Zoeken

Vergelijk: CFMoto 450SR versus...

Lichtgewicht Supersport

26 september 2023
Na een eerste kennismaking ergens in Frankrijk op een voor ons nog onbekend circuit konden we niet wachten om op bekend terrein, het eveneens in Frankrijk gelegen circuit Ecuyers, een uitgebreide vergelijkingstest met de CFMoto 450SR te doen, tegenover de Ninja 400, YZF-R3 en RC390. Tot bleek dat geen van die concurrenten beschikbaar was en er uit een ander vaatje moest worden getapt.

 

Tekst: Ron Huijs
Fotografie: Manu de Soomer (www.motorsportspics.com), Ed Smits 

Vergelijk, maar dan anders

Waar de nieuwe marketingmanager van CFMoto Benelux importeur BW Import meteen enthousiast reageerde op ons voorstel de nieuwe 450SR beschikbaar te stellen voor een uitgebreide vergelijkingstest, waarbij we alle motoren van hetzelfde Bridgestone S22 rubber wilden voorzien, verging het ons bij de concurrentie een stuk moeizamer. Bij Yamaha en KTM hadden ze geen R3 en RC 390 in demo en bij Kawasaki bleek de Ninja 400 precies in de door ons gevraagde periode niet beschikbaar. Zomer 2023, da's af en toe zonnig en heet, maar ook veel regen...De test leek daardoor volledig in het water te vallen, maar uw redacteur was gelukkig niet voor een gat te vangen. Ik had in het verleden op Ecuyers al eens privé gereden op een YZF-R3 en RC 390, en daar het afgelopen jaar de Ninja 400 nog uitgebreid aan de tand gevoeld. De ervaringen van nu toen versus die van nu.

Voor degene die circuit Ecuyers niet kennen lichten we graag even toe waarom we lichtere motoren graag op deze baan testen, want dit heeft namelijk alles te maken met de bijzondere layout van deze baan die op een afgelegen locatie ergens midden in een glooiend weiland lijkt te zijn aangelegd, grotendeels omrand door bomen en bosjes op veilige afstand. Met maar liefst 18 bochten (10 rechtse en 8 linkse) biedt dit circuit een mooie variatie van rappe en trage bochten die zowel remmend, op constante snelheid en al accelererend worden gereden, inclusief snelle richtingsveranderingen dankzij 2 chicanes. 

Een mooie afwisseling dus waarbij bijna alle eigenschappen van een motor getest kunnen worden behoudens de topsnelheid, want op deze baan ga je rond aan een bescheiden snelheid waardoor je er met een A2 segment motorfiets ook prima uit de voeten kunt. Sterker nog, omdat er maar één recht stuk in zit waar je weliswaar een paar seconden verliest op de snelle supersports en krachtige superbikes die je daar rond de oren vliegen, kun je met de juiste man/vrouw aan het stuur een behoorlijk stukje meeblazen tot zelfs in de snellere groepen omdat je door een hogere bochtensnelheid best wel aardig wat van de op het rechte stuk verloren tijd kunt terugwinnen. Mooi meegenomen is ook dat het circuit behoorlijk wat hoogte verschillen kent en het asfalt er enkele jaren geleden vernieuwd is, heerlijk om daar je rondjes te kunnen draaien. 

Iets minder mooi is dat er geen echte run off asfalt stroken zijn, wat betekent dat als je buiten de witte lijntjes komt je hoogstwaarschijnlijk in het rond de baan rijkelijk aanwezige gras op je bakkes gaat (yep, been there, done that!) tenzij je toevalligerwijs in het enige aanwezige grindbakje belandt. Ook liggen er niet te veel curbstones en deze die er wel liggen die sluiten qua hoogte niet zo netjes aan bij het asfalt, kwestie van het spannend te houden zekers? Ook bleven we dit weekend niet gespaard van wat een Iemand die nog twijfelt over het nut van goede banden? Dit heb ik de eerste test geeneens geprobeerdtypisch verschijnsel op veel van de Noord Franse circuits blijkt te zijn, problemen met de stroomvoorziening in de paddock waardoor jammer genoeg de blikjes bier op zaterdagavond net niet koel genoeg bleken te zijn. Problems, problems, problems dus.

Toegegeven, ik was wel aangenaam verrast dat de in het Belgische Mechelen gevestigde BW import in hun hoedanigheid als CFMoto’s Benelux importeur direkt bereid was om op mijn verzoek voor deze door ons geplande test de 450SR te voorzien van een setje Bridgestone S22 banden, ook nadat was gebleken dat de andere fietsen niet beschikbaar waren en er dus geen sprake meer was van een directe vergelijkingstest. Tijdens onze eerste test waren de standaard (Chinese) straatbanden namelijk mijn enige echte punt van kritiek geweest om het ware potentieel van deze motor op het circuit te ontdekken. Dus met een vers setje Bridgestone op de 450SR togen we op vrijdagavond naar Frankrijk waar we net voor middernacht op het circuit arriveerden
Een A2-fietsje? Zeg nou zelf, dit doet qua looks toch niet uit voor een eenliter superbike?

Hoeveel fietsen ken jij waarvan je standaard het schakelpatroon kunt omdraaien? Of iets simpelers als een instelbaar koppelingshendel

Of valblokken standaard in de kuip, voor als je op je plaat gaat. Als je goed je best doet, krijg je uiteindelijk ook de steunen aan de grond. Zo goed is dat rijwielgedeelte dus
om daar vervolgens het paddocktentje open te klappen en de motor uit de trailer te duwen om deze onder het tentje te laten overnachten. 

Zelf kruip ik met een matrasje en slaapzakje in de trailer om die nacht een keer of 6 wakker te worden van licht tot stevig gekletter op het polyester dak. Fock, ‘t regent, fock… ’ t regent, fock… je begrijpt ‘t al, ‘s ochtends de slaapzak uitkruipend ligt de baan er zeiknat bij. Maar goed dat het gelukkig niet koud is en dat er al meteen iemand met een stevige bak koffie mijn kant op komt, dat doet de mens goed. De diverse apps en buienradars zijn het er niet echt over eens wanneer het nu droog gaat worden, al lijken de meeste eensgezind te zijn dat het deze ochtend zeker niet het geval zal zijn. 

Nu doen de S22 banden het in het nat ook zeker niet verkeerd, maar op deze banden zit nog de nieuwe gladde “wax” laag en ik voel er niks voor om deze op een natte baan te ontwaxxen, grote kans dat ik in de eerste bocht al op mijn snufferd lig. Dan maar wat extra koppen koffie, en ik draai ondertussen de borgbouten van de clipons uit de kroonplaat om de stuureindes wat meer naar buiten en wat dieper op de vorkpoten te positioneren voor een sportievere zithouding met wat extra druk op het voorwiel. 

Na regen volgt...

Het is inderdaad pas na de middagpauze dat de regen stopt, waarna het donkere wolkendek al snel plaatsmaakt voor blauwe lucht en een heerlijke zon de baan al snel opdroogt. Als ik zie dat er nog maar minimale regenspray door de rijders met regenbanden wordt opgeworpen maak ik me klaar en stuur de CF de eerste keer behoedzaam rond op de vochtige baan. Na circa 20 minuten zijn de rijlijnen echter
We vallen in herhaling, maar echt supermooi

Het TFT-display is echt supermooi en eenvoudig te bedienen

De zit is heerlijk ruim, waardoor je veel posities kunt aannemen. Winglets, op een 'A2-tje'!

Nog zoiets, Brembo! Geen goedkope shit en zelfs geen ByBre, maar échte Brembo's. Op een 'A2-tje'!
volledig droog en kan ik beginnen met het verleggen van de rempunten en het verhogen van de bochtensnelheid. Op het rechte stuk schakel ik eerst nog door naar 5 om dan licht remmend, om gewicht en druk (lees grip!) op de voorzijde te genereren, de snelste rechterbocht van dit circuit in te sturen, maar mis vervolgens punch om door te accelereren naar de stevige remzone voor bocht 2. Een ronde later schakel ik op het rechte stuk niet meer hoger dan 4 en zit dan bij de snelle rechtse dan weliswaar tegen de begrenzer, maar heb beduidend meer drive als ik de bocht uitkom. Zó moet dat dus. 

Bij het bergaf aanremmen naar de bochtencombinatie bocht 2 en 3 gebruik ik kort de motorrem van de 3versnelling om dan snel naar 2 terug te schakelen voor de krappe rechterbocht, waarbij de slip-assist koppeling duidelijk voelbaar in actie schiet om de achterkant stabiel te houden. Mooi zo, die werkt dus ook prima! Snel opschakelen naar 3 voor dat ik bergop rechts/links chicane instuur waar de motor verrassend stabiel blijft. De twee linkse 90 graden bochten die volgen blijf ik in derde versnelling en dat gaat meer dan prima en met voldoende drive. In mijn poging later dit weekend om er alles uit te persen ga ik voor beide bochten nog even terug naar 2 om met nog meer vermogen de bocht uit te komen. 

De 180 graden linkerbocht gaat vlotjes en al snel elbowdown in 2e versnelling, om uitkomend en onder hellingshoek een versnelling door te schakelen om zo de “rotonde” te pakken, de langste bocht waar je relatief lang op maximale hellingshoek en constante snelheid tegen het asfalt ligt. Versnelling hoger naar 4 voor de bergaf haakse rechter, om vervolgens weer hard en onder lichte hellingshoek aanremmend naar 3 en 2 terug te schakelen, een laat maar haaks instuurpunt Denk dat d'r wel een paar merken blij mogen zijn dat CF niet meedoet in het WK Supersport 300nemend om de motor zo snel mogelijk overeind te zetten voor de juiste en snelste lijn bergop. 

Voor de links rechts combinatie nog snel doortikken naar z'n 3, welke we drie bochten vasthouden totdat we hard en onder hellingshoek remmend een tikkie terug moeten doen voor de rechterbocht op het laagste punt van het circuit, die ik zelf meestal krap neem en hierdoor snel het gas vol open kan draaien. Pas na de chicane met het “springbultje” erin tik ik weer op naar z’n 3, om vervolgens een royaal stuk van de pitlane entry mee te nemen om zo hard als mogelijk de laatste rechterbocht in te sturen. Nog even plat op de tank nu, opschakelen naar 4 voorbij start/finish, waarna het hele ritueel zich weer herhaalt, liefst elke keer iets harder en platter.

belangstelling alom

De belangstelling voor de CF450 SR in de paddock blijkt wederom behoorlijk, omdat de motor op dat moment in Belgie en Nederland nog niet leverbaar is en dit voor iedereen de eerste kennismaking met deze motor is. Sterker nog, voor velen is het de eerste kennismaking überhaupt met een CFMotor. Een uitgelezen kans dus voor CF om het sportieve publiek te bereiken. Het leuke is dat we gedurende het hele weekend geen onvertogen woord te horen krijgen over deze fiets. De motor valt écht bij iedereen in de smaak, met zijn uitgesproken sportief en modern ontwerp en diens opvallende en aparte kleurstelling. Reacties als wauw, mooi, beauty en wat is dat? horen we met regelmaat. Iedereen is het er ook over eens dat de motor er niet uit ziet als een A2-motor, Leg deze foto's maar eens naast die van vorig jaar op de NInja 400...maar als een veel zwaarder exemplaar, enkel de enkele remschijf in het voorwiel en de smalle achterband passen daar dan weer niet bij. 

Als ik dan ook nog eens het grote TFT dashboard laat zien met daarin duidelijke trip info, gearindicator, shiftlight, waarschuwing voor uitgeklapte zijstandaard, benzine en temperatuurmeter, tijd en buitentemperatuur overzichtelijk aangegeven, wordt het enthousiasme alleen maar groter. Het enige puntje van kritiek is dat in de toerenteller het cijfer waarin je rijdt groot oplicht, wat kan leiden tot een geknipper tussen dat en het volgende cijfer wanneer het toerental precies op dat kantelpunt zit. De vering is buiten de veervoorspanning van de achterschokbreker niet instelbaar, maar deze slaat absoluut geen slecht figuur en heeft zonder meer de meeste demping vergeleken met de concurrentie. De door CF gekozen setting demping maakt de 450SR ook zo mooi stabiel om te rijden, ik ben tijdens beide dagen geen enkele keer verrast door een onwillig of slingerend rijwielgedeelte, een heel dik pluspunt dus! 

Ook de rest van de motor presteert echt probleemloos, ondanks dat sessie na sessie alles zwaar wordt beproeft. Geen enkele keer wordt een versnelling gemist bij op of terugschakelen, de watertemperatuur loopt niet te hoog op en er ontstaat zelfs geen fading op de remmen ondanks dat dit “slechts” een standaard rubberen remleiding betreft, een waar feest om er mee te rijden maar zeker ook om er mee gezien te worden! Op zondagochtend ga ik er gedurende 3 sessies nog eens goed voor zitten en probeer mijn tijd nog wat aan te scherpen net als vorig jaar met de Ninja 400. In veel bochten rij ik nu de relatief hoog Dan zul je zien dat het gras toen lang niet zo groen was. Da's nou zomer 2023 in een notendopgeplaatste voetsteunen tegen de grond en zelfs de zijstandaard ontkomt er niet aan over het asfalt te schuren. Op meerdere plekken waar ik de motor in 3e versnelling reed zoek ik nu hoogtoerig de 2e versnelling op, iets meer schakelen uiteraard om net dat laatste beetje extra nog te kunnen aanspreken. Bijkomend voordeel is dat ik hierdoor ook nét iets meer motorrem heb, waardoor ik net iets later kan remmen en daar ongetwijfeld nog wat tijd mee win.

Het is echter gissen hoeveel sneller ik exact ben, want tot mijn spijt ben ik de transponder vergeten, maar voor mijn gevoel zeker een 1,5 tot 2 seconde sneller dan de de 2'00 die ik op zaterdagmiddag had gezet. Ter illustratie: het afgelopen jaar had ik met de Ninja 400 hier een 1'59 gezet. ‘s Middags is het dan de beurt aan fotograaf Manu de Soomer nog met de CF enkele sessies de baan op te gaan, net als vorig jaar op de Ninja, en ook hij stapt einde van de dag reuze enthousiast af met een welgemeende dikke pluim voor de motor, wat een genot!

Conclusie

Na anderhalve dag sturen op Ecuyers zijn we d’r wel van overtuigd dat CFMoto met de 450SR de lat in het A2-Supersport segment een flink stuk hoger heeft gelegd. De motor doet qua looks niet onder voor de zware jongens, is standaard beter uitgerust dan de concurrentie en beschikt over een rijwielgedeelte dat niet alleen ‘in z’n klasse’ zeer goed te noemen is.Het motorblok kent dankzij het 270 graden ontwerp een fijne lineaire vermogensopbouw, met echt al een leuk stukje koppel in het middengebied waardoor het De Supersport op een dood spoor? Echt niet!blokje zeker niet hoog in toeren gejaagd moet worden om het een beetje lekker vooruit te laten gaan. Ideaal voor op straat omdat je ook bij een hogere versnelling nog voldoende power hebt en je wat minder vlijtig door de versnellingsbak hoeft te gaan dan menig andere A2-motorfiets. 

Op circuit mis je door het lineaire karakter wel een beetje de pure beleving door het uitblijven van een soort eindschot als je de toerenteller richting het rode gebied jaagt, maar vergis je dus niet want ongemerkt gaat het dus echt wel lekker vooruit. Dat het een pure kwestie van beleving is blijkt al snel als ik mijn maat Dirk, die dit hele weekend op een GSX-R600 rijdt, er een sessie op laat rijden en hij bij terugkomst het weliswaar een hele leuke fiets noemt, maar vervolgens “dat gaat niet echt vooruit he” roept. Sessie later komt hij me op het recht stuk voorbij gevlogen maar al bij bocht 2 en 3 stuur ik de CF al met een krappe lijn onder hem door en kan eerder op het gas waardoor ik hem bij het uitacceleren voor blijf. 

De rest van de ronde zijn voldoende om een stukje bij hem weg te rijden zodat hij op het rechte stuk al niet meer in de gelegenheid was om te passeren, daarna werd zijn achterstand alleen maar groter. Einde sessie staat hij lachend naast me; “jong dat ding gaat vooruit , das niet normaal he, ik kon daarna niet meer aanpikken!” Nou ben maar gerust Dirk, je was echt niet de enige, het merendeel van de rijders lukte dat niet. Stiekem blij dat de rest niet beschikbaar was, dat geeft ons een mooi excuus om dit het volgend jaar weer te doen, maar dan met de hele bubs. 

Vet design, ruime zit, schakelpatroon omwisselbaar, super lichte koppeling, set-up vering, standaard valblokken in kuip

Hinderlijk knipperen cijfers toerenteller wanneer je op precies het kantelpunt een constant toerental rijdt, als je dan toch alles uit de kast trekt, waarom dan niet meteen ook volledig instelbare vering?

 

Technische gegevens

Merk/model CFMoto 450SR
Motor
Type paralleltwin 270°
Koelsysteem vloeistofkoeling
Cilinderinhoud 450 cc
Boring x slag 72 x 55,2 mm
Compr. verh. 11,5:1
Klepaandrijving DOHC, 4 kleppen per cilinder
Ontsteking digitaal
Starter elektrisch
Benzinetoevoer Keihin EFI injectie, ride-by-wire
Smering wet sump
Vermogen 47,5 pk @ 9.500 tpm
Koppel 39 Nm @ 7.600 tpm
Transmissie
Aantal versnellingen 6
Eindoverbrenging o-ring ketting
Koppeling Nat, meervoudig platen, FCC antihop, kabelbediend
Chassis
Frame Brugframe van stalen buis met motor als dragend element
Wielbasis 1.370 mm
Balhoofdhoek n.o.
Naloop n.o.
Vering voor KYB 37 mm upside down, niet instelbaar
Vering achter KYB monoshock, veervoorspanning instelbaar
Veerweg voor 120 mm
Veerweg achter 130 mm
Voorrem enkele schijf 320 mm, Brembo M40 radiale 4-zuiger remklauw, Bosch ABS
Achterrem enkele schijf 220 mm, 1-zuiger remklauw, Bosch ABS
Voorband 110/70 R 17"
Achterband 150/60 R 17"
Afmetingen
Lengte 1.990 mm
Breedte 735 mm
Hoogte 1.130 mm
Zadelhoogte 795 mm (10 mm lager en 20 mm hoger zadel optioneel)
Gewicht 168 kg rijklaar
Tankinhoud 14 liter
Reserve n.b.
Gegevens
Rijbewijsklasse A2
Garantie 5 jaar
Adviesprijs NL € 7.599,00
Adviesprijs BE € 6.599,00
Importeur NL BW Import
www.cfmotobenelux.be