Test: Suzuki GSX-8S
Conclusie
Na jaren van relatieve radiostilte heeft Suzuki voor modeljaar 2023 eindelijk flink uitgepakt met een compleet nieuw ontwikkelde GSX-8S, waarmee de Japanners uit Hamamatsu wat performance betreft meer richting de Europeanen zijn gegaan. Suzuki omschrijft de GSX-8S zelf als Ja, ik weet dat 't harder kan, maar heb je enig idee hou koud het is?een middenklasse Streetfighter en hoewel ten opzichte van de Europeanen dat misschien nog steeds iets te hoog gegrepen is, heeft de motor wel een behoorlijk goede indruk op ons gemaakt.
De GSX-8S beschikt over een fantastisch blok dat z’n vermogen haast perfect opbouwt, waardoor het geen enkel moment intimiderend is. Met dank ook aan de gasrespons, die niet anders dan als perfect is te omschrijven. Ideaal voor beginners, terwijl ook ervaren rotten er maximaal plezier aan zullen beleven. Hetzelfde kan van het rijwielgedeelte worden gezegd: ideaal voor beginners omdat de motor zo ontzettend vriendelijk rijdt en gemakkelijk stuurt, terwijl de ervaren rotten zich helemaal zullen kunnen uitleven. Dat wil zeggen, zolang je er geen stop and go rijstijl op naslaat, want dan schiet met name de vering tekort. Laat je daarentegen de motor vooral rollen en maak je optimaal gebruik van de achterrem, dan zijn er genoeg snellere motoren die je een slechte dag kunt bezorgen.
Met een prijskaartje van nét geen 10 duizend euro (€ 9.999 om precies te zijn, € 8.999 BE) is de GSX-8S misschien niet de goedkoopste middenklasse streetfighter op de markt, maar het is wel een verdomd fijne fiets en wat ontwerp betreft zeker geen 13 in een dozijn, en wordt bovendien geleverd met 6 jaar garantie. En mocht de imperfecte vering je storen, da's met één bezoekje aan een veringboer simpel opgelost.
Fantastisch blok, zijdezachte gasrespons, stuurt als een malle, fijne zit, fraai TFT
Voorvork aan de zachte kant, quickshifter verdient geen schoonheidsprijs, geen connectiviteit