Zoeken

Test: Suzuki GSX-8S

Grenzeloze Pret

18 april 2023
Als de digitale snelheidsaanduiding in het overzichtelijke TFT-kleurendisplay verraadt dat we met hoogst illegale snelheden over de Route Napoleon aan het knallen zijn, denk ik terug aan de claim die Suzuki tijdens de presentatie had gemaakt. “De nieuwe GSX-8S heeft oneindig potentieel en grenzeloze pret”, aldus Suzuki en met een smile van oor tot oor bedenk ik mij dat dit echt geen loze woorden zijn geweest.

Een nieuwe middenklasse Streetfighter als onderdeel van de GSX-familie, die met de GSX-S125 begint en met de GSX-S1000 eindigt, met daartussen nog de GSX-950 en de GSX-750, die in Europa als gevolg van de Euro5 emissie-eisen van de markt is gehaald, maar in de Verenigde Staten nog wel leverbaar is. Een motor die bovendien een zo breed mogelijk publiek zou moeten aanspreken: GSX-8S: nieuwe naamsopbouw, omdat 't een compleet nieuwe fiets isvan starters die net voor hun A2-rijbewijs zijn geslaagd tot ervaren rotten die op zoek zijn naar grenzeloze pret. Dat is in een notendop wat Suzuki met de compleet nieuw ontwikkelde GSX-8S voor ogen had. En omdat er tegelijkertijd ook een behoefte was aan nieuwe middenklasse Allroad werd een gezamenlijk ontwikkelingstraject gestart, met als doel een basisconcept te ontwikkelen dat voor beide segmenten kon worden gebruikt. Met als resultaat een compleet nieuw 800 platform, dat uit de V-Strom 800 en GSX-8S bestaat, met als gemene deler de nieuwe 776cc paralleltwin en het nieuwe stalen buisframe. 

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Suzuki