Zoeken

Test: Royal Enfield Super Meteor 650

Relaxen

25 januari 2023

Bij de standaard versie is het naar achteren getrokken stuur op 80 mm in de bovenste kroonplaat gegoten risers gemonteerd, wat in combinatie met de mid-positie van de forward-controls in een relatief relaxte, behoorlijk rechtop zithouding heeft geresulteerd. Met de behoorlijk brede opstap en het platter aanvoelende zadel in vergelijking met de Tourer lijkt het alsof je meer op de motor zit dan erin, en het zadel van de duopassagier is ook kleiner. Ik had graag een versie gereden waarvan de voetsteunen zo’n 10 centimeter naar achter waren geplaatst: dat zou in mijn ogen in een logischere zithouding Haast niet te bevatten dat we op steenworp afstand van een grote stad zijn nuresulteren in de stijl van een ware neo-Classic Roadster waarvan je het idee hebt dat Enfield die voor ogen heeft gehad in een poging af te wijken van de Cruiser styling. Maar hey, looks zijn superbelangrijk in deze markt, dus zullen we ’t er maar mee moeten doen. Zoals het nu is moet je te allen tijde de hak/teen schakeling gebruiken, want tenzij je maat 49 hebt is de ruimte tussen de linker voetsteun en het schakelpedaal te groot om met je teen op te schakelen. Dat lukt alleen als je je laars van de voetsteun haalt. Het schakelen op zich gaat trouwens moeiteloos, alleen het pedaal bereiken is een uitdaging. 

Net als bij de bestaande 650 modellen is de paralleltwin absoluut de ster van de show bij de Super Meteor voor wat betreft het rijgenot, want dit is een middenklasse motor die groot denkt. Hij is slim ontwikkeld om alles te zijn voor alle rijders, zodat minder ervaren motorrijders er de hele dag in vierde versnelling mee rond de stad kunnen rijden en het superflexibele blok dat toelaat zonder te hikken of verslikken. Aan de andere kant van de performance schaal is het echter ook een willige partner om mee door het weidse buitengebied van Rajasthan te blaffen. Je vergeet nooit dat het ‘maar’ een 650 is, omdat hij simpelweg niet het koppel of het vermogen van een 900 twin of zelfs een 750 heeft. Dat is echter oké, want de Royal Enfield motor nodigt je uit om hard te werken om er snel mee te gaan, wat ‘ie vervolgens ook gewillig doet. Gewoon maximaal gebruik maken van de lichte slip-assist koppeling en de soepele en precieze versnellingsbak om het blok op toeren te houden, en je wordt beloond met een behoorlijk indrukwekkende performance. Voor een zesenhalf dan hè. Het is een gewillige partner waarmee het in beide uitvoeringen kei gaaf is om hard te gaan.

De Super Meteor heeft dat te danken aan de geweldige mapping van de Bosch ECU, met name de initiële gasrespons die superzacht is en totaal niet bijterig is. Dat merk je met name wanneer je diep de bocht in hebt geremd en daarna op het gas gaat om vanuit de apex weer gang te maken – er is dan een haast vloeibare edoch niet minder directe respons op de input van je rechterhand, en deZouden we bij ons moeten hebben, dit soort tolpoortjes respons van gasdicht naar halfopen of zelfs helemaal open is ideaal. Dit maakt de Super Meteor opnieuw een ideale fiets voor minder ervaren motorrijders, evenals gebruik in India, waar stop/start in zwaar verkeer het dagelijkse leven op twee wielen is. Op de Super Meteor twins is het gas en gaan, met een vlekkeloze pick-up en een compleet lineaire opbouw van koppel en vermogen. 

De vermogensafgifte is indrukwekkend voor een 650, gekoppeld met het overvloedige, over de hele linie haast ideaal uitgesmeerde koppel levert dat een voorspelbaar en controleerbare acceleratie op zodra je het gas opendraait. De rollende acceleratie in hoogste versnelling is ook indrukwekkend – op driekwart gas in 6e(overdrive) versnelling bij 120 km/u tokkelen over de verlaten Indiase tolweg is er nog koppel genoeg voorradig om de Super Meteor vooruit te stuwen wanneer het gas vol wordt opengedraaid. Voor een 650 motorfiets is dit een zeer Autobahn-vriendelijk apparaat. In the middle of nowhere krijgt hier een heel andere dimensieDe balansas heeft zelfs de kleinste vibraties geëlimineerd tot aan de abrupte begrenzer bij 7.500 tpm, zodat in plaats van paralleltwin-kenmerkend geschud en gerammel de Super Meteor geheel trillingsvrij loopt, terwijl uit de standaard uitlaat een gedempt semi-agressieve roffel klinkt die gelijk is aan een 90° V-twin, dankzij de 270° krukas. 

De remkracht van de enkele 320 mm remschijf met Bybre 2-zuiger remklauw voor is net voldoende, maar heeft wel goede feedback in het remhendel dat me helpt te voorkomen dat het ABS te vroeg ingrijpt op de stoffige wegen in India. Wat extra bite uit de voorrem zou de Super Meteor zeker niet misstaan, nu ben je blij dat je nog een 300 mm achterrem hebt die de motor beter vertraagt dan z’n iets grotere partner in het voorwiel. Dankzij het extra gewicht dat de Super Meteor op de schaal zet zul je beide remmen hard moeten gebruiken om van elke snelheid tot stilstand te komen.