Zoeken

Test: Royal Enfield Super Meteor 650

Cruisen in India

25 januari 2023

 

Goed, ze zien er dus goed uit en zijn ook nog eens goed geprijsd, maar hoe rijden ze nou? Om dat uit te vinden was ik samen met nog eens 39 collega’s van over de hele wereld uitgenodigd om twee dagen te spenderen in de grootste, maar meest dunbevolkte deelstaat van India, Rajasthan, in het uiterste westen van het land, waar in die twee dagen tijd meer dan 600 kilometer met beide uitvoeringen over de meest uiteenlopende condities werd afgelegd. De routes varieerden van stadscentra die werden
Modern, maar dan wel met een vleugje klassiek

Prachtige armaturen op het stuur, kunnen veel merken een voorbeeld aan nemen

Het verschil tussen de standaard versie en de Tourer editie zit 'm in de zit

Lekker strak kontje, toch? Blok loopt echt fantastisch
beschermd door venijnig stijl, maar vaak ongemarkeerde verkeersdrempels, met verstikkend veel mensen en dieren, auto’s, busjes, vrachtauto’s en touringcars in verschillende staten van verval en motorfietsen, motorfietsen en nog eens motorfietsen overal, tot smalle bochtige landwegen die ergens in de vorige eeuw voor het laatst een reparatieploeg hebben gezien. Van goed verharde, maar vaak verstopte verkeersaders omzoomd met vee dat besefte dat ze ongevoelig voor schade te zijn, en zelfs op vierbaans tolwegen vrij ronddwaalden, naar prachtig aangelegen snelwegen in the middle of nowhere, vergelijkbaar met alles wat bij ons in Europa en de Verenigde Staten is aangelegd. 

Die laatstgenoemde wegen zijn ongetwijfeld met het leger in het achterhoofd aangelegd, aangezien onze basis in de stad Jaisalmer in het westen van Rajasthan lag, zo dicht als je 75 jaar na de verschrikkingen van de partitie kunt komen bij de 2.900 kilometer lange politiek gevoelige grens met Pakistan, een van de zwaarst bewaakte grensovergangen van deze planeet met slechts een doorgang voor burgerverkeer op een dag rijden van onze basis. De 446 km lange route van de tweede dag ging echter oostwaarts, richting het Khimsar Fort uit de 16e eeuw nabij Jodhpur, dat in een 68-bed luxe hotel is omgebouwd, reden we dwars door de Great Thar woestijn in een hogesnelheid caravaan van Enfield Twins met snelheden tot wel 160 km/u. Op de weg op slechts 4 kilometer van Pokhran, de plaats waar India in 1998 lid werd van Cruisen krijgt een heel andere dimensie in Indiade Nuclear Weapons Club, kwamen de langeafstandscapaciteiten van de Super Meteor optimaal tot uiting tijdens een glorieuze winterochtend met stralend blauwe lucht. Ik had echter gewild dat onze testmotoren van handvatverwarming waren voorzien, want bij 8°C ochtendgloren begonnen mijn vingers bij dit soort snelheden al snel onderkoeld te geraken, voordat de zon hoog aan de hemel kwam en de woestijntemperatuur naar een aangenaam niveau steeg.

De Super Meteor is echter een superstabiele motor die zich met alle plezier de hele dag met hoge snelheid over de Duitse Autobahn laat rijden, en dat geldt helemaal voor de Tourer versie met zeer efficiënt windscherm, waarvan Paolo Brovedani bevestigd dat het veel tijd in de windtunnel heeft gekost om dat precies goed voor elkaar te krijgen. Het feit dat de Tourer niet de geringste instabiliteit kende, zelfs niet bij snelle 130 km/u bochten, was hier het levende bewijs van. Met mijn 1.80 mtr lengte werd ik zeer goed uit te de wind gehouden, met niet de geringste turbulentie – en dientengevolge herrie – in mijn helm, of vertekenend beeld Je moet er wel een dag voor in het vliegtuig zitten, maar wat is het hier gaafvan door het scherm kijken. De goede bescherming tegen de elementen komt mede ook door het zadel dat net effe wat smaller is, waardoor je beter je knieën tegen de tank kunt leggen. Daarnaast zit je ook meer in de motor in plaats van erop zoals bij de standaard versie. 

De eerste dag had ik echter met veel lagere snelheden op de standaard versie gespendeerd met het verkennen van het achterland van Rajasthan, waar een bezoek werd gebracht aan het spookdorp Kuldhara waarvan de inwoners het in 1828 van de ene op de andere dag verlieten uit protest tegen de hoge belastingen die hen werden opgelegd door de roofzuchtige heerser van Jaisalmer. De verlaten stenen huizen worden tegenwoordig vaak gebruikt als achtergrond voor Bollywood-films, en om daar te komen reisden we vanuit Jaisalmer naar het zuidwesten, om zo dicht mogelijk bij de Pakistaanse grens te komen zonder in de mijnenvelden langs de grens terecht te komen. De vaak hobbelige wegen vormden een uitstekende Hoewel het hier 's ochtends ook verdomd koud kan zijn. Nondedju, volgende keer echte winterhausen meetest van de Showa-ophanging van de Super Meteor. De setup van de onderuit geschoven upside-down voorvork waren goed gekozen, ondanks het extra gewicht ten opzichte van de retro-twins sloeg de voorvork met remmen niet door wanneer tegelijkertijd een gat in het wegdek moest worden geabsorbeerd. 

De dubbele achtershocks waren verrassend genoeg zelfs beter, ik kon echt voelen hoe het achterwiel het wegdek volgde terwijl de achtershocks werden samengedrukt en losgelaten. Ze zijn een aanzienlijke stap vooruit ten opzichte van de Gabriel-eenheden op de oudere 650-twins, waarvan de veel 'drogere' demping van de achterkant met dubbele schokbrekers ervoor zorgt dat ze behoorlijk wat over hobbels springen, wat onderstreept waarom ze decennia geleden het veld hebben geruimd voor een monoshock met progressieve linksysteem.