Zoeken

Test: Royal Enfield Super Meteor 650

Tonnen plezier

25 januari 2023
Vijf jaar na de lancering van de allereerste in India te produceren twins, de Interceptor 650 en Continental GT 650, waarna sindsdien wereldwijd meer dan 400.000 units zijn verkocht, heeft Royal Enfield het eerste van een lang geanticipeerde reeks spin-offs aan het gamma toegevoegd: de Super Meteor 650, vernoemd naar de eerste 100 mph Enfield uit 1955.

Ontwikkeld in het Royal Enfield UK Technology Center in Bruntingthorpe is Royal Enfields allereerste tweecilinder een klinkend succes. De 648cc paralleltwin, die z’n cilinderinhoud uit een boring x slag van 78 x 67,8 mm haalt, is nu in de Super Meteor 650 opgegeven voor een topvermogen van 47 pk bij 7.250 tpm en een maximum koppel van 52,3 Nm bij 5.650 tpm – wat opmerkelijk genoeg 400 toeren hoger is dan de Interceptor en Continental GT. Volgens Enfields Chief Engineer Paolo Brovedani zijn er echter geen mechanische aanpassingen aan het blok zijn gedaan, maar zit het verschil in de koppelkromme puur en alleen in een andere airbox en een ander uitlaatsysteem. Dat, plus een aangepaste mapping van de ECU, Geef een creatieve geest een bak klei en zeeën van tijd...wat voor een meer uitgesmeerd – Cruiser vriendelijk – koppel moet hebben gezorgd, waarvan 80% al vanaf 2.500 tpm beschikbaar is. Ook de zesversnellingsbak is ongewijzigd overgenomen, evenals de slip-assist koppeling. Het enige verschil zit ‘m in de versnellingsbak, die nu voor het gemak van een hak/teen schakelpedaal is voorzien.

Het blok is als dragend deel in de constructie opgenomen, met een compleet nieuw in samenspraak met Harris Performance ontwikkeld stalen duplex open wiegframe, met nieuw ophangpunt in de cilinderkop voor extra stijfheid. Voor wat betreft de vering heeft Showa het stokje overgenomen van Gabriel, waarbij de Super Meteor nu de eer heeft de allereerste Enfield te zijn die af fabriek met een heuse upside-down voorvork is uitgerust, zij het ‘slechts’ een niet instelbare 43 mm Big Piston met 120 mm veerweg, gemonteerd onder een balhoofdshoek van 27,6° en naloop van 118,5 mm. Aan de achterkant is een geëxtrudeerd stalen achterbrug met dubbele Showa achtershocks, waarvan de veervoorspanning in 5 standen in te stellen is, met 101 mm veerweg.

Ook de wielen onderscheiden zich ten opzichte van de eerdere twins, met gesmeed aluminium velgen in 19” formaat voor en 16” achter, voorzien van nieuwe Zoom Cruz tubeless banden van de Indiase bandenboer CEAT, die speciaal voor deze Super Meteor zijn ontwikkeld. Brovedani zegt dat zijn R&D testteam, dat wordt geleid door Australisch voormalig 500cc Grand Prix coureur Paul Young, meer dan 1 miljoen testkilometers met de Super Meteor heeft Lijkt net Mallorca dit, maar niet heus...afgelegd op testcircuits, Belgische klinkerwegen, snelwegen, landwegen, steden, dorpjes en stadscentra in India, het Verenigd Koninkrijk en Spanje.

Wat remmen betreft heeft Royal Enfield aan de voorkant dezelfde 320 mm remschijf gemonteerd als de eerdere 650 modellen, maar met een grotere 300 mm remschrijf in het achterwiel (240 mm bij de eerdere twins), beide voorzien van 2-zuiger remklauwen van Brembo’s Indiase dochteronderneming Bybre en Bosch 2-kanaals ABS als standaard. De standaard versie van de Super Meteor wordt opgegeven voor een rijklaargewicht van 241 kilo, wat een flink stuk zwaarder is dan de 202 kilo die de Interceptor op de weegschaal zet. Van de Tourer variant geeft Enfield geen gewicht op, maar met een in de windtunnel ontwikkeld scherm, LED-knipperlichten, een groter en beter gevoerd zadel met extra ruimte voor een passagier en een ruggensteun zal dat gewicht nog hoger zijn. 

Met een opgegeven zithoogte van 740 mm voor beide uitvoeringen zal bijna iedereen beide voeten vlak aan de grond kunnen zetten, de voetsteunen zitten ver naar voren en het brede touring-stijl stuur is van instelbare hendels voorzien, voor rem en koppeling, wat best opmerkelijk is voor een kabelkoppeling. Het display bestaat uit een enkele ronde klok met daarin een klein digitaal display met dubbele tripmeter, brandstofindicator, een klokje en een versnellingsindicator. De USB-aansluiting is onder het linkse zijpaneel aangebracht. Tot slot is de Super Meteor standaard met de Enfield Tripper navigatie uitgerust, ontwikkeld in samenwerking met Google en twee jaar geleden voor het eerst bij Meteor 350 toegepast. Zou best wel eens een gat in de markt kunnen zijnBijzonder stijlvol zijn de aluminium armaturen aan het stuur, terwijl de LED koplamp een eerste is voor Royal Enfield. Zowel bouwkwaliteit en afwerking staan op zeer hoog niveau, waarbij duidelijk veel aandacht aan detail is besteed. Kijk alleen al eens naar hoe de leidingen van de oliekoeler perfect matchen met de buizen van het frame. 

De full-spec aard van de Super Meteor is echter niet ten koste van het prijskaartje gegaan, ondanks dat het ook nog eens het nieuwe topmodel van Royal Enfield is. Inclusief 3 jaar volledige fabrieksgarantie is ‘ie al leverbaar vanaf € 9.499 (€ 7.999 BE) voor de basiskleuren Astral Black, Astral Blue en Astral Green, € 9.799 (€ 8.299 BE) voor Interstellar Green en Interstellar Grey, terwijl voor de Celestial Red en Celestial Blue kleuren € 9.999 (€ 8.599 BE) moet worden afgetikt. 

 

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Royal Enfield