Zoeken

Test: Honda XL750 Transalp

Conclusie

16 maart 2023

Zesendertig jaar na de lancering van de allereerste Transalp heeft Honda met een onderbreking van exact 10 jaar de vierde generatie van de populaire Allroad op de markt gezet, die trendsettend voor het Adventure segment is geweest. Nu ging al een tijdje het hardnekkige gerucht dat bij Honda aan een kleinere versie van de Africa Twin werd gewerkt en naarmate de route dwars door het prachtige Eerst de Africa Twin, toen de Hornet en Transalp. Benieuwd wanneer Honda de Bol d'Or een nieuw leven in gaat blazenbergachtige achterland van de Algarve vordert raak ik meer en meer overtuigd dat precies dát de Transalp in twee woorden samenvat: “Kleintje Africa Twin.” Vooruit, drie woorden dan.

De XL750 Transalp voelt vanaf de eerste meters ontzettend vertrouwd, beschikt over een ontzettend goed rijwielgedeelte met dito vering, stuurt heerlijk neutraal en beschikt over een blok dat zo mooi lineair z’n vermogen opbouwt dat je ‘m te allen tijde uit kunt melken. Ongeacht of de zon hoog aan de hemel staat (wat bij ons ’s middags inderdaad zo was) of de regen met bakken uit de hemel valt. De Transalp rijdt zó gemakkelijk dat je denkt dat het blok eigenlijk nog best wel wat pittiger had mogen zijn. Hoewel nog meer Tabasco waarschijnlijk een averechts effect had gehad, het is juist die totale balans die voor de funfactor verantwoordelijk is geweest.  

Of er dan echt niets op af valt te dingen? Jawel. De initiële gasrespons is met name in de Rain en Normal modus te fel, het windscherm is niet in hoogte instelbaar waardoor je best wat last kunt hebben van turbulentie in je helm (en daar dus niks aan kunt doen, behalve je kop vlak achter het scherm steken) en Honda had er beter aan gedaan om de controlelampjes in de rand buiten het TFT-display onder te brengen, in plaats van in het TFT. Voor je het weet heb je per ongeluk de lichtschakelaar op het stuur aangeraakt en ben je met groot licht aan het rijden, zonder dat je ’t in de gaten hebt. 

Buiten dat heeft Honda z’n huiswerk zeer goed gedaan, helemaal wanneer je ook nog eens z’n prijskaartje vanaf € 12.599 (€ 10.799 BE) in ogenschouw neemt. Da’s goedkoper dan een Ténéré 700, dé kaskraker in dit segment op dit moment, terwijl je wel veel meer motor voor je geld krijgt. 


Goed rijwielgedeelte, alles voelt meteen vertrouwd, soepel en lineair blok, fraaie afwerking, fijne zit

Initiële gasrespons in Rain en Normal te agressief, windscherm niet instelbaar, controlelampjes in TFT vallen niet op