Zoeken

Test: CFMoto 450SR

Supersport porno voor A2-rijbewijs

21 juli 2023
Waar de meeste fabrikanten in het supersport segment het accent volledig op eenliter 200+ pk superbikes hebben gelegd, voor de ervaren motorrijder met bovengemiddelde knip, lijkt CFMoto met de lancering van de 450SR precies het tegenovergestelde te hebben gedaan: porno looks, maar dan geschikt voor het A2-rijbewijs en voor een betaalbare prijs. Op het Franse circuit Clastres maakten we kennis met deze nieuwe aanwinst in het A2-Supersport segment en waren aangenaam verrast.

 

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik soms met weemoed terugdenk aan de roerige nineties, het tijdperk dat supersport motoren als warme broodjes over de toonbank gingen en ze nog op het niveau waren dat je d’r op straat ook daadwerkelijk wat aan had. Tuurlijk, ook toen liepen ze al dik boven de 200 km/u, sommigen zelfs harder dan 250 km/u, maar binnendoor was je met 130 km/u al behoorlijk de man. En niemand die zich er druk om maakte wanneer je ‘m even volgas uitliet. Sindsdien is het beleid van Nee, dit is geen Italiaan, ook geen Duitser, Brit, of Oostenrijker, maar een Chineesonze overheden er echter op gericht om de snelheid uit het verkeer te halen, terwijl de performance van het supersport segment juist enorm is geëvolueerd. Tot het punt dat je d’r op straat eigenlijk helemaal niks meer aan hebt en op circuit van verdomd goede huize moet komen om het uiterste uit de 200+ pk-kan te halen.

Dus toen afgelopen jaar CFMoto op de EICMA in Milaan de nieuwe 450SR onthulde was ik, net als vriend en vijand, aangenaam verrast. Verrast omdat er een nieuwe speler was in het segment dat voor mij minstens zo leuk is als dat van de nineties Superbikes en verrast omdat ze bij CFMoto all-the-way waren gegaan. Dit was porno op wielen, maar dan voor het betaalbare A2-segment. Alsof ze bij CF een statement wilden maken, om het o-zo bekende ‘made in China’ cliché dat alles dat uit China komt goedkoop, nageaapt en van inferieure kwaliteit is te ontkrachten. En daar, gezien de reacties in Frankrijk (en enkele weken later op het circuit van Zolder voor een statische fotoshoot) met verve in zijn geslaagd. Tijden geleden dat we zoveel aanspraak hebben gehad in de paddock als met deze 450SR, en enkel positief. Geen enkel onvertogen woord, nog niet één. Zo zie je maar weer dat in real life mensen heel anders reageren dan die trollen op internet, die alles wat uit China komt afzeiken. 

Alleen al wat het design betreft loopt het water je in de mond. Petje af voor de mannen en vrouwen van het ontwerpteam, chapeau. CFMoto claimt dat tijdens het designproces maar liefst 20 ontwerp-optimalisaties zijn doorgevoerd, 30 uur in de windtunnel is doorgebracht voor aerodynamische experimenten, en dat in totaal 200 aerodynamische simulaties zijn gedaan. De prachtige lijnen van de kuip, de bijzonder fraaie LED-koplampunit met wulpse DRL-verlichting, de winglets die compleet in het Schijnt dat sinds de samenwerking met KTM (alle LC8c modellen worden bij CFMoto geproduceerd) ze wel met Kiska zaken zijn gaan doen, maar geen idee of die ook de hand in deze 450SR hebben gehad. Maakt ook niet uit, hij is gewoon supergeildesign zijn verwerkt in plaats van ergens lelijk tegenaan geschroefd en het compacte kontje met open structuur dat als een eenzitter oogt, maar gewoon plaats biedt aan een duopassagier, dat alles is dus niet alleen voor het oogstrelende gedaan, maar ook om de wind zo efficiënt mogelijk te geleiden. Fraai, fraai, fraai. En om nog even op die winglets terug te komen, die genereren dus 2 kilo downforce bij 120 km/u.

Ook wat toeleveranciers betreft is CFMoto niet voor de eerste de beste, maar voor gerenommeerde merken als Brembo, Bosch, KYB en JT gegaan in hun streven van de 450SR een hoogwaardige motor te maken. Zo is de 450SR standaard voorzien van een 5” TFT-kleurendisplay met dubbele USB-poort (Type A/Type C), een ingebouwde 4G-module en 6D-sensor, die niet alleen een Bluetooth-verbinding mogelijk maakt, maar ook een realtime weergave van de voertuigpositie, kilometerstand, Over-the-Air upgrades, een IMU, beveiliging en antidiefstal, een track record en andere cruciale gegevens, toegankelijk via de CFMoto app. Het staat als een paal boven water: CFMoto heeft de bokshandschoen opgepakt en is de strijd met de gevestigde orde aangegaan om de harten, maar zeker ook de euro’s van de Europese consument te winnen. 

 

Tekst: Ron Huijs
Fotografie: Sebastien Smets, Ed Smits