Zoeken

Test: CFMoto 450SR

De handschoen opgepakt

21 juli 2023

Dat CFMoto de handschoen heeft opgepakt in het A2-Supersport segment is op zich al zeer lovenswaardig, maar de manier waarop ze het hebben gedaan dwingt alleen maar respect af. Gezien de meer dan nauwe samenwerking die alweer wat jaartjes geleden met KTM is aangegaan zou het voor de hand liggend zijn geweest om bij de Oostenrijkers te gaan shoppen, zoals ze bijvoorbeeld in de nieuwe CF800 serie met 800MT en 800NK hebben gedaan (hoewel strikt genomen de LC8c paralleltwin een gezamenlijk project van CFMoto en KTM is, en bij CFMoto bovendien van een in eigen huis ontwikkelde ECU met IMU is voorzien). Wie durft er nog te beweren dat je minstens 200 pk nodig hebt op circuit?Neen, in hun overtuiging om met echt iets aparts op de proppen te komen is daarentegen in eigen huis een compleet nieuwe 449 cc paralleltwin met 270° krukas ontwikkeld. Bijzonder én uniek, want z’n paralleltwin concurrenten in dit A2-segment, de Ninja 400 en MT-03, zijn met een 180° krukas uitgerust. 

CFMoto claimt een topvermogen van 37 kW (da’s 50,3 pk) bij 9.500 tpm, wat voor de Europese markt op 35 kW (47,5 pk) is teruggezet om geschikt te zijn voor het A2-rijbewijs. Da’s een zeer net cijfer voor een motor die rijklaar slechts 168 kilo weegt. Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen? Onder andere door dat blok als dragend deel te monteren in een slechts 11 kilo wegend chroommolybdeen stalen vakwerkbuisframe met aangeschroefd stalen buis subframe, dat aan de voorkant van een niet instelbare 37 mm upside down voorvork en aan de achterkant van een uit plaatstaal gevormde achterbrug met uniek design en centraal geplaatste monoshock met linksysteem is voorzien, waarvan de veervoorspanning kan worden aangepast. 

Het eerste dat me opvalt zodra ik heb plaatsgenomen op de 450SR, is dat de motor inderdaad ontzettend licht en compact aanvoelt, ondanks er qua uiterlijk als een échte ‘grote’ motor uit te zien. Het zadel is op een zithoogte van 795 mm geplaatst, waardoor ook de chef beide voeten plat op de grond kan zetten, maar dat relatief lage zadel heeft wel als nadeel dat je in eerste instantie het idee hebt dat de voetsteunen aan de hoge kant zitten. Totdat je gaat rijden en al na twee minuten tot de conclusie komt dat ‘ie echt als gegoten zit. Ja, in combinatie met de onder de kroonplaat gemonteerde clipons (zoals ’t hoort, het is nondeju ook een supersport) is de zit een stuk sportiever dan de concurrentie, maar juist omdat ‘ie zo licht en compact is, is het allesbehalve vermoeiend. Bovendien zijn nog een 10 mm dunner en 20 mm dikker zadel leverbaar, zodat zelfs de kleinste en grootste motorrijd(st)ers er mee uit de voeten zouden moeten komen.