Zoeken

Test: CFMoto 450SR

Conclusie

21 juli 2023

Na een dagje met de 450SR op het Franse circuit Clastres te hebben gespard zijn we er wel van overtuigd dat ze bij CFMoto verdomd goed werk hebben verricht. Naast een oogstrelend design ziet de 450SR er tot in het kleinste detail bijzonder verzorgd en kwalitatief goed uit en doet in dat opzicht zeker niet onder voor z’n concurrenten, terwijl hij standaard behoorlijk rijkelijk is uitgerust: Niet normaal zoveel circuits als Frankrijk kent. Zouden ze bij ons een voorbeeld aan moeten nemeneen aerodynamisch vormgegeven meerlaagse kuip met échte snel ogende winglets en geïntegreerde valblokken (die hun werk dus écht goed doen), een 5” TFT-kleurendisplay met versnellingsindicator en shiftlight, een verstelbaar rem- en koppelingshendel, Bluetoothconnectiviteit voor de CFMoto app en een 6-assige IMU. En dat voor een zeer scherpe prijs van € 7.599 (€ 6.599 BE). 

De 450SR is gezegend met een sportieve zit die, voor zover we dat op circuit hebben kunnen inschatten, niet té extreem zal zijn voor de straat, voelt en stuurt superlicht en heeft in ieder geval voor circuit vering die op z’n taken is berust. Dan het blok. De compleet nieuw ontwikkelde 450cc paralleltwin geeft z’n vermogen zeer mooi en lineair af en mist daardoor weliswaar een verslavendeindschot, maar is juist daardoor ontzettend gemakkelijk te rijden en beschikt bovendien over een zeer sterk middengebied. En laat je niet verrassen, want het gaat nog steeds behoorlijk rap. CFMoto claimt een Vraag me trouwens af of de keuze in te stappen in de Moto3 gelinkt is aan dit project. CFMoto de KTM/Ducati/Aprilia van Azië?topsnelheid van 190 km/u en afgaand op onze ervaring hebben we ’t idee dat die belofte nog aan de voorzichtige kant is geweest. 

CFMoto heeft met de 450SR de knuppel in het populaire A2-Supersport hoenderhok gegooid en daar zijn we ze zeer dankbaar voor. Als dit geen verkooptoppertje wordt…de enige reden die ik me kan bedenken waarom het niet zo zou zijn, is omdat veel motorrijders en motorrijdsters nog nooit van CFMoto hebben gehoord. En onbekend maakt onbemind. Nu geldt voor elk nieuw merk dat zaken als kwaliteit, betrouwbaarheid in inruilwaarde in de beginfase nog niet bewezen zijn (wat voor sommigen toch een drempel zal zijn), maar als je 't mij vraagt heb ik daar wel alle vertrouwen in.

Wanneer je, zoals CFMoto zegt, een compleet nieuw ontwikkeld blok meer dan 4.000 hoogtoerige uren op de testbank pijnigt, naast dat je er honderdduizenden kilometers mee op weg en circuit aflegt, en vervolgens 5 jaar garantie (3+2 jaar) geeft, dan laat dat echt wel zien dat zowel CF als de importeur er het volste vertrouwen in hebben. En die voorrem? Een week na onze test rolde CFMoto een terugroepactie uit omdat bij de 700CL-X een issue met de ABS-module was geconstateerd, en het lijkt sterk dat het pre-productiemodel van de 450SR exact dezelfde euvel heeft gehad. Maar goed, het heet ook niet voor niets pre-productie.

 

Bloedstollend mooi design, fantastisch blok, stuurt superlicht, slimme details, prijs

ABS-module gaf storing, geen quickshifter en instelbare vering (niet strikt noodzakelijk, maar zou 't wel af hebben gemaakt)