Zoeken

Test: BMW R 1300 GS

Conclusie

24 november 2023

In het jaar dat BMW haar 100-jarig bestaan viert hebben de Duitsers haar belangrijkste model tot R 1300 GS opgewaardeerd, dat in vier verschillende uitvoeringen leverbaar is: standaard, Triple Black, GS Trophy GS en Option 719 Tramuntana. De Triple Black variant is geheel zwart en voorzien van bagagedrager, elektrisch verstelbaar scherm en het comfortzadel. De GS Trophy GS met spaakwielen is de offroad-gerichte versie, gekleed in een Racing Blue Metallic-kleurenschema met rode en witte emblemen, Denkt de rest het gat te hebben gedicht, komt BMW met de R 1300 GSen wordt geleverd met radiatorbeschermers en offroad-uitrusting zoals die Metzeler Karoo-knobbels. Ten slotte is de Option 710 Tramuntana een elegant ogende optie met goudspaakwielen, veel zwarte componenten en een hoogwaardige lakafwerking. Noem het de Range Rover-versie waarvan het zeer onwaarschijnlijk is dat de banden modderig worden.

Ik heb elke versie van de BMW GS-familie gereden sinds ik in 1980 mijn allereerste perslancering bijwoonde om op de R 80 G/S te rijden. Elke keer dat er een stapsgewijze verandering heeft plaatsgevonden, zijn er aanzienlijke verbeteringen geweest ten opzichte van wat er eerder was – maar niet eerder heeft BMW het sjabloon van de bestaande versie van zijn bestverkochte melkkoe verscheurd om helemaal opnieuw te begonnen, maar dat is wat de ingenieurs hier hebben gedaan bij het creëren van de R1300 GS. De motor ziet er zoveel slanker en compacter uit en voelt daadwerkelijk ook zo aan, waardoor hij veel gemakkelijker en intuïtiever te rijden is. Iets zegt mij dat de GS voorlopig nog wel effe bovenop de apenrots blijft. Heeft Schramm goed gedaanHet sterke vermogen in combinatie met een sterk en breed uitgesmeerd koppel zorgt voor een toegankelijke dosis extra prestaties, zonder dat dit ten koste van de veelzijdige rijdbaarheid is gegaan. 

Door in te gaan tegen de heersende trend dat Adventure-motoren steeds groter en zwaarder worden, geloof ik dat BMW een geheel nieuwe subgroep van potentiële klanten aanspreekt, voor wie de gedachte om met een dikke eenliterplus kolos offroad – of zelfs op straat – te worstelen, tot nu toe een onlogische te intimiderende stap was. Welnu, de R1 300 GS is het antwoord van BMW op deze zorgen, door de meest toegankelijke dikke avontuurlijke tourer te creëren, met de betere prestaties van de geheel nieuwe motor in combinatie met het lagere gewicht van een fysiek kleinere, maar niet minder bedreven motorfiets.

Terwijl hij wegrijdt naar de zonsondergang in de Egeïsche Zee om te genieten van zijn pensioen, moet Markus Schramm tevreden zijn de juiste beslissing te hebben genomen. Met deze nieuwe GS heeft BMW de toon voor de komende 40 jaar gezet.