Zoeken

Test: BMW R 1300 GS

Revolutie, geen evolutie

24 november 2023
Toen Markus Schramm vijf jaar geleden het roer over nam als CEO van BMW Motorrad, was een van de eerste dingen die hij deed een streep trekken door de geplande update van het grootste volumemodel, de R 1250 GS, en de engineers de opdracht te geven opnieuw te beginnen. “Hij was te groot, te veel een derivaat en niet innovatief genoeg vergeleken met wat we in verleden hadden gemaakt”, vertelde hij mij vlak voor z’n pensioen. “Ik wilde een veel grotere stap vooruit dan wat zij hadden gepland.”

Het resultaat is de compleet nieuwe 2024 R 1300 GS, die op 28 september 2023 werd onthuld, dezelfde dag als het 100-jarig jubileum van het allereerste productiemodel, de R 32, werd gevierd. De motor kwam precies op het moment dat Dr. Schramm pensioneerde in zijn villa op Kreta, tevreden zijn afgelopen vijf jaar te hebben besteed om BMW Motorrad heruit te vinden als fabrikant van zowel elektrische als verbrandingsmotoren, dankzij de gewijzigde koers van de EU om de verkoop van twee- en vierwielers die worden aangedreven door verbrandingsmotoren op niet-fossiele brandstof ook na 2035 toe te staan. Dus ook Flink wat kilo's eraf, een compleet nieuw design, compleet nieuw blok...de toekomstige opvolgers van deze compleet nieuwe R 1300 GS, zoals Schramm het mij uitlegt. “Hoewel ik overtuigd ben dat er een toenemend aantal mensen zal zijn dat om e-mobiliteit bij motorfietsen vraagt”, zei hij, “zullen er ook veel gebieden zijn waar een elektrische motor simpelweg geen zin heeft en Adventure Touring is er daar één van.”

Alleen al kijkend naar de nieuwste editie van BMW’s belangrijkste model – meer dan 1 miljoen exemplaren zijn sinds de introductie van de R 80 G/S 43 jaar geleden over de toonbank gegaan – is het meteen duidelijk dat de R 1300 GS, naast een compleet nieuwe smoel dankzij de distinctieve X-formaat matrix LED-koplamp, een flink stuk compacter is dan z’n voorganger, met een lagere benzinetank en een kortere achterkant, met als doel de motor comfortabeler te maken voor rijders van alle lengtes om lange afstanden te rijden, zoals op straat als offroad.  Hoewel er een uitgebreide lijst is met meer dan 60 accessoires, waaronder zeven zithoogtes variërend van 800 mm tot 890 mm, en de vele opties die je het idee geven met een AI-motorfiets aan het rijden te zijn, zoals een adaptieve rijhoogteverstelling, semi-actieve en compleet nieuwe gadgets. BMW Motorrad heeft duidelijk niet stilgezeten bij de nieuwe R 1300 GSelektronische vering met variabele veerconstante en de rij-assistent met ACC Adaptive Cruise Control, FCW Front Collision Warning met remfunctie en LCC Lane Change Warning.

Hoewel voor die optiepakketten BMW-getrouw wel behoorlijk wat geld op tafel moet worden gelegd. Met een basisprijs van € 23.250 is de R 1300 GS al best aan de prijs (voor je beeld: de eerste vloeistofgekoelde R 1200 GS ging vanaf € 16.950, bij de eerste R 1250 GS was dat € 19.795), en dan begint het pas. Wil je iets anders dan het saaie wit, dan heb je de keuze uit 3 stijlvarianten: Triple Black (€ 818), GS Trophy GS (€ 843) en de Option 719 (€ 2.785), terwijl BMW alle interessante opties (zoals altijd) over de optiepakketten heeft verdeeld, in de wetenschap dat 99% van alle motoren full options de deur uit gaan. Bij de R 1300 GS zijn dat maar liefst 4 pakketten (Comfort, Dynamic, Innovations, Touring), waarvoor je in totaal € 3.980 extra kwijt bent. En dan is er nog de adaptieve rijhoogtehulp à € 508,00. Ales bij elkaar zit je dan al op een prijskaartje van € 29.436,00.  Inclusief alarm (€ 254,00), LED-verstralers (€ 397,00), topkofferdrager (€ 234,00) en de verwarmde buddyseat (€ 152,00) zit je dan op een bedrag van € 30.640,00 en dan heb je nog geen koffers of navigatie.

Daar staat tegenover dat veel zaken waar je bij de R 1250 GS nog extra voor moest betalen nu in het standaardpakket zijn ondergebracht, zoals de elektronische motorrem (MSR), dynamische rem-assistent (DBC), Hill Start Control (HSC), dynamische tractiecontrole (DTC), dynamische cruise controle (DCC), 4 rijmodi in plaats van 3 (Rain, Road, Eco en Enduro), sleutelloos contact (RDC), handvatverwarming, e-Call en een lithium-ion accu met Battery Guard servicefunctie via de BMW Motorrad App. En dat alles in een motor die maar liefst 12 kilo lichter is dan voorheen, met een rijklaargewicht van 237 kilo inclusief volle 19 liter benzinetank. 

 

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: BMW