Zoeken

Monstertest Zero DSR/X to Saint Tropez

We stekkeren wat af

8 december 2023

Zoals gezegd heeft de DSR/X een 17,3 kWh batterij, de grootste tot nu toe bij Zero, waarvan effectief zo’n 14,5 kWh beschikbaar is om de batterij tegen volledige ontlading en vollading te beschermen. Dat betekent echter dat er te allen tijde nog marge is, marge om extra te laden en marge om nog extra kilometers te rijden: vol is dus nooit helemaal vol en leeg nooit helemaal leeg. Voor wat dat eerste betreft geeft Zero je optioneel de mogelijkheid om tot 110% te laden, maar dat zul je uitsluitend aan het eind van de dag doen, Probeer dát maar eens met een gewone motor te doen, zonder dat iedereen er aanstoot aan neemtomdat die extra 10% veel tijd in beslag neemt. Dat neemt niet weg dat het wel een verdomd handige optie is die je zeker geactiveerd wilt hebben, want het geeft je ’s ochtends de eerste ‘tank’ gewoon 10% meer actieradius. En ook voor kilometervreten geldt dat de eerste klap nog altijd een daalder waard is. 

Minstens zo handig is het feit dat leeg nooit helemaal leeg is en je met 0% capaciteit in het display nog flink wat reservekilometers hebt voordat je echt met een lege batterij stil komt te staan. Nu gebied de eerlijkheid ons te vertellen dat we het niet op de spits hebben gedreven, omdat we op voorhand niet hadden kunnen testen hoeveel en we niet in niemandsland wilden stranden, en dus 0% gewoon als leeg hebben gezien, maar terug in Nederland leren we van EV-specialist Andrew Thijssen, dat je dan nog best ver kunt komen. “Een vriend van mij is Zero dealer en heb voor hem tweemaal een 14,4 kWh batterij helemaal leeggereden, zodat deze kon worden uitgelezen”, legt Andrew uit. “In de Canyon modus was dat Schijnt thuis helemaal naadje pet te zijn met het weer. Nou, dan blijven we nog effebij een normale rijstijl nog 20 kilometer vanaf 0%, in de ECO-stand met de regeneratie op maximaal en niet harder rijdend dan 50 km/u was dat vanaf 0% nog 40 km.” Damn, dat hadden we moeten weten, dat had ons die tweede dag (en ook de laatste dag) veel stress en tijd gescheeld.

Laden kan bij de DSR/X op twee manieren: via het stopcontact met 3,3 kWh en met de type 2 laadstekker met 6,6 kWh. Onze motor was daarnaast van de optionele 6 kW Rapid Charger voorzien, waarmee de type 2 laadsnelheid met nog eens 6 kWh tot 12,6 kWh wordt verhoogd, mits je bij een paal staat die dat kan leveren. De meeste palen zitten tegenwoordig echter op 22 kW, in de praktijk zal dat dus niet snel een issue zijn. Zero claimt met de Rapid Charger een laadtijd van 0-95% in 1 uur en 6 minuten, met als kanttekening dat de werkelijke oplaadtijd afhankelijk is van de capaciteit van het stroomnet. Zeg nou zelf, wie wil dit nou niet als uitzichtHoe drukker op het net, hoe lager de snelheid en daar is geen speld tussen te krijgen. Zie het als een snelweg: ‘s avonds rijd je makkelijk 130 km/u, maar in de spits ben je blij als je gemiddeld 40 km/u nog haalt.

Er speelt echter nog een ander aspect mee. Het laadproces gaat namelijk met een warmteontwikkeling gepaard en naarmate de temperatuur oploopt neemt de laadsnelheid af. Het TFT-display leerde ons dat de snelheid bij aanvang weliswaar boven de 12 kWh lag, maar na enkele tientallen procenten al tot 9 kWh was teruggelopen en boven de 75% nog maar zo rond de 6 kWh lag. Overdag hebben wij gemiddeld 7,71 kWh ‘getankt’, in procenten uitgedrukt 56% capaciteit, waarvoor we gemiddeld 50 minuten aan de paal hebben gestaan. Omgerekend naar 95% kom je dan uit op een laadtijd van anderhalf uur. 

Dat klinkt als ontzettend lang en vergeleken met het aftanken van een brandstoftank is dat natuurlijk ook zo, maar het is eigenlijk meer een kwestie van een andere mindset, dan dat het een beperkende factor is. Over de hele dag gemeten lag onze gemiddelde snelheid zo rond de 45 km/u, inclusief alle laadstops en plaspauzes en dat zouden we met een verbrandingsmotor niet wezenlijk sneller hebben gedaan. Het kan wel, als je geen enkele rustpauze neemt en van tankstation naar tankstation knalt en op die manier in een ruk naar Saint-Tropez knalt, maar we kunnen uit eigen ervaring zeggen dat dát eigenlijk onverantwoord is. En nog altijd hebben wij de laatste dag 924 kilometer afgelegd, dus het kan wel degelijk. Puur dus door het nuttige met het aangename te combineren. Dus niet rijden-tanken-rijden en dan ergens een uur gaan koffiedrinken op een terras, maar laden en in de tussentijd ergens de benen gaan strekken, waardoor je dus geen extra stops maakt.