Zoeken

Monstertest Zero DSR/X to Saint Tropez

Elektrische bochtenvreter

8 december 2023
Wanneer ik op de Col de l’Olivier langs de Gorges Du Verdon bij een uitkijkpunt van de DSR/X afstap wil de grijns op mijn gezicht maar niet verdwijnen. Elektrisch helemaal geen beleving en emotieloos? Als er één ding is dat me het afgelopen uur heeft geleerd, dan is dat wel dat elektrische aandrijving voor de bergen is gemaakt. En dan te bedenken dat het weinig had gescheeld of ik had twee dagen eerder de handdoek in de ring gegooid.

Allroads zijn razend populair. Zó populair dat toen Zero vorig jaar de compleet nieuwe DSR/X lanceerde we ons afvroegen waarom het zo lang had geduurd voordat de Amerikanen ook dat pad waren ingeslagen. Hoewel we dat ergens ook wel weer begrepen. Allroads – of beter gezegd: Reis-Allroads, Als Zero zegt 's werelds eerste voor z'n doel ontwikkelde avontuurlijke EV-motorfiets in huis te hebben, dan moet je dat wel grondig testen natuurlijk. Grondig genoeg zo voor je?worden voornamelijk voor reizen en lange afstanden gebruikt en precies dáár zitten alle vooroordelen van EV: leuk voor in en rond de stad en naar de toekomst gezien misschien wel dé oplossing voor stedelijke mobiliteit, om dagelijks mee naar je werk te rijden, maar niet iets om ’s weekends mee op pad te gaan. Niet voor een dagje sturen in de Eifel of Ardennen, laat staan om d’r mee op vakantie te gaan. Geen emotie, veel te zwaar, een actieradius van drie keer niks en laadsnelheid die zó traag is dat je het gras kunt zien groeien. 

Dus toen op de redactie het idee ontstond om ten opzichte van onze vorige EV-trip twee jaar geleden met de Zero SR/S naar Verdun level-up te gaan, hoefden we niet lang te denken met welke fiets we dat zouden willen doen en wat het doel zou zijn. Met de DSR/X naar Saint-Tropez. Omdat we dat al eens met drie tourbuffels pur sang hadden gedaan en omdat de DSR/X volgens Zero ’s werelds eerste specifiek voor z’n doel ontwikkelde elektrische avontuurlijke sportfiets is die alles aankan, van bochtige bergwegen of langs ravijnen tot voorbij waar het asfalt heeft opgehouden. Het zou op alle vlakken een ultieme beproeving zijn: enerzijds zou het ons alles leren over de EV-infrastructuur en anderzijds zou het ons ook alles leren over de DSR/X. Geen kort rondje om de kerk en voor de lens van de fotograaf, maar een échte langeafstandstest waarin alle aspecten de revue passeren: van kronkelige bergweg tot landweg door het platteland en van snelweg tot stadsverkeer, al dan niet met files.

 

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Ed Smits, Nicolas Sonina