Zoeken

Monstertest Zero DSR/X to Saint Tropez

It's electrifying

8 december 2023

We moeten je eerlijk bekennen dat het weinig had gescheeld of we hadden het bijltje er noodgedwongen bij neer moeten leggen, toen de tweede dag van onze megatest in de loop van de middag vanaf Saint-Vit de ene na de andere laadpaal dienst weigerde en het leek dat hier onze trip vroegtijdig zou eindigen, tot een supervriendelijke Volvo dealer een helpende hand bood en de schuifpui van de showroom opende, zodat de Zero binnen aan de lader kon worden gezet en in de loop van de avond Het stekkeren was soms best een uitdaging, maar daar kan Zero natuurlijk ook niks aan doenhet einddoel van de dag alsnog werd gehaald. Lees hier anders ons hele verhaal. In twee dagen tijd hadden we bijna 900 kilometer afgelegd, waarin de DSR/X zich als een rasechte kilometervreter had ontpopt, en die ook de zwakke plekken van de Franse EV-infrastructuur hadden blootgelegd, maar dat is de DSR/X niet aan te rekenen. 

Voordat we verder op ons avontuur ingaan eerst de DSR/X maar eens nader bestuderen. Kloppend hart van Zero’s eerste Reis-Allroad is de nieuwe Z-Force 75-10X elektromotor, die is voorzien van statorspoelen met geen vier maar vijf wikkelingen, die daardoor een sterker magnetisch veld ontwikkelen. Met 229 Nm heeft de elektromotor dan ook het hoogste koppel van alle Zero-motoren tot nu toe, hoewel het motorvermogen van 100 pk bij 3.500 tpm wel iets lager is dan dat van de SR/S en SR/F. Het vermogen wordt naar het achterwiel overgebracht via een nieuw ontwikkelde tandriem, die volgens Zero beter bestand is tegen vuil en steentjes bij offroad rijden. De elektromotor krijgt z’n voeding uit een 17,3 kWh batterij, die Moeten we vaker doen, dit soort uitstapjeswat afmetingen betreft hetzelfde formaat heeft als de 15,6 kWh van de SR/S en SR/F, maar dus wel krachtiger is. Om de batterij te beschermen (lithium-ion kan slecht tegen volledige ont- en vollading) is van die 17,3 kWh ongeveer 14,4 kWh beschikbaar, een marge die via Cypher 3 software wordt geregeld. 

Zero heeft de DSR/X van een nieuw ontwikkeld stalen vakwerkbuisframe voorzien, dat net als de nieuwe achterbrug robuuster is gemaakt om ‘m geschikt te maken voor offroad gebruik. Door de controller te verplaatsen is bovendien meer bodemvrijheid gecreëerd. Uiteraard is ook de vering op Allroad gebruik aangepast, met een langere veerweg van 190 mm voor en achter. De 47 mm Showa SFF-BP (Seperate Function Fork Big Piston) upside down voorvork heeft zoals de naam al zegt vorkpoten met gescheiden functie – veervoorspanning op de ene en in- en uitgaande demping op de andere vorkpoot.
Elektrisch saai? Hoe kan in hemelsnaam 229 Nm saai zijn? De 17.3 kWh batterij is de grootste van Zero

Stuurklem is perfect voor de TomTom houder. TFT-display is mooi en overzichtelijk, alleen iets meer tripinfo zou fijn zijn geweest

Net als dat de menu-bediening wat intuïtiever had gemogen. Rechts de aan/uit schakelaar van de cruise controle. Geen handige plek en bovendien jammer dat je aan de keuze uit aan en uit hebt
Aan de achterkant is een Showa monoshock met piggyback reservoir voorzien, die rechtstreeks door de achterbrug wordt bediend, dus zonder linksysteem. De veervoorspanning kan hydraulisch via een handversteller worden aangepast, wat absoluut handig is. Als gevolg van het gewicht van de 3-delige kofferset plus inhoud stond de koplamp niet meer goed afgesteld en werden in het donker tegenliggers verblind, door de veervoorspanning op de schroeven werd dat probleem opgelost en verbeterde ook het zicht van de LED-koplamp.

Positief is ook dat de lange veerwegen en grote bodemvrijheid niet in een extreem hoge zithoogte hebben geresulteerd. Sterker, met 828 mm is deze zelfs nog lager dan menig Supersport of Hypernaked. En dat is echt superfijn, de DSR/X heeft verder namelijk eenzelfde ontspannen zit als elke andere Allroad, maar dan dus bij een zit waarbij je wel probleemloos beide voeten aan de grond zet. Ondergetekende met z’n 1.72 mtr lengte in ieder geval wel. De zit is echt superfijn, het enige wat mij persoonlijk stoorde was de windruis als gevolg van het windscherm, ongeacht op welke hoogte het stond ingesteld. Alleen plat op de ‘tank’ vlak achter het scherm was het stil. En dat is echt super jammer, want dan wordt alsnog de Wat is het bij ons in Nederland dan toch behelpen hèstille aandrijving door windruis verstoord. Een kleinere ruit zou in dat opzicht misschien een betere optie zijn.

Naast dat Zero de DSR/X van een comfortabele driehoeksverhouding tussen stuur, zadel en voetsteunen heeft voorzien is ook het zadel op zich goed gepolsterd, waardoor je het echt probleemloos uren non-stop vol zult kunnen houden. Dat wil zeggen, totdat het fraaie TFT-kleurendisplay je leert dat het tijd is om de motor aan het infuus te hangen voor de broodnodige elektronen. Zero claimt een actieradius van 172 km bij 115 km/u op de snelweg en 288 km in de stad en dat zijn zeker geen overdreven waardes, hoewel daar wel een kanttekening bij moet worden geplaatst. Er zit namelijk een groot verschil tussen de theoretische actieradius en de daadwerkelijk gereden afstand tussen twee laadbeurten in, omdat je de batterij nooit 100% gebruikt. Gemiddeld hebben wij overdag 7,71 kWh geladen, in procenten uitgedrukt 56%, bij een gemiddeld afgelegde afstand van 120 km, terwijl het gemiddelde bereik op 210 km lag. De langste afstand tussen twee laadstops in was 203 km, terwijl op de snelweg nog altijd rond de 175 km lag, hoewel we dat wel in de slipstream van vrachtauto’s en caravans hebben gedaan.