Zoeken

Test: Suzuki GSX-S950 35 kW

Bottompower

11 september 2022

Dat Suzuki met de lancering van de GSX-S950 als opvolger van de GSX-S750 een verdomd goede zet heeft gedaan raakten we eind vorig jaar al van overtuigd, nadat we met de 70 kW versie in eigen land op pad waren gegaan. “Ja, hij heeft minder vermogen en ja, hij is zwaarder, maar van beide is in de praktijk weinig te merken”, schreven we toen. In het gebied waar je op straat het overgrote deel van de tijd rijdt, pak ‘m beet tussen de 4.000 en 7.000 tpm, bleek de eenliter S950 juist veel sterker dan de driekwartliter fiets te zijn, 35 kW niet vooruit te branden? Dan ben je nog nooit met deze GSX-S950 op pad geweestterwijl dat verschil in gewicht slechts minimaal was – één kilo (214 kg versus 213 kg) om precies te zijn. Strikt genomen zou je zelfs kunnen stellen dat de 950 ten opzichte van de 750 juist een kilo was afgeslankt, omdat het gewicht de rijklaarkilo’s betrof en de 950 een 3 liter grotere tankinhoud had.

Wat ons afgelopen jaar nog het meest verraste was de souplesse en kracht in de toerenkelder en het middengebied. De vier-in-lijn, die z’n leven 15 jaar geleden in de GSX-R1000 K7 begon, voelde van onderuit zó ontzettend sterk dat we zouden zweren dat ‘ie tot pak ‘m beet 6.500 toeren per minuut amper voor de GSX-S1000 onderdeed, wat later op de vermogensbank inderdaad zo bleek te zijn. Tot exact die 6.500 tpm gingen vermogen en koppel nagenoeg gelijk op, pas daarna maakte de 950 pas op de plaats en gooide de 1000 nog wat extra kolen op het vuur. Om het in cijfers uit te drukken: 152 pk @ 10.000 tpm versus 95 Pk @ 7.800 tpm en 106 Nm @ 9.250 tpm versus 92 Nm @ 6.500 tpm.

Een soortgelijk gevoel hebben we nu met de 35 kW versie. In de rijbewijsrichtlijn is alleen het piekvermogen begrensd, maar wordt met geen woord over een maximum koppel gerapt en daar heeft Suzuki nu met de GSX-S950 slim gebruik van gemaakt. Ten opzichte van de 70 kW versie heeft de 950 in 35 kW trim weliswaar aan koppel ingeboet (wat onvermijdelijk is, vermogen is namelijk de rekenkundige Denk dat je best wat gasten achter je kunt laten, helemaal op dit soort slingerweggetjesformule koppel x toerental), maar levert nog altijd een serieuze 76 Nm, dat al bij het belachelijk lage toerental van 3.250 tpm wordt afgegeven. Ter illustratie: de GSX-S750 heeft een maximum koppel van 81 Nm, maar dat wordt pas bij een veel hoger toerental van 9.000 tpm afgegeven. 

Niet vreemd dus dat ik de eerste meters met de 35 kW versie meteen begin te twijfelen, als ik heerlijk onderin op het koppel aan het surfen ben om lekker sportief, maar met zo min mogelijk overlast, vanuit Vianen de fraaie Lekdijk af te raggen. Wat me trouwens aardig lukt, ondanks een tempo dat zeker niet traag mag worden genoemd is er geen enkele medeweggebruiker die mij te kennen geeft mijn aanwezigheid niet te waarderen, maar dat even terzijde. Om wat vetter te kunnen accelereren besluit ik van de dijk te gaan, maar hoewel kaarsrecht besluit ik ook hier niet voluit te gaan. De weg binnendoor is smal en hobbelig, wat op zich geen probleem zou zijn geweest, ware het niet dat ook hier meer fietsers zijn dan me eigenlijk lief is. 

Pas als ik een recent volledig nieuw geasfalteerde en helemaal lege provinciale weg ben opgedraaid en de 950 tot de laatste paardenkracht uit kan worden gemolken voel ik eindelijk dat dit inderdaad een geknepen versie is, maar ook pas dan en pas als er voluit wordt geaccelereerd. Tot 4.000 tpm gaat de 950 er als een speer vandoor, tussen 4 en 5 merk is ‘ie nog steeds rap, maar voel je al dat het niet meer vanzelf gaat, tussen 5 en 6 voel je dat iets meer, pas boven de 6 voelt het alsof iemand de naverbrander heeft uitgezet. In snelheden uitgedrukt: 4.000 tpm is op de teller 95 km/u, bij 5.000 tpm geeft het LCD-display een snelheid van
Lekker agressief, die neus. Display is overzichtelijk en goed afleesbaar, maar helaas geen TFT

Dat zijpaneeltje, neigt dat niet naar een 'winglet'? De zit is prima voor elkaar

Geen ingewikkelde elektronica en dus ook geen ingewikkelde knoppen aan het stuur

Die rode accenten, die maken 'm wel af...
118 km/u aan, terwijl je bij 6.000 tpm al boven de 140 km/u zit. Daarboven is de puf er nog niet uit, maar merk je echt dat het veel langer duurt. 

Het blok loopt zo ontzettend mooi en is zo ontzettend soepel, dat je ‘m in zesde versnelling tot het stationaire toerental van net iets meer dan 1.000 tpm kunt afknijpen, wat zich naar een snelheid van exact 28 km/u vertaalt. Ga daarna op het gas en de motor pakt meteen moeiteloos op en loopt in een ruk richting hoogst illegale snelheden. Precies dat is misschien nog wel z’n sterkste troef, die enorme trekkracht en dat ontzettende bullige karakter onderin, wat trouwens vergezeld gaat van een heerlijk donkere brom met scherp randje uit de standaard uitlaat, waarvan we sterk het vermoeden hebben dat Suzuki hier de grens van het toelaatbare heeft opgezocht. 

Tussen de 2.500 en 4.000 tpm voelt ‘ie zo belachelijk sterk dat je never nooit het idee hebt met ‘slechts’ 35 kW op pad te zijn, vertaald naar snelheid rij je dan tussen de 60 en 95 km/u. Dat mogen misschien geen oehoe oehoerend harde snelheden zijn waar je aan de bar de blits mee maakt, maar de acceleratie in dat gebied is dat zeker wel. Bovendien zit je dan nog in het snelheidsgebied dat je op die mooie bochtige weg heerlijk sturen kunt, zonder daarbij mensen tegen je in het harnas te jagen. Schakelen doet de GSX-S950 trouwens perfect, de bak is met zowel opschakelen als terugschakelen probleemloos zonder koppeling te bedienen en bovendien heeft Suzuki nog een up/down quickshifter in het accessoirepakket, voor wie daar behoefte aan heeft.



Het bullige karakter onderin wordt op de testbank bevestigd. Tot 3.300 tpm levert de 999cc vier-in-lijn het maximale koppel, dat dik boven de fabrieksopgave zit, daarboven wordt het koppel afgebouwd om te voorkomen dat het maximum vermogen de 35 kW ontstijgt. Bij 5.000 tpm piekt het vermogen en gaat na 6.200 tpm weer langzaam afbouwen. In de praktijk heeft zich dat vertaald naar een fiets waarvan met name de rollende acceleratie onderin zeer indrukwekkend is. Bovenstaande grafiek betreft trouwens koppel en vermogen gemeten aan het achterwiel.