Zoeken

Test: Suzuki GSX-S950 35 kW

Conclusie

11 september 2022

Waar sinds de lancering van het nieuwe gefaseerde rijbewijs een enorme markt aan ontzettend lichte een- en tweecilinder motorfietsen is ontstaan met een cilinderinhoud zo tussen de 300cc en 500cc en de markt van tot 35 kW terug te tunen fietsen voornamelijk door een- twee- en driecilinders van tussen de 650cc en 800cc met oorspronkelijke vermogens van tussen de 65 en 80 pk wordt bepaald, Onderschriftheeft Suzuki met de lancering van de GSX-S950 een nieuwe maatstaf in die klasse gezet, door maximaal gebruik te maken van de homologatie-eisen voor A2-motorfietsen.

Door het vermogen van de GSX-S1950 exact op 70 kW te zetten heeft Suzuki niet alleen het segment van sportieve eenliter viercilinders toegankelijk voor A2-rijbewijshouders (of code 80) gemaakt, maar heeft dat bovenal op een manier gedaan die zoveel indruk maakt dat je gaat twijfelen of ‘ie wel op 35 kW is teruggezet, ao ontzettend sterk als de motor onderin voelt - als een échte eenliter fiets. Dat ontzettend bullige karakter onderin maakt dat we nu al durven te stellen dat de GSX-S950 in 35 kW trim met kop en schouders boven z’n concurrenten in dat segment uitsteekt. Zeker, dat is een boude uitspraak om zonder ‘m naast z’n directe concurrenten te hebben gezet (Z900 A2, Street Triple S A2), maar ook zonder dat directe vergelijk zijn wij overtuigd van ons gelijk. Hoewel, dat moesten we volgend jaar dan maar eens doen, klinkt als een plan!