Zoeken

Test: Royal Enfield HNTR 350

Nieuw instapmodel

3 november 2022

 

Voor de ontwikkeling van het derde model van het 350-platform zijn ze bij Royal Enfield zeer grondig te werk gegaan. Zo grondig dat je de HNTR 350 meer als een neef van de andere twee zou kunnen zien. Het blok lijkt gelijk aan dat van de Meteor en Classic, en is dat qua lay-out ook wel. De cilinderinhoud van 349 cc, die uit een boring x slag van 72 x 85,8 mm is verkregen, is gelijk, evenals de 9,5:1 compressieverhouding, het topvermogen van 20,2 pk bij 6.100 tpm, het maximum koppel van 27 Altijd maar dat gezeur dat de aarde opwarmt. Het heeft ook z'n voordelen hoorNm bij 4.000 tpm en de vijfversnellingsbak, het verschil zit ‘m echter in de gasrespons die volgens Enfield bij deze HNTR 350 net effe wat knapperiger moet zijn gemaakt, waardoor het blok in de eerste drie versnellingen levendiger moet aanvoelen. 

Nu zijn die prestaties niet bepaald waardes waar je op het terras of aan de bar de blits mee zult maken, maar dat heeft een duidelijke reden gehad. In plaats van de motor aan te passen voor elke specifieke markt kun je met deze eencilinder de hele wereld rond, zonder je zorgen te hoeven maken over de kwaliteit van de benzine. Hoe meer vermogen uit het blok was gehaald, hoe lastiger zit zou zijn geweest. Komt nog eens bij dat het blok super onderhoudsvriendelijk is, een super gunstig brandstofverbruik van meer dan 1 op 35 heeft en ook nog eens een zeer kleine CO2 voetafdruk van slechts 63,4 g/km heeft. Enfield claimt trouwens ook dat er veel aandacht aan het geluid is besteed, om de HaEnTeEr net effe wat sportiever te laten klinken, maar als we even later met meer dan 20 man door het drukke verkeer van Dijon rijden vraag ik me af of dit wel zo’n ontzettend goed idee is geweest. Vanaf de motor klinkt het eigen geluid Ik bedoel maar... wanneer heb je voor het laatst eind oktober nog met een pothelm gereden?nog geeneens zo verkeerd, het is vooral het geluid van de andere Hunters dat metallisch en scherp klinkt, niet des eencilinders. 

Waar Enfield claimt het blok alleen wat knapperiger te hebben gemaakt zijn ze bij het rijwielgedeelte veel grondiger te werk gegaan. Het door Harris Performance ontwikkelde frame deelt alleen de bovenste buis, de rest is compleet nieuw ontwikkeld. Om de HNTR toegankelijker te maken voor een breder en jonger publiek kreeg het R&D team, dat sinds december 2020 onder leiding van de Italiaanse ex-Husqvarna/BMW/Peugeot engineer Paolo Brovedani staat, de opdracht de fysieke afmetingen van de motor ten opzichte van de Meteor 350 te reduceren, om ‘m minder intimiderend te maken voor relatief onervaren gasten die nu nog op 110 cc fietsen in de stad rondscheuren. Zo is ten opzichte van de Meteor 350 de wielbasis van 1.400 mm naar 1.370 mm ingekort en heeft de HNTR 350 een steilere balhoofdshoek van 25° en een kortere wielbasis van 94 mm (versus 26,2° en 100 mm voor de Meteor).

Volgens Enfield moeten de nieuwe dimensies van het rijwielgedeelte de HNTR 350 lichter, scherper en wendbaarder hebben gemaakt, maar tijdens het eerste deel van de test dwars door de drukke binnenstad van Dijon kan ik niet dat in alle eerlijkheid noch beamen, noch ontkennen, daarvoor is de groep te groot en dientengevolge het tempo te laag. Als we na tweeënhalf uur sturen weer terug zijn bij het café waar in de ochtend ook de presentatie was, weet ik wél dat de koppeling best wat lichter had mogen zijn. Zeker wanneer je bedenkt dat dit dus als speelgoed voor in de stad moet worden gezien, voor jong en oud en voor man en vrouw. Wel weer lekker om zonder poespas gewoon weer naar het buitenland te kunnen gaan. Nu alleen nog die coronakilo's ergens zien te droppenDaarnaast voelt de voorrem onderbemeten aan, maar daar zal ongetwijfeld ook de maagdelijke kilometerstand van slechts 2,7 km bij aanvang van de rit debet aan zijn geweest.

De motoren zijn zo spiksplinternieuw dat je de nieuwigheid tijdens het rijden zelfs ruikt. Nu zijn we wel vaker met fietsen met zeer lage kilometerstanden op pad geweest, maar 2,7 km is in dat opzicht een nieuw record en ergens ook best vreemd. Juist omdat nog niets op elkaar is ingelopen zou je een totaal verkeerd beeld kunnen krijgen. Desgevraagd wordt ons verteld dat de maagdelijke kilometerstand door een vertraging in de levering komt, waardoor men uit twee kwaden de mist slechte optie moest kiezen: het event uitstellen of rijden met maagdelijke kilometerstanden, maar gezien de tijd van het jaar en de wetenschap dat normaal gesproken de kans op slecht weer in deze regio alleen maar zal toenemen werd voor de tweede optie gekozen.