Zoeken

Test: Royal Enfield HNTR 350

STDS RBL

3 november 2022
Anderhalf jaar na de lancering van de Meteor 350 heeft Royal Enfield het 350-platform met een derde model uitgebreid: de Hunter 350, die in Europa als HNTR 350 op de markt wordt gezet. In en rond Dijon hadden wij de EU-primeur van wat door Enfield als een coole commuter voor in de stad wordt gezien, een stadse rebel.

Toen Royal Enfield zomer vorig jaar in ons eigen Rotterdam de nieuwe Meteor 350 presenteerde als eerste model van een nieuw 350-platform dat een nieuw breed publiek aan moest spreken en waarmee de Britten dus grootse plannen hadden, waren we best sceptisch. De Meteor was het eerste model van een nieuw platform dat daarna nog eens met 4 nieuwe modellen zou worden uitgebreid, Een unieke mix van oldskool en new-age, deze HNTR 350waarvan we er met de Classic 350 eerder dit jaar en de Hunter 350, excuus… HNTR 350 er inmiddels dus 2 hebben gehad. Dat waren inderdaad prestigieuze plannen, maar de vraag was natuurlijk in hoeverre die fietsen hun weg zouden vinden richting het grote publiek. 

Afgaand op de verkoopcijfers is het nieuwe 350-platform een schot in de roos. Alleen al in de thuisbasis India (Royal Enfield mag z’n hoofdkantoor en R&D afdeling weliswaar weer naar het Verenigd Koninkrijk hebben teruggeplaatst, maar het is en blijft toch een Indiaas bedrijf) heeft Royal Enfield de afgelopen maand 82.000 units aan de man (en vrouw) gebracht… van dat nieuwe 350 platform, dat daarmee qua verkoopcijfers daarmee in een klap het bestverkopende platform van Royal Enfield is.

Waar de Meteor 350 en Classic 350 nog als make-overs van the Thunderbird en de gelijknamige Classic kunnen worden gezien, heeft de HNTR 350 geen historische achtergrond, hoewel er overduidelijk wel overeenkomsten met de Fury uit de jaren ’50 van de vorige eeuw zijn. Met de HNTR 350 hoopt Royal Enfield een compleet nieuwe doelgroep aan te spreken. Waren de Meteor en Classic vooral gericht op gebruik net buiten de stad, is de HNTR 350 Enfields eerste Urban model, bedoeld voor een jonger publiek in de leeftijdscategorie van 18 tot 35 jaar dat in de stad leeft en op zoek is naar een motor die bij hun lifestyle past. 

 

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Florian Meuret / Rodolphe Herpet