Zoeken

Test Ninja 1000 SX versus GSX-S1000GT - deel 2: het circuit

GSX-S1000GT

17 november 2022

Vervolgens was het mijn beurt om de GSX-S1000GT over de Drentse heide te jagen. Met een motorblok, weliswaar een tammere versie maar nog altijd rechtstreeks afgeleid van de GSX-R1000, heeft deze fiets duidelijk racebloed in zijn DNA en met iets meer topvermogen en een kortere gearing dan de Kawasaki lijkt de Soes op papier de beste kaarten in huis te hebben voor deze circuittest. Suzuki-blauw past bij jou, of zoiets. DNA van de GSX-R, dus dat zou wel moeten lukkenEn dat deze Suzuki er geen gras over laat groeien blijkt meteen al in de outlap. Het motorblok pakt super op en jaagt in de lagere versnellingen de toerenteller snel richting de begrenzer, waarbij de al eerder als bijna perfect omschreven quickshifter ook nu in de hogere toeren regionen voortreffelijk blijft werken. 

Door de kortere ratio's in de versnellingsbak is er ook meer motorrem aanwezig en de voorrem kan een fractie harder worden aangesproken dan die van de Ninja, zonder de ABS te triggeren, met daarbij een uitstekend gevoel en feedback. Evenals de remhendel van de Kawa blijkt ook Suzi prima vol in de ankers te gaan door slechts twee vingers te gebruiken. Het verschil is niet heel groot, maar je accelereert toch net een tikkeltje harder de bocht uit en dankzij de geweldige remmen ligt het rempunt hierdoor zelfs iets later dan dit van de Ninja! 

Echter, waar de Suzuki voor wat betreft de stuureigenschappen op straat al duidelijk het onderspit moest delven tegen de Ninja, waarbij de gemonteerde OEM Dunlop RoadSport 2 banden als de vermoedelijke dader werden aangewezen, wordt ons vermoeden van toen nu op het TT-circuit ontegensprekelijk bevestigd. Met name de voorband biedt maar beperkte grip en zodra je Alleen jammer van die OEM bandjes, volgende keer toch maar op hetzelfde rubber zettende motor plat wilt leggen voel je dat de band zijn grip verliest en over de voorkant naar buiten glijdt. Het zal je waarschijnlijk dan ook niet verbazen wanneer ik je eerlijk beken dat dát me weinig vertrouwen geeft, maar neem het mij desondanks niet kwalijk als ik je nu beken dat ik er bij de GT niet in ben geslaagd om aan beide zijden de pinnetjes die Suzuki eveneens onder de voetsteunen heeft voorzien over het asfalt te laten schuren. 

De achterband wil onder volle acceleratie ook nog wel eens een stap opzij zetten maar dat wordt keurig door de TC ondervangen, maar wat we ook proberen door de bandenspanning en afstelling van vering aan te passen, het lukt ons niet om de zogenaamde edge grip te vinden die de Bridstone S22 ten overvloede heeft. Uiteindelijk zet ik een snelste ronde van 2’04 op de klok en dat is voor mij echt het maximale. Harder pushen dan dat ik nu aan het doen ben durf ik niet meer, bang als ik ben deze nieuwe GSX en mezelf op te vouwen in één van de overigens mooi en strak aangeharkte grindbakken die het circuit van Assen rijk is. 

Als in de paddock de Dunlops nader worden bestudeerd valt het op dat de achterband weliswaar netjes tot de rand van de band is gebruikt, maar dat de voorband nog een flink stuk onbenut rubber over heeft. En op het gedeelte van het loopvlak dat wel is gebruikt is duidelijk een pak minder gripaftekening te zien, wat ertoe duidt dat Dunlop een hardere rubbercompound heeft gebruikt dan
Het verschil in tekening. Boven de Dunlops van de Soes, onder de Bridgestones van de Kawa


Bridgestone bij de S22 heeft gegaan. Voor mij is dat wel een lichte teleurstelling, want had echt verwacht dat de Suzuki een gedegen tegenstander zou zijn. Wellicht op circuit zelfs de betere van de twee vanwege z’n race-DNA, maar de realiteit is dat het potentieel van deze GSX vanwege de banden simpelweg niet kan worden benut en ook de krachtmeting op circuit hierdoor dus met afstand door Kawasaki wordt gewonnen. 

Ik ben er echter van overtuigd dat indien Suzuki vergelijkbaar rubber onder de GT had gemonteerd, de circuitbalans best wel eens positief in het voordeel van de Suzuki had kunnen uitvallen. Buiten de banden heb ik de GSX namelijk op geen enkele tekortkoming kunnen betrappen. Voor een écht eindoordeel zouden we ’t nog eens moeten overdoen, maar dan met beide motoren van hetzelfde rubber voorzien. Pas dan is met zekerheid te zeggen welke nou ’t allerbeste is voor op het circuit.