Test Ninja 1000 SX versus GSX-S1000GT - deel 2: het circuit
Conclusie
Dat steeds meer fabrikanten in het traditionele sport/tour segment richting hoogpoters zijn gaan schuiven zou je doen vermoeden dat er geen markt meer voor die traditionele sport/tour meer is, maar na pak ‘m beet 1000 kilometer met de Ninja 1000 SX en GSX-S1000GT op straat Niet goed voor je ego wanneer je zojuist door twee volledig standaard motoren met verlichting en kenteken bent ingehaald, maar dat is wel de realiteitplus twee dagen TT-circuit ben ik overtuigd dat het segment absoluut nog bestaansrecht heeft. Beide motoren zijn heerlijke fietsen om mee op vakantie te gaan, terwijl met hetzelfde gemak een circuitdag kan worden meegepikt. In de snelste groep, welteverstaan. Tegenover 200 pk fietsen mét slicks.
Welke van de twee de betere is? Wanneer je voorkeur naar de Kawasaki uitgaat dan koop je met de Ninja 1000 SX een complete en zeer goed sturende allrounder die zelfs de hoogste verwachtingen inlost als enig smetje op het blazoen een quickshifter heeft die pas boven de 3.000 tpm goed werkt. Gaat je voorkeur daarentegen uit naar de GSX-S1000GT, dan zul je daar ongetwijfeld ook veel plezier aan beleven en zeker geen spijt krijgen, maar wel met het advies om meteen voor ander rubber te gaan, om het volledige potentieel van de GT te kunnen benutten.
Persoonlijk weet ik het wel. Voor mij is de Ninja 1000 SX de overal winnaar en dat heeft de Kawa niet alleen de betere Bridgestone banden te danken. Als new kid on the block heeft Suzuki écht een goede motor op de markt gezet, die in alle opzichten een giant leap ten opzichte van de oude GSX-S1000F is, maar het is in principe nog steeds een compleet nieuwe fiets, waar de huidige Ninja 1000 SX het resultaat van 10 jaar doorontwikkelen is. En probeer daar maar eens tegenop te boksen.
"Geef gas Dirk, hij houdt ons nooit bij zo." Niet met die koffers... dat maken we zelf nog wel uit