Zoeken

Test Ninja 1000 SX versus GSX-S1000GT - deel 2: het circuit

Gassen op Assen

17 november 2022

 

Na in het eerste deel van onze zoektocht naar de “beste en betaalbare motor in het tour/sport segment” met de GSX-S1000GT en de Ninja 1000SX zo’n duizend kilometer over mooie kronkelige wegen door België, Nederland en Duitsland via de Eifel, de Moezel en het Sauerland hadden afgelegd om de Waarom zou je in hemelsnaam voor een hoogpoot gaan?Tour-capaciteiten te analyseren, trokken we enkele weekjes later naar een zonovergotenTT circuit van Assen om het Sport gedeelte van beide motoren eens nader te onderzoeken. Na dat verrassende eerste deel was ik zeer benieuwd hoe het beide motoren op het circuit zou vergaan.

Het liefst waren we met beide motoren in exact dezelfde trim als tijdens onze trip naar het Sauerland de baan opgegaan, maar hoe Ed ook als Brugman praat, hij krijgt Peter den Heijer van Circuitschool.nl, onze gastheer voor de komende twee dagen, niet overtuigd om mét koffers het heilige Drentse asfalt op te gaan. Helemaal begrijpelijk natuurlijk en in alle eerlijkheid ben ik daar zelf écht niet rouwig om. Met een TourSport het circuit opgaan wordt door velen al als totaal onzinnig beschouwd, laat staan dat dan ook nog eens met koffers te doen. 

Nu is dat ‘totaal onzinnig’ Motorfreaks wel op het lijf geschreven, toen op de redactie het plan voor deze test werd gesmeed haalde Ed het vergelijk van 8 jaar geleden tussen de Panigale R en de K1600GTL Exclusive nog aan. Ook toen hadden ze de twee motoren, waarvan de enige gemene deler het prijskaartje van € 36.000 was, zowel op straat als op het circuit tegenover elkaar gezet. In dat geval het Harz gebergte en het circuit van Oschersleben, nu dus het Sauerland en het TT-circuit. Oh ja, en ook toen moesten bij de BMW de koffers worden gedemonteerd.

Nadat we ons in de paddock bij Circuitschool.nl hebben gemeld gaat het al snel van oude jongens krentenbrood. “Hé Ron, wat leuk je weer te zien, we hebben voor jullie plek in de snelste groep gereserveerd”, geeft Peter aan, maar dat lijkt me met deze twee motoren toch niet zo’n heel erg strak plan. Tenzij je deze Valt niet mee, dat synchroonzwemmen. Snap best dat dát wel een olympische sport isgroep “onder de 2 minuten” met rijdende chicanes op wilt zadelen, want ondanks dat wij wel weten welke kant het circuit opgaat hebben we niet de illusie met de GT en de SX op dat niveau een deuk in een pakje boter te kunnen slaan. Met circa 150 pk aan de tap zal het op het snelle en vloeiende TT-circuit vermoedelijk ook niet heel langzaam gaan, dus een plekje in groep 3 met een streeftijd van ergens richting de 2 minuut 10 dat moet zeker wel lukken, toch?

Het lijkt zowel mij als ook mijn maatje Dirk, waarmee ik samen deze tour/sport test doe, een goed plan om in tegenstelling tot het eerste deel op straat, waar we om de haverklap van motor wisselden, nu eerst meerdere opvolgende sessies met dezelfde motor te rijden, om zodoende gewenning en vertrouwen te krijgen. Ik start de eerste dag dus met de groen/zwarte Ninja 1000 SX, die door de importeur perfect op dit tweede deel is voorbereid. Na de motor aan het eind van ons eerste deel weer te hebben Kijk, nu begint het tenminste ergens op te lijkenteruggebracht is de SX van een compleet nieuwe set Bridgestone S22 banden voorzien. Alleen al daarmee staat de SX met 1-0 voor, de GSX-S1000GT staat nog op exact hetzelfde Dunlop Sportmax Roadsport 2 rubber, dat op straat al niet dat gevoel en vertrouwen van de Bridgestones had. 

Voordat we ’t circuit opgaan wordt bij beide fietsen de bandenspanning verlaagd en de Sport modus geselecteerd. Voor de data-analisten: warm 2,3 bar voor en 1,9 bar achter. Met de Sport modus geselecteerd hebben beide motoren nog elektronische rijhulpen zoals het ABS en de tractiecontrole, maar is de interventie daarvan tot een minimum beperkt. Toch is ook hier de Kawasaki op papier in het voordeel: de SX is van de bekende 6-assige Bosch IMU voorzien die realtime de Roll, Yaw en Pitch monitort, waardoor het ABS en de tractiecontrole dus hellingshoek afhankelijk is. 


"Hey jongens, wat had ik nou gezegd. Niet met die koffers de baan op!"