Test: Kawasaki Versys 650
Any road, any time
Tijdens de presentatie voorafgaand aan de uitgebreide test wordt de achtergrond van de Versys 650 nog eens benadrukt. Te beginnen met de naam, die van het Engelse woord Versatile – veelzijdig – is afgeleid. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Transalp was de Versys, om in Engelse termen te blijven, niet voor ‘off road’, maar ‘any road’ bedoeld. Ofwel, elke weg, Snap best dat Kawa dit niet in eigen land heeft gedaan. Lijkt wel alsof de Versys speciaal voor dit gebied is ontwikkeld. Of zou het andersom zijn?zolang ‘ie maar verhard is. Hoe goed of slecht die weg ook mag zijn. De Versys ontpopte zich als heerlijk speelgoed voor in de bergen, maar zo lekker als ‘ie ook reed, hij was zo lelijk als de nacht. Niet voor niets dat de fiets gekscherend de Multipla onder de motoren werd genoemd.
In 2010 kreeg de Versys zijn eerste update. Om het comfort te verbeteren had Kawasaki het blok nu in rubbers gemonteerd – wat irritante trillingen tot het minimum reduceerde – en het zadel verbeterd, en had het kleintje Allroad een nieuw uiterlijk gegeven, maar het was maar de vraag of dat een verbetering of juist een verslechtering was. Daarover liepen de meningen nogal uiteen. Vijf jaar lang hield Kawasaki vast aan het ontwerp, maar nam in 2015 het dappere (en vooral ook slimme) besluit het over een heel andere boeg te gooien. De compleet vernieuwde Versys, die nu voor het eerst als Versys 650 door het leven ging om ‘m beter als kleiner broertje van de Versys 1000 te kunnen profileren, was misschien niet meer de rebelse tiener van ’t begin, maar wist dankzij een beduidend aantrekkelijker design nu eindelijk het grote publiek te bereiken. De verkoopcijfers spreken wat dat aangaat voor zich, sinds de metamorfose voert de Versys 650 steevast de hitlijsten in z’n segment aan en zit de beperkende factor ‘m niet meer in de vraag, maar in het aanbod. “We zouden de afgelopen jaren nog veel meer Versyssen hebben kunnen wegzetten, als we d’r meer zouden hebben gehad, maar ja… corona en containers zijn wel een dingetje geweest”, aldus Kawasaki.
Enkele kleine updates links en rechts daargelaten bleef de Versys 650 tot dit jaar ongemoeid, maar aan de waslijst aan vernieuwingen te zien heeft Kawasaki voor 2022 de zaken weer grondig aangepakt. Hoewel het niet meer de veranderingen zijn waar pak ‘m beet 15 jaar geleden, zeg voor de kredietcrisis, nog mee werd gepocht. Waar destijds nog alle aandacht naar technische, mechanische verbeteringen in zowel het motorblok als het rijwielgedeelte uitging, is het afgelopen decennium het accent
De grootste vernieuwingen in een oogopslag: het nieuw neusje met veel fijnere ruit en het TFT-display met Bluetooth connectiviteit
Als eerste van het 650 platform heeft de Versys 650 instelbare tractiecontrole gekregen.
Mooi geïntegreerde ophangsysteem voor zijkoffers, én tegelijkertijd stevige handgrepen voor de duopassagier. Zadel is lekker comfortabel en die getrapte vorm maakt dat je bij een sportieve rit een lakker steuntje in de rug hebt
naar elektronica verplaatst. Zo dus ook bij deze 2022 Versys 650, waar in de presskit bij de groene letters NEW haast enkel elektronische snufjes worden vermeld. Te beginnen bij het 4,3” TFT-kleurendisplay, dat Kawasaki de afgelopen jaren over bijna alle modellen heeft uitgerold en niet alleen veel overzichtelijker en fraaier is dan dat van de vorige Versys 650, maar bovendien ook via Bluetooth en de Rideology App aan je smartphone kan worden gekoppeld.
Niet dat ik van dat laatste enthousiast wordt, maar dat zullen m’n grijze haren wel zijn, de jonge, met smartphones opgegroeide generatie denkt daar heel anders over. “Zonder Bluetooth connectiviteit krijg ik het niet meer verkocht”, zei een dealer laatst nog tegen mij en dus kun je spreken van een belangrijke update. Naast het vernieuwde display heeft Kawasaki nu eindelijk ook een USB-aansluiting voorzien, hoewel het wel jammer is dat deze net als de 12V aansluiting niet standaard maar een accessoire is. Echt vrolijk worden we echter van het opgefriste design, en dan vooral het ruitje dat nu stukken gemakkelijker in hoogte te verstellen is en betere windbescherming moet bieden. Qua design is het geheel nu veel beter in balans, bovendien hebben de nieuwe vinnen onder de katogen volgens Kawasaki ook nog eens een aerodynamische functie, als in dat je op lange afstand minder snel vermoeid raakt. De verlichting is nu van het type LED rondom en last but not least heeft Kawasaki de Versys nu als eerste fiets van het 650 platform van regelbare tractiecontrole voorzien, maar daarover straks meer.
Geen Allroad
De Versys 650 mag strikt genomen dan wel geen Allroad zijn als in dat je d’r ook daadwerkelijk offroad mee kunt gaan, maar valt absoluut wel in de ‘hoogpoter’ categorie. Dat merk je al bij het moment van opstappen, je moet je been flink de hoogte inzwieren om op het zadel plaats te kunnen nemen. Ik zou me zelfs voor kunnen stellen dat het met zijkoffers gemonteerd voor kleine
De remmen ogen misschien niet indrukwekkend, maar weten een beste vertraging te realiseren
Het blok heeft een mooi breed toepassingsgebied. Sterk van onderuit en lekker pittig bovenin
De vering hadden we weinig tot niets op aan te merken. Veervoorspanning aanpassen gaat kinderlijk eenvoudig (en dat hebben we dus ook maar gedaan)
Showa voorvork is ook goed op z'n taken berust. Iets meer uitgaande demping was voldoende om de Marc Marquez kloon bij te houden
motorrijd(st)ers best een uitdaging kan zijn, maar je zou er ook voor kunnen kiezen om je been over het zadel te steken in plaats van te zwieren of om eerst op de linker voetsteun te gaan staan.
Het zadel voelt meteen super comfortabel en ruim aan, en dankzij het hoger geplaatste zadel van de duopassagier heb ook nog een lekker steuntje in de rug wanneer je verder naar achteren gaat zitten. Het nieuwe TFT-kleurendisplay is erg overzichtelijk en geeft alle benodigde informatie als snelheid, toerental, versnelling, maar ook tripinformatie in een oogopslag weer. De bedieningselementen aan het stuur zitten precies waar je ze intuïtief verwacht, zelfs beide hendels zijn in te stellen. Nu is dat bij de voorrem bij de meeste motoren ook zo, maar d’r zijn genoeg fietsen (zelfs in de premium categorie) waarbij het koppelingshendel bij een kabelkoppeling niet in te stellen is.
De zitpositie is zeer comfortabel rechtop, met slechts een flauwe kniehoek, waardoor je urenlang onvermoeid met de Versys lekker kunt sturen, zo zal aan het eind van de dag wel blijken als we ondanks het pittige tempo zo fris als een hoentje terugkeren bij het hotel. Het windscherm is zoals gezegd middels een eenvoudige druk op een rechtsonder het display gepositioneerde knop (of spreken we hier over een hendel?) te ontgrendelen, waarna je met je andere hand het scherm in hoogte kunt verstellen. We hebben het geprobeerd en ja ’t kan, maar neem nou maar van mij aan dat je dit het best toch maar stilstaand kunt doen. De totale hoogte waarover het scherm kan worden versteld is ongeveer 80 mm in vier posities, elk op 27 mm interval. Optioneel is nog een eveneens in de windtunnel ontworpen groter windscherm leverbaar, dat ongeveer 100 mm hoger is en volgens Kawasaki uitmuntende windbescherming moet bieden.