Test: Kawasaki Versys 650
Veelzijdige Evergreen
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik als supersport liefhebber van het eerste uur nooit een fan van Allroads ben geweest. Tuurlijk, aan comfort geen gebrek, maar wat sportiviteit betreft was het een heel ander verhaal. En als je dan toch compromissen moet sluiten – zoals dat bij elke motor het geval is, zowel voor de fabrikant die ‘m moet ontwikkelen alsmede de klant die ermee moet rijden – dan lever ik liever in op comfort dan op sportiviteit. Een bagagerol krijg je op elke motor wel vastgesjord en daarnaast is het gemakkelijker om qua comfort wat af te zien, dan met een vaag sturende motor in van-dik-hout tempo een Mooi groen is niet lelijk, zeggen ze, maar dit mag er zeer zeker ook wel zijnbergweg af te raggen. Tuurlijk, sinds de komst van de Multistrada zijn Allroads er qua sportiviteit enorm op vooruit gegaan, maar toch… geef mij maar een supersport of een sportieve naked, dáár kun je tenminste met goed fatsoen elk circuit mee op gaan. En wie mij kent, weet dat ik daar met regelmaat te vinden ben.
Dus toen ik, als laatste aanwinst van de Motorfreaks redactie met accent op het circuit, de introductie van de 2022 Versys 650 in mijn schoot kreeg geworpen, wist ik niet of ik daar wel de juiste persoon voor zou zijn. Beter gezegd: of ik ’t naar m’n zin zou hebben, alle mooie verhalen uit de oude doos van Ed ten spijt, hoe hij samen met Vincent in de Alpen 3 dagen ongegeneerd met de Versys had lopen blaffen en hoe dat ding toen bij elke verkeersdrempel in tweede versnelling spontaan op het achterwiel te zetten was. “Ja ja, dat zal wel”, denk ik nog, maar als ik aan het eind van de dag in de prachtige bergachtige omgeving van Girona in het zonovergoten Catalonië de Versys weer voor ons hotel parkeer kan ik niet anders dan concluderen dat ik mijn mening over Allroads moet herzien. Of in ieder geval mijn mening over de Versys, en dat is niet omdat het hier vandaag, in tegenstelling tot code oranje thuis, een zonovergoten 20 graden is. En ik zal je uitleggen waarom.
Tekst: Ron Huijs
Fotografie: Kawasaki