Test: Kawasaki 2022 Versys 1000
Fun? Focking koud bedoel je?
Nu gebied de eerlijkheid me te vertellen dat die ‘fun’ vandaag ver is te zoeken, maar dat kan de Versys 1000 ditmaal toch niet echt kan worden aangerekend. Precies de week dat de motor tot onze beschikking staat wordt ons land geteisterd door extreme regen, wind en kou en dat zijn nou niet bepaald de omstandigheden om er voor de lol even tussenuit te gaan. Dat het gure winterweer zich vandaag alleen tot ijzige kou beperkt is wat dat betreft een meevaller, en bovendien laten deze omstandigheden Koud hè, wat is het koud hè. Dan heeft Spanje deze tijd van het jaar wel z'n voordeleneens te meer zien dat iets handvatverwarming echt geen overbodige luxe is. Handvatverwarming die bij de standaard versie van de Versys 1000 als accessoire kan worden gemonteerd, maar bij onze demo helaas uitblinkt in afwezigheid. Noem me een mietje, maar van mij hadden ze de bij de standaardversie eveneens optionele quickshifter die wel is voorzien achterwege mogen laten en in plaats daarvan de handvatverwarming gemonteerd.
Niet in de laatste plaats omdat de up/down quickshifter bij de Versys 1000 eigenlijk helemaal geen toegevoegde waarde heeft. Quickshifters stammen van oorsprong uit de racerij, waar elke fractie van een seconde telt en de quickshifter er bovendien voor zorgt dat de spanning op de aandrijflijn zo constant mogelijk blijft en er dientengevolge zo min mogelijk onrust in het rijwielgedeelte ontstaat. Per definitie werken quickshifters dan ook het best wanneer hoog in toeren en volgas de versnellingspook wordt aangetikt en precies dat is wat je met de Versys amper doet. Het blok is het Hoewel, kan me ook nog wel Spaanse presentaties herinneren die minstens zou koud waren toonvoorbeeld van souplesse en is zo heerlijk smeuïg blok als je het maar hebben wilt, laat zich in zesde versnelling probleemloos tot het stationaire toerental afknijpen en pakt in alle versnellingen van onderuit zo mooi op dat ‘ie haast het karakter van een elektromotor heeft. En laat dat laagtoerige karakter precies de omstandigheid zijn waarin een quickshifter zich als een vis op het droge voelt.
Nu moeten we daar meteen bij aantekenen dat bovenstaand de quickshifter met name bij het terugschakelen bij lage toeren opbreekt en dat niets je tegenhoudt wanneer je in dat soort omstandigheden gewoon de koppeling gebruikt. De koppeling is van het type slip-assist, waardoor je echt geen lamme linkerhand krijgt wanneer je continue in stadsverkeer of door de file aan het rijden bent, daarnaast raakt de elektronica net van de wap wanneer je de koppeling gebruikt. Genoeg quickshifters die dan even het spoor bijster zijn, maar zo dus niet deze Versys 1000.
Het ijzig koude weer heeft echter ook z’n voordelen. Zo leert deze trip mij dat het grotere scherm echt wel een meerwaarde heeft, het houdt mijn lichaam en hoofd goed uit de wind, waardoor ik daar in tegenstelling tot mijn handen geen last van onderkoelingsverschijnselen heb. Op de snelweg heeft de hoogste stand mijn voorkeur en dankzij de cruise controle kan de hoogte tijdens het rijden probleemloos worden aangepast. Waarmee we een van z’n belangrijkste pluspunten hebben aangestipt. Nee, niet de hoogte-instelling van de ruit, want dat blijft wat ons betreft nog wel een verbeterpunt, maar het feit dat de Versys standaard Bovendien rijdt het grote gros voornamelijk in eigen landmet cruise controle is uitgerust. Ideaal wanneer je lange afstanden aan het rijden bent, helemaal wanneer je in een trajectcontrole zit. En die schieten op steeds meer plaatsen in Europa als paddenstoelen uit de grond.
Cruise controle is niet de enige elektronische gadget die Kawasaki heeft voorzien. We zeiden het al: net als de S en SE beschikt ook deze standaard uitvoering over de welbekende 6-assige Bosch IMU, waardoor zowel de tractiecontrole alsmede het ABS hellingshoek afhankelijk is. Het ABS remsysteem is trouwens in eigen huis ontwikkeld en heet KIBS (Kawasaki Intelligent Brake System), wat een mooie afkorting voor een gecombineerd remsysteem is. De tractiecontrole is in drie standen in te stellen, maar kan ook helemaal worden uitgeschakeld, terwijl wat vermogensafgifte betreft je de keuze hebt tussen maximale (Full) power of een mildere (Low) afgifte voor wanneer het pijpenstelen aan het Volgende keer mét handvatverwarming en je zult ons niet meer horen klagenregenen is. Bij de S en SE zijn die zaken gekoppeld aan rijmodi, maar in alle eerlijkheid hebben we dat ondanks de ijzige kou (en hevige regen de andere dagen van de week) geen enkel moment gemist.
Het tweede dat deze bar en boze weersomstandigheden me hebben geleerd is hoe goed de Bridgestone T31 banden zijn. Nu hebben we al aardig wat kilometers met T31 banden afgelegd, maar niet eerder onder dit soort condities. Qua handling voelt de T31 niet anders aan dan bij ideale bedrijfstemperatuur, de Versys stuurt licht en neutraal en geeft je totaal niet het idee met een 253 kg rijklare fiets onderweg te zijn. Sterker, de fiets laat zich zo gemakkelijk van richting veranderen dat je 'm veel lichter zou inschatten. Tot het moment dat er op straat moet worden gekeerd, want dán merk je de kilo's wel degelijk. Echt positief is ook dat de banden niet gevoelig voor witte strepen of zwarte reparatiestroken in het asfalt lijken te zijn. Ook de feedback hadden we weinig tot niets aan te merken, hoewel daarbij wel de dikke kanttekening moet worden geplaatst dat we geen enkel moment écht hebben gepusht.