Test: Kawasaki 2022 Versys 1000
Conclusie
We hebben het al vaker gezegd, en zeggen het opnieuw: als er één motor is waarvan je kunt stellen dat ‘ie van een lelijke rups is ontpopt in een prachtige vlinder, dan is dat ongetwijfeld de Kawasaki Versys 1000. Wat begon als vreemde Alien in de bijt heeft zich in drie generaties tijd ontpopt Ontdek je plekje krijgt een heel andere dimensie zotot een prachtige tourbuffel pur sang. Echter, al die extra luxe had wel z’n weerslag op het prijskaartje gehad, waardoor er aan de onderkant aan de stoelpoten van z’n verkoopsucces kon worden gezaagd.
Reden voor de Benelux importeur om de standaard versie weer in het gamma op te nemen en dat is een briljant slimme zet geweest. Slim omdat wanneer de standaard versie niet uit het gamma was genomen we waarschijnlijk nooit hadden ervaren hoe ontzettend luxe deze standaard uitvoering is – veel luxer dan menig ‘premium’ model – omdat de focus bijna altijd op de meest luxe uitvoering is gericht. En we dus never nooit hadden geweten hoe compleet de standaard Versys 1000 eigenlijk al is. Met standaard tractie controle, power modes, bochten-ABS, LED-verlichting rondom, een middenbok en cruise controle is het enige dat van de Versys 1000 met recht standaard kan worden genoemd z’n prijs, die met € 13.899 (€ 12.999 BE) bijzonder scherp is.
Uitvoeringen | Uitrustigen |
Grand Tourer | Monokey systeem |
Tankpad | |
Kofferset 2x 28 liter met luxe binnentassen | |
Mistlampen | |
Topkoffer 47 liter met ruggesteun | |
Frame sliders | |
GPS steun | |
Tourer + | Monokey systeem |
Tankpad | |
Kofferset 2x 28 liter met luxe binnentassen | |
Mistlampen | |
Tourer | Monokey systeem |
Tankpad | |
Kofferset 2x 28 liter met luxe binnentassen |
Heerlijk soepel blok, comfortabele vering, goede ergonomie, zeer luxe voor 'standaard' uitvoering
Die optionele quickshifter blijft toch wel een dingetje. Handvatverwarming had best standaard mogen zijn