Zoeken

Test: BMW CE 04

Op en top BMW

16 februari 2022

Hoewel de CE 04 een iets betere instap heeft dan zijn C-Evolution voorganger, maakt het lagere, plattere zadel het gemakkelijker om op de e-scooter te stappen door er gewoon een been overheen te gooien, in motorstijl. Het lange, 780 mm hoge zadel met voldoende ruimte voor een duopassagier is fractioneel groter dan de 775 mm van de C 400 X, maar door zijn smalle vorm is de
J.Juan remmen, maar die heb je niet vaak nodig als je 'm op max regenereren zet. Showa vering is top

Oogt best futuristisch. Uiteraard tandriemaandrijving

Keyless ride, maar we hadden ook niets anders verwacht. Opbergruimte onder het zadel past precies een helm in

Best wel gaaf, zo'n zwevend zadel. Netjes strak afgewerkt
CE 04 zeer toegankelijk voor kleinere rijders. Daarnaast heeft BMW het manoeuvreren vergemakkelijkt door standaard een achteruitversnelling te voorzien.

Plaatsgenomen op het zadel weet je meteen dat dit een BMW is. De schakelaars op het stuur en het TFT-scherm zijn allemaal standaard BMW Motorrad, waardoor het gemakkelijk is om een van de vier verschillende rijmodi in te stellen en, belangrijkst voor een 6° C winterse ochtend in Barcelona, ​​de drietraps instelbare handvatverwarming aan te zetten. Er is zelfs een normale BMW-startschakelaar rechts op het stuur, maar als je erop drukt verschijnt er in plaats van het gebruikelijke gezoem en gejank een bericht op het TFT-dashboard met de tekst 'Klaar'. Controleer of de weg vrij is, geef ‘gas’ en wees voorbereid om je stevig vast te houden terwijl je, afgezien van een beetje suizen van de banden, in totale stilte naadloos naar voren katapulteert. Afhankelijk van welke rijmodus je hebt geselecteerd regeert de CE 04 namelijk super responsief. Het gaat zo gemakkelijk en volt dat voor je het weet door een van de beruchte snelheidscamera’s langs de brede boulevard bent vastgelegd. De CE 04 continue uitmelken zal BMW's geclaimde bereik van 130 km echter drastisch verminderen, maar dat gezegd hebbende… na 68 km sportief rijden onder alle omstandigheden, van bochten vreten in de stad tot het beklimmen van het oude hillclimb circuit dat leidt naar de Tibidabo kermis, een paar uitstapjes over de snelwegen rond de stad met 110 km/u én een ronde over het oude Spaanse GP-racecircuit van Montjuic, had ik nog 48 km lading over volgens het goed afleesbare dashboard.

 

In feite heeft de CE 04 drie afzonderlijke standaard rijmodi - ECO, Road en Rain – waarmee je de gewenste combinatie van prestaties en efficiëntie kunt kiezen, met Dynamic als optionele vierde. Het Dynamic-pakket omvat ook adaptieve koplampen, terwijl de rijhulpmiddelen hellingshoek afhankelijk worden, Anoniem door het leven gaan zit er vrees ik niet meer in aan boord van deze CE 04wat betekent dat zowel ABS als tractiecontrole de CE 04 ook onder hellingshoek beschermen tegen blokkeren of spinnen van het achterwiel.

Elke modus heeft een andere gasrespons en regeneratiestrategie, en hoewel elk van de drie zijn nut heeft zal je uiteindelijk Road het meest zult gebruiken. Road combineert maximale acceleratie met ongeveer 50% energieregeneratie wanneer je van het gas gaat en volledige regeneratie bij het remmen. Dit maakt het de voorkeursoptie bij het beklimmen van een bochtige bergweg, zoals we deden in de heuvels achter Barcelona, ​​omdat het met minder motorrem veel gemakkelijker is om vloeiend een opeenvolging aan bochten te nemen. 

In de Road-modus rijdt de CE 04 moeiteloos door het verkeer en dankzij z’n smalle bouw van 855 mm is door de file rijden supergemakkelijk. Het sterkste punt is echter dat je altijd in de juiste versnelling zit en er altijd klaar voor bent om de directe pick-up van de elektromotor te benutten om bij een stoplichtsprint de rest het nakijken te geven. In de ECO modus is daarentegen de acceleratie – en daarmee het stroomverbruik – teruggebracht, terwijl gasdicht de maximale energie wordt geregenereerd. Dat laatste is vergelijkbaar met de motorrem die van een motor met hoge compressie krijgt, wat vloeiend met het verkeer meerijden een stuk lastiger maakt. De Rain modus voelt ietwat vreemd aan, omdat naast de zachtere gasrespons en acceleratie ook het regenereren flink is teruggebracht om de motorrem te minimaliseren. Met name bergaf mis je dan echt de motorrem.  Soft was misschien een betere benaming voor deze modus geweest.

De optionele Dynamic rijmodus is de meest agressieve modus en combineert harde acceleratie met maximaal regenereren en dat is best lekker op een bochtige weg bergaf of op vlakke grond, maar verre van lekker bergop, omdat dan te vaak en te veel op de motor wordt afgeremd. Ook is in de Dynamic modus een agressievere gasrespons geprogrammeerd, waardoor Projectmanager Florian Roemhild: veel techniek van de BMW iX gebruiktje blij bent dat ‘ie hellingshoek afhankelijke tractiecontrole heeft. De tractiecontrole werkt op dezelfde manier als het ASC Automatic Stability Control bij BMW’s verbrandingsmotoren en grijpt dus ook op droog asfalt in wanneer je over witte strepen of metalen strippen bij bruggen rijdt. 

De 35 mm Showa voorvork heeft 110 mm veerweg en is onder een hoek van 26,5° geplaatst met 120 mm naloop, wat vergelijkbaar is met normale scooters, maar dat kan niet van de wielbasis worden gezegd die met 1.675 mm veel langer is. Aan de achterkant is een enkelzijdige achterbrug met Showa cantilever achtershock voorzien. De shock is niet instelbaar en heeft maar 92 mm veerweg, maar had opmerkelijk goede demping en had een super goede respons. Zo goed dat je niet eens de moeite neemt om putdeksels of andere oneffenheden in het wegdek te mijden. Z’n super stabiliteit heeft de CE 04 naast de lange wielbasis ook z’n lage gewicht te danken, hoewel daar wel een kleine keerzijde aan zit: je moet tegen de binnenkant van het stuur blijven drukken om in een bocht de scooter z’n lijn te laten volgen. De Pirelli Rosso banden geven goede grip onder hellingshoek, maar minstens zo belangrijk was dat ze ondanks de (Spaanse) winterkou snel opwarmden – een essentiële factor in woon/werk verkeer.