Zoeken

Test: BMW CE 04

De toekomst is hier

16 februari 2022

Net als acht jaar geleden met de C-Evolution was Barcelona toneel voor de presentatie van de CE 04, een passende locatie voor een persintroductie aangezien dit de hoofdstad voor tweewielers van Europa is, ongeacht wat ze in Parijs of Rome vinden. Barcelona is de stad waar meer mensen – van alle leeftijden en sociale niveaus – dagelijks scooters en motoren rijden dan waar dan ook in de Europese Unie, met 457.000 geregistreerde tweewielers in het metropool gebied met 5,65 miljoen Hier is 't mee begonnen, met de pennenschetsinwoners van de stad. Barcelona heeft het EV concept volledig omarmt, de stad heeft tot nu toe 450 laadstations geïnstalleerd, waarvan 125 specifiek voor tweewielers, die ook profiteren van gratis parkeren voor EV.

De superonderscheidende looks van de CE 04 laten zien dat hij van achteren naar voren is ontworpen. Het ontwerpteam onder leiding van Edgar Heinrich begon met een volledig innovatief clean sheet-ontwerp rond de essentiële elementen, waarna het engineering team het stokje overnam om het ontwerp om te zetten in realiteit. Het belangrijkste element in de constructie is het platte 8,9 kWh accupakket, dat volgens CE 04 projectmanager Florian Roemhild bestaat uit een elfde deel van het totaal aantal modules dat in de BMW iX elektrische auto is gebruikt, waar ze van zijn afgeleid. Het pakket bevindt zich precies aan de onderkant van het eendelige stalen buisframe, onder de treeplanken. Hierdoor is luchtkoeling voldoende, via een plaat aan de onderkant met in lengterichting geplaatste koelribben. De synchrone permanentmagneet-elektromotor met oppervlaktemagneten heeft daarentegen vloeistofkoeling,met een kleine radiateur aan de voorkant gemonteerd. De elektromotor is in het frame tussen het accupakket en het achterwiel gemonteerd, Stuurt nog helemaal niet zo verkeerdwaardoor het onafgeveerde gewicht is verminderd ten opzichte van conventionele scooters met op de achterbrug gemonteerde motoren. Er is nog een tweede 12V accu voorzien om items als het dashboard en de volledige LED-verlichting rondom van stroom te voorzien. 

De lithium-ion cellen van de hoofdbatterij liggen horizontaal plat in de wielbasis, waardoor er voldoende ruimte in het chassis is ontstaan voor een ruime rijpositie en opbergruimte. Bovendien zorgt dit, in combinatie met het lage gewicht van het accupakket, ervoor dat de CE 04 lichter aanvoelt en gemakkelijker te hanteren is dan je zou verwachten van een apparaat dat continue 231 kg weegt, 20 kg meer dan een volgetankte Suzuki Burgman 400 benzine-equivalent. Het is trouwens een behoorlijk stuk minder dan zijn voorganger, de C-Evolution, die 275 kg weegt, bij een veel lagere acculading. Zowel de motor van de CE 04 als het accupakket worden vervaardigd door BMW Motorrad zelf in Berlijn, direct naast de assemblagelijn van de CE 04. 

Net als het accupakket is de op het chassis gemonteerde elektromotor afgeleid van de motor die wordt gebruikt in BMW's hybride personenauto's, zegt Roemhild. De motor levert 42 pk bij 4.900 tpm, heeft een speciaal gebouwde behuizing voor zijn scootertoepassing en drijft het achterwiel aan via een set single stage primaire versnellingen, met tandriemaandrijving naar het achterwiel. Het maximumkoppel van 62 Nm wordt geleverd bij 1.500 tpm in plaats van bij 1 tpm zoals bij de meeste andere EV's, wat aangeeft dat BMW de initiële gasrespons moet hebben verzacht voor een soepelere start. Desalniettemin zal BMW's geciteerde 0-50 km/u staande starttijd van slechts 2,6 seconden de meeste stoplichtsprintjes winnen van ICE-voertuigen, met een topsnelheid beperkt tot 120 km/u. OnderschriftDe CE 04 voldoet aan het A2-rijbewijs, maar er is ook een versie met verlaagd vermogen voor A1-rijbewijshouders beschikbaar, die 31 pk produceert, met dezelfde topsnelheid. Het duurt alleen langer om dat te bereiken.

Het geclaimde bereik van 130 km (100 km voor de A1-versie) is afhankelijk van hoe stevig er gas wordt gegeven, maar dat is logisch. Hoewel gasdicht en met remmen weer energie wordt geregenereerd. De eveneens in Europa gemaakte luchtgekoelde elektronische omvormer, die is afgeleid van BMW's hybride auto's, is direct boven de elektromotor gemonteerd en regelt naast het regenereren ook de gasrespons. De 147,6 volt-accu wordt opgeladen via een Level 1 huishoudstopcontact, een Level 2 Wallbox of een Level 2 openbaar laadstation. De laadaansluiting bevindt zich onder een cover in de zone rechtsvoor, terwijl een opbergvak aan de rechterkant van de scooter de standaard Level 1 laadkabel
Minimalisme ten voeten uit, maar d'r is wel een groter ruitje als accessoire leverbaar. Neusje is heel herkenbaar

10,25" TFT display, wat een genot. 

Precies, exact dezelfde knoppen als elke andere moderne BMW met verbrandingsmotor
herbergt. Als de BMW CE 04 is uitgerust met de optionele Level 2 snellaadkabel, worden de laadtijden aanzienlijk verkort. Deze variëren van 4 uur en 20 minuten voor 0-100% opladen met de meegeleverde Level 1 (2,3 kW) laadkabel, tot 1 uur en 40 minuten met de optionele Level 2 laadkabel (6,9 kW), met een 20-80% lading van slechts 45 minuten met diezelfde kabel.

De compacte motor en de platte batterijmodule van de CE 04 nemen weinig ruimte in beslag, waardoor er onder het platte, zwevend gemonteerde zadel nog voldoende opbergruimte is waarin een integraalhelm kan worden opgeborgen, die vanaf de zijkant toegankelijk is. In het voorpaneel is een extra opbergvak voorzien waarin een smartphone kan worden opgeborgen. Heinrich & Co zijn zo zorgvuldig geweest om daar een elektrische ventilator in te voorzien die voorkomt dat je telefoon oververhit raakt wanneer je ‘m aan het opladen bent. Beide opbergvakken zijn net als het contactslot sleutelloos en worden automatisch vergrendeld wanneer je de scooter verlaat. Het enorme 10,25 inch TFT-kleurendisplay heeft Bluetooth connectiviteit, evenals geïntegreerde navigatie, en heeft een split-screen functie. Het korte smoke windscherm biedt minimale protectie en moet meer als een stijlkenmerk worden gezien, maar voor wie wel bescherming wil heeft BMW een hoger scherm in het accessoirepakket, net als zadelverwarming (een van de 6 verschillende zadelopties), verwarmde handvatten en bochtenverlichting.