Zoeken

Test: BMW CE 04

Elektrische Evolutie

16 februari 2022
Elektrische tweewielers zijn sinds het vorige decennium in opkomst, maar of je nu voor of tegen bent, ze zijn nu hier en zullen de komende jaren alleen maar een belangrijkere rol gaan spelen. Na acht jaar geleden de C-Evolution pilot te hebben gelanceerd kon het haast niet anders dan dat BMW Motorrad de allereerste van de gevestigde orde zou zijn met een E-bike productiemodel, in vorm van de CE 04.

Waarom het haast niet anders kon? Omdat in 2021 de autodivisie van BMW maar liefst 328.316 elektrische voertuigen heeft verkocht, een groei van 70,4% ten opzichte van 2020. De EV was goed voor 13% van de totale productie, waarvan 23% op de Europese markt werd afgezet. Die aantallen waren exclusief de C-Evolution, die BMW Motorrad sinds 2014 als een pilot project heeft geproduceerd en waarvan in totaal 8.000 units hun weg richting klanten hebben weten te vinden voordat de scooter in 2020 uit productie werd genomen. 

Onder de westerse fabrikanten is BMW Motorrad dus toonaangevend op het vlak van E-mobiliteit. Tijdens de presentatie van de CE 04 gaf CEO Dr. Markus Schramm zelfs aan voor het Urban Mobility segment geen nieuwe ICE modellen (Internal Combustion Engine / verbrandingsmotor) meer te produceren. Vanaf nu zal er elke 18 tot 24 maanden een nieuwe elektrische tweewieler worden gelanceerd, vanaf 2025 gaat BMW beginnen met het converteren van sommige motorsegmenten naar elektrische aandrijving. Dr. Markus Schramm: vanaf nu alleen nog maar EV voor Urban MobilitySchramm sluit echter een totale overgang naar elektrisch uit. “We zullen niet stoppen met het produceren van ICE modellen, maar onze elektrische range buiten de Urban Mobility gaan uitbreiden”, zegt hij. Synthetische brandstoffen zullen een belangrijke rol in die status quo strategie gaan spelen. 

De CE 04 is dus het eerste échte productiemodel voor BMW in de elektrische evolutie, en het is een opmerkelijke verschijning vergeleken met de conventionele midi/maxiscooters waar ‘ie het tegen op zal moeten nemen. Mocht je de naam CE 04 willen decoderen: de C staat bij BMW Motorrad voor het scooters, de E voor elektrisch en 04 verwijst naar het 400cc segment waarin ‘ie is gepositioneerd. Door Schramm en anderen wordt gesuggereerd dat binnen afzienbare tijd een CE 02 en/of CE 06 zullen volgen. Klinkt logisch, vooral omdat BMW Motorrad twee maanden geleden een joint venture overeenkomst met de Indiase partner TVS, waar het G 310 is geconstrueerd en wordt geproduceerd, is aangegaan om gezamenlijk een compleet nieuw E-platform te ontwikkelen. “In het licht van onze vruchtbare associatie met TVS zijn we verheugd onze samenwerking uit te breiden met een gezamenlijke ontwikkeling van nieuwe platformen, waaronder elektrische vehikels”, zei Schramm. 

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Markus Jahn and Jörg Künstle

De toekomst is hier

Net als acht jaar geleden met de C-Evolution was Barcelona toneel voor de presentatie van de CE 04, een passende locatie voor een persintroductie aangezien dit de hoofdstad voor tweewielers van Europa is, ongeacht wat ze in Parijs of Rome vinden. Barcelona is de stad waar meer mensen – van alle leeftijden en sociale niveaus – dagelijks scooters en motoren rijden dan waar dan ook in de Europese Unie, met 457.000 geregistreerde tweewielers in het metropool gebied met 5,65 miljoen Hier is 't mee begonnen, met de pennenschetsinwoners van de stad. Barcelona heeft het EV concept volledig omarmt, de stad heeft tot nu toe 450 laadstations geïnstalleerd, waarvan 125 specifiek voor tweewielers, die ook profiteren van gratis parkeren voor EV.

De superonderscheidende looks van de CE 04 laten zien dat hij van achteren naar voren is ontworpen. Het ontwerpteam onder leiding van Edgar Heinrich begon met een volledig innovatief clean sheet-ontwerp rond de essentiële elementen, waarna het engineering team het stokje overnam om het ontwerp om te zetten in realiteit. Het belangrijkste element in de constructie is het platte 8,9 kWh accupakket, dat volgens CE 04 projectmanager Florian Roemhild bestaat uit een elfde deel van het totaal aantal modules dat in de BMW iX elektrische auto is gebruikt, waar ze van zijn afgeleid. Het pakket bevindt zich precies aan de onderkant van het eendelige stalen buisframe, onder de treeplanken. Hierdoor is luchtkoeling voldoende, via een plaat aan de onderkant met in lengterichting geplaatste koelribben. De synchrone permanentmagneet-elektromotor met oppervlaktemagneten heeft daarentegen vloeistofkoeling,met een kleine radiateur aan de voorkant gemonteerd. De elektromotor is in het frame tussen het accupakket en het achterwiel gemonteerd, Stuurt nog helemaal niet zo verkeerdwaardoor het onafgeveerde gewicht is verminderd ten opzichte van conventionele scooters met op de achterbrug gemonteerde motoren. Er is nog een tweede 12V accu voorzien om items als het dashboard en de volledige LED-verlichting rondom van stroom te voorzien. 

De lithium-ion cellen van de hoofdbatterij liggen horizontaal plat in de wielbasis, waardoor er voldoende ruimte in het chassis is ontstaan voor een ruime rijpositie en opbergruimte. Bovendien zorgt dit, in combinatie met het lage gewicht van het accupakket, ervoor dat de CE 04 lichter aanvoelt en gemakkelijker te hanteren is dan je zou verwachten van een apparaat dat continue 231 kg weegt, 20 kg meer dan een volgetankte Suzuki Burgman 400 benzine-equivalent. Het is trouwens een behoorlijk stuk minder dan zijn voorganger, de C-Evolution, die 275 kg weegt, bij een veel lagere acculading. Zowel de motor van de CE 04 als het accupakket worden vervaardigd door BMW Motorrad zelf in Berlijn, direct naast de assemblagelijn van de CE 04. 

Net als het accupakket is de op het chassis gemonteerde elektromotor afgeleid van de motor die wordt gebruikt in BMW's hybride personenauto's, zegt Roemhild. De motor levert 42 pk bij 4.900 tpm, heeft een speciaal gebouwde behuizing voor zijn scootertoepassing en drijft het achterwiel aan via een set single stage primaire versnellingen, met tandriemaandrijving naar het achterwiel. Het maximumkoppel van 62 Nm wordt geleverd bij 1.500 tpm in plaats van bij 1 tpm zoals bij de meeste andere EV's, wat aangeeft dat BMW de initiële gasrespons moet hebben verzacht voor een soepelere start. Desalniettemin zal BMW's geciteerde 0-50 km/u staande starttijd van slechts 2,6 seconden de meeste stoplichtsprintjes winnen van ICE-voertuigen, met een topsnelheid beperkt tot 120 km/u. OnderschriftDe CE 04 voldoet aan het A2-rijbewijs, maar er is ook een versie met verlaagd vermogen voor A1-rijbewijshouders beschikbaar, die 31 pk produceert, met dezelfde topsnelheid. Het duurt alleen langer om dat te bereiken.

Het geclaimde bereik van 130 km (100 km voor de A1-versie) is afhankelijk van hoe stevig er gas wordt gegeven, maar dat is logisch. Hoewel gasdicht en met remmen weer energie wordt geregenereerd. De eveneens in Europa gemaakte luchtgekoelde elektronische omvormer, die is afgeleid van BMW's hybride auto's, is direct boven de elektromotor gemonteerd en regelt naast het regenereren ook de gasrespons. De 147,6 volt-accu wordt opgeladen via een Level 1 huishoudstopcontact, een Level 2 Wallbox of een Level 2 openbaar laadstation. De laadaansluiting bevindt zich onder een cover in de zone rechtsvoor, terwijl een opbergvak aan de rechterkant van de scooter de standaard Level 1 laadkabel
Minimalisme ten voeten uit, maar d'r is wel een groter ruitje als accessoire leverbaar. Neusje is heel herkenbaar

10,25" TFT display, wat een genot. 

Precies, exact dezelfde knoppen als elke andere moderne BMW met verbrandingsmotor
herbergt. Als de BMW CE 04 is uitgerust met de optionele Level 2 snellaadkabel, worden de laadtijden aanzienlijk verkort. Deze variëren van 4 uur en 20 minuten voor 0-100% opladen met de meegeleverde Level 1 (2,3 kW) laadkabel, tot 1 uur en 40 minuten met de optionele Level 2 laadkabel (6,9 kW), met een 20-80% lading van slechts 45 minuten met diezelfde kabel.

De compacte motor en de platte batterijmodule van de CE 04 nemen weinig ruimte in beslag, waardoor er onder het platte, zwevend gemonteerde zadel nog voldoende opbergruimte is waarin een integraalhelm kan worden opgeborgen, die vanaf de zijkant toegankelijk is. In het voorpaneel is een extra opbergvak voorzien waarin een smartphone kan worden opgeborgen. Heinrich & Co zijn zo zorgvuldig geweest om daar een elektrische ventilator in te voorzien die voorkomt dat je telefoon oververhit raakt wanneer je ‘m aan het opladen bent. Beide opbergvakken zijn net als het contactslot sleutelloos en worden automatisch vergrendeld wanneer je de scooter verlaat. Het enorme 10,25 inch TFT-kleurendisplay heeft Bluetooth connectiviteit, evenals geïntegreerde navigatie, en heeft een split-screen functie. Het korte smoke windscherm biedt minimale protectie en moet meer als een stijlkenmerk worden gezien, maar voor wie wel bescherming wil heeft BMW een hoger scherm in het accessoirepakket, net als zadelverwarming (een van de 6 verschillende zadelopties), verwarmde handvatten en bochtenverlichting. 

Op en top BMW

Hoewel de CE 04 een iets betere instap heeft dan zijn C-Evolution voorganger, maakt het lagere, plattere zadel het gemakkelijker om op de e-scooter te stappen door er gewoon een been overheen te gooien, in motorstijl. Het lange, 780 mm hoge zadel met voldoende ruimte voor een duopassagier is fractioneel groter dan de 775 mm van de C 400 X, maar door zijn smalle vorm is de
J.Juan remmen, maar die heb je niet vaak nodig als je 'm op max regenereren zet. Showa vering is top

Oogt best futuristisch. Uiteraard tandriemaandrijving

Keyless ride, maar we hadden ook niets anders verwacht. Opbergruimte onder het zadel past precies een helm in

Best wel gaaf, zo'n zwevend zadel. Netjes strak afgewerkt
CE 04 zeer toegankelijk voor kleinere rijders. Daarnaast heeft BMW het manoeuvreren vergemakkelijkt door standaard een achteruitversnelling te voorzien.

Plaatsgenomen op het zadel weet je meteen dat dit een BMW is. De schakelaars op het stuur en het TFT-scherm zijn allemaal standaard BMW Motorrad, waardoor het gemakkelijk is om een van de vier verschillende rijmodi in te stellen en, belangrijkst voor een 6° C winterse ochtend in Barcelona, ​​de drietraps instelbare handvatverwarming aan te zetten. Er is zelfs een normale BMW-startschakelaar rechts op het stuur, maar als je erop drukt verschijnt er in plaats van het gebruikelijke gezoem en gejank een bericht op het TFT-dashboard met de tekst 'Klaar'. Controleer of de weg vrij is, geef ‘gas’ en wees voorbereid om je stevig vast te houden terwijl je, afgezien van een beetje suizen van de banden, in totale stilte naadloos naar voren katapulteert. Afhankelijk van welke rijmodus je hebt geselecteerd regeert de CE 04 namelijk super responsief. Het gaat zo gemakkelijk en volt dat voor je het weet door een van de beruchte snelheidscamera’s langs de brede boulevard bent vastgelegd. De CE 04 continue uitmelken zal BMW's geclaimde bereik van 130 km echter drastisch verminderen, maar dat gezegd hebbende… na 68 km sportief rijden onder alle omstandigheden, van bochten vreten in de stad tot het beklimmen van het oude hillclimb circuit dat leidt naar de Tibidabo kermis, een paar uitstapjes over de snelwegen rond de stad met 110 km/u én een ronde over het oude Spaanse GP-racecircuit van Montjuic, had ik nog 48 km lading over volgens het goed afleesbare dashboard.

 

In feite heeft de CE 04 drie afzonderlijke standaard rijmodi - ECO, Road en Rain – waarmee je de gewenste combinatie van prestaties en efficiëntie kunt kiezen, met Dynamic als optionele vierde. Het Dynamic-pakket omvat ook adaptieve koplampen, terwijl de rijhulpmiddelen hellingshoek afhankelijk worden, Anoniem door het leven gaan zit er vrees ik niet meer in aan boord van deze CE 04wat betekent dat zowel ABS als tractiecontrole de CE 04 ook onder hellingshoek beschermen tegen blokkeren of spinnen van het achterwiel.

Elke modus heeft een andere gasrespons en regeneratiestrategie, en hoewel elk van de drie zijn nut heeft zal je uiteindelijk Road het meest zult gebruiken. Road combineert maximale acceleratie met ongeveer 50% energieregeneratie wanneer je van het gas gaat en volledige regeneratie bij het remmen. Dit maakt het de voorkeursoptie bij het beklimmen van een bochtige bergweg, zoals we deden in de heuvels achter Barcelona, ​​omdat het met minder motorrem veel gemakkelijker is om vloeiend een opeenvolging aan bochten te nemen. 

In de Road-modus rijdt de CE 04 moeiteloos door het verkeer en dankzij z’n smalle bouw van 855 mm is door de file rijden supergemakkelijk. Het sterkste punt is echter dat je altijd in de juiste versnelling zit en er altijd klaar voor bent om de directe pick-up van de elektromotor te benutten om bij een stoplichtsprint de rest het nakijken te geven. In de ECO modus is daarentegen de acceleratie – en daarmee het stroomverbruik – teruggebracht, terwijl gasdicht de maximale energie wordt geregenereerd. Dat laatste is vergelijkbaar met de motorrem die van een motor met hoge compressie krijgt, wat vloeiend met het verkeer meerijden een stuk lastiger maakt. De Rain modus voelt ietwat vreemd aan, omdat naast de zachtere gasrespons en acceleratie ook het regenereren flink is teruggebracht om de motorrem te minimaliseren. Met name bergaf mis je dan echt de motorrem.  Soft was misschien een betere benaming voor deze modus geweest.

De optionele Dynamic rijmodus is de meest agressieve modus en combineert harde acceleratie met maximaal regenereren en dat is best lekker op een bochtige weg bergaf of op vlakke grond, maar verre van lekker bergop, omdat dan te vaak en te veel op de motor wordt afgeremd. Ook is in de Dynamic modus een agressievere gasrespons geprogrammeerd, waardoor Projectmanager Florian Roemhild: veel techniek van de BMW iX gebruiktje blij bent dat ‘ie hellingshoek afhankelijke tractiecontrole heeft. De tractiecontrole werkt op dezelfde manier als het ASC Automatic Stability Control bij BMW’s verbrandingsmotoren en grijpt dus ook op droog asfalt in wanneer je over witte strepen of metalen strippen bij bruggen rijdt. 

De 35 mm Showa voorvork heeft 110 mm veerweg en is onder een hoek van 26,5° geplaatst met 120 mm naloop, wat vergelijkbaar is met normale scooters, maar dat kan niet van de wielbasis worden gezegd die met 1.675 mm veel langer is. Aan de achterkant is een enkelzijdige achterbrug met Showa cantilever achtershock voorzien. De shock is niet instelbaar en heeft maar 92 mm veerweg, maar had opmerkelijk goede demping en had een super goede respons. Zo goed dat je niet eens de moeite neemt om putdeksels of andere oneffenheden in het wegdek te mijden. Z’n super stabiliteit heeft de CE 04 naast de lange wielbasis ook z’n lage gewicht te danken, hoewel daar wel een kleine keerzijde aan zit: je moet tegen de binnenkant van het stuur blijven drukken om in een bocht de scooter z’n lijn te laten volgen. De Pirelli Rosso banden geven goede grip onder hellingshoek, maar minstens zo belangrijk was dat ze ondanks de (Spaanse) winterkou snel opwarmden – een essentiële factor in woon/werk verkeer.

Conclusie

De CE 04 zal in de nabije toekomst de verkooplijst gaan aanvoeren als favoriete woon/werk fiets, maar het is meer dan alleen een fantastische stadsfiets. Met z’n baanbrekende ontwerp en innovatieve styling geëvenaard door aanlokkelijke allround prestaties plus een opwindende acceleratie. Z’n slanke bouw maakt ‘m tot een ideaal vervoersmiddel om mee door de file te rijden. Zo ziet 't er dus onderhuids uitWaar je ook rijdt, je zult overal opvallen. Nou ja, tenzij de doodse stilte te discreet is. 

Met een prijskaartje vanaf € 12.872,86 (€ 15.177,91 incl 3-fase laden en pro-pakket) is de CE 04 allesbehalve goedkoop, maar daar moet wel bij worden aangetekend dat het kostenplaatje vooral door de aanschafprijs wordt bepaald. De onderhoudskosten zijn haast nihil, banden en heel af en toe remblokken en dan heb je ’t wel gehad. Oh ja, en stroom is nog altijd veel goedkoper dan Euro 95, die in Nederland de op een na hoogste prijs in de wereld heeft. BMW Motorrad verdient veel lof voor de manier waarop ze zulk een distinctieve, praktische edoch milieuvriendelijke scooter hebben ontwikkeld die totaal verslavend rijdt en veel fun biedt. De CE 04 is een opvallende verschijning die net zo lekker rijdt als ‘ie oogt. De CE 04 heeft de lat behoorlijk hoog gelegd voor zij die in de voetsporen willen treden en dat is een groot compliment.

Technische gegevens

Merk/model BMW CE 04
Motor
Type permanent magneet synchroon motor met oppervlaktemagneten
Koelsysteem vloeistofkoeling
Power pack Lithium-ion, luchtkoeling
Max capaciteit 8,9 kWh
Lader type 2,3 kW (6,9 kW quick charger)
Laadtijd 220V stopcontact 4 uur 20 minuten bij 10 A
Laadtijd laadstation 1 uur 40 minuten bij 30 A
met optionele quicksharger 1 uur 10 minuten bij 30 A
Vermogen 20 pk @ 4.900 tpm
Koppel 62 Nm vanaf 1.500 tpm
Transmissie
Aantal versnellingen n.v.t.
Eindoverbrenging tandriem
Koppeling koppelingloze transmissie
Chassis
Frame Stalen buisframe
Wielbasis 1.675 mm
Balhoofdhoek 26,5°
Naloop 120 mm
Vering voor Showa 35 mm telescoop, niet instelbaar
Vering achter Showa monoshock, niet instelbaar
Veerweg voor 110 mm
Veerweg achter 92 mm
Voorrem Dubbele schijf 265 mm, J.Juan radiale 4-zuiger remklauw
Achterrem Enkele schijf 265 mm, J.Juan 1-zuiger remklauw
Voorband 120/70 R 15"
Achterband 160/60 R 15"
Afmetingen
Lengte 2.285 mm
Breedte 855 mm
Hoogte 1.150 mm
Zadelhoogte 780 mm
Gewicht 231 kg
Range WMTC standaard 130 km
Gegevens
Rijbewijsklasse A2
Garantie 3 jaar
Adviesprijs NL vanaf € 12.650,- (€ 15.177,91 incl 3-fase laadtechniek, Comfort & Pro pakket)
Adviesprijs BE
Importeur NL BMW Motorrad
www.bmw-motorrad.nl