Zoeken

Test: BMW CE 04

Elektrische Evolutie

16 februari 2022
Elektrische tweewielers zijn sinds het vorige decennium in opkomst, maar of je nu voor of tegen bent, ze zijn nu hier en zullen de komende jaren alleen maar een belangrijkere rol gaan spelen. Na acht jaar geleden de C-Evolution pilot te hebben gelanceerd kon het haast niet anders dan dat BMW Motorrad de allereerste van de gevestigde orde zou zijn met een E-bike productiemodel, in vorm van de CE 04.

Waarom het haast niet anders kon? Omdat in 2021 de autodivisie van BMW maar liefst 328.316 elektrische voertuigen heeft verkocht, een groei van 70,4% ten opzichte van 2020. De EV was goed voor 13% van de totale productie, waarvan 23% op de Europese markt werd afgezet. Die aantallen waren exclusief de C-Evolution, die BMW Motorrad sinds 2014 als een pilot project heeft geproduceerd en waarvan in totaal 8.000 units hun weg richting klanten hebben weten te vinden voordat de scooter in 2020 uit productie werd genomen. 

Onder de westerse fabrikanten is BMW Motorrad dus toonaangevend op het vlak van E-mobiliteit. Tijdens de presentatie van de CE 04 gaf CEO Dr. Markus Schramm zelfs aan voor het Urban Mobility segment geen nieuwe ICE modellen (Internal Combustion Engine / verbrandingsmotor) meer te produceren. Vanaf nu zal er elke 18 tot 24 maanden een nieuwe elektrische tweewieler worden gelanceerd, vanaf 2025 gaat BMW beginnen met het converteren van sommige motorsegmenten naar elektrische aandrijving. Dr. Markus Schramm: vanaf nu alleen nog maar EV voor Urban MobilitySchramm sluit echter een totale overgang naar elektrisch uit. “We zullen niet stoppen met het produceren van ICE modellen, maar onze elektrische range buiten de Urban Mobility gaan uitbreiden”, zegt hij. Synthetische brandstoffen zullen een belangrijke rol in die status quo strategie gaan spelen. 

De CE 04 is dus het eerste échte productiemodel voor BMW in de elektrische evolutie, en het is een opmerkelijke verschijning vergeleken met de conventionele midi/maxiscooters waar ‘ie het tegen op zal moeten nemen. Mocht je de naam CE 04 willen decoderen: de C staat bij BMW Motorrad voor het scooters, de E voor elektrisch en 04 verwijst naar het 400cc segment waarin ‘ie is gepositioneerd. Door Schramm en anderen wordt gesuggereerd dat binnen afzienbare tijd een CE 02 en/of CE 06 zullen volgen. Klinkt logisch, vooral omdat BMW Motorrad twee maanden geleden een joint venture overeenkomst met de Indiase partner TVS, waar het G 310 is geconstrueerd en wordt geproduceerd, is aangegaan om gezamenlijk een compleet nieuw E-platform te ontwikkelen. “In het licht van onze vruchtbare associatie met TVS zijn we verheugd onze samenwerking uit te breiden met een gezamenlijke ontwikkeling van nieuwe platformen, waaronder elektrische vehikels”, zei Schramm. 

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Markus Jahn and Jörg Künstle