Zoeken

Test: Honda Forza 750

Dit is een maxiscooter

1 maart 2021

Twee balansassen in het blok zorgen ervoor dat zelfs bij de hoogste snelheden op geen enkele wijze het rijgenot door irritante trillingen wordt verstoord. Het enige dat vandaag niet al te vrolijk kijkt is het verbruiksindicator in het display, dat ons leert dat de rit vandaag met een gemiddeld gebruik van 4,3 liter op 100 kilometer gepaard gaat, ofwel 1 liter
Bijzonder fraai TFT met Bluetooth connectiviteit en Android app. Jammer dat de app er nog niet voor Apple is

Aan knopjes geen gebrek bij deze Forza, maar ja, er valt dan ook genoeg te kiezen in 't menu

Helm past makkelijk onder het zadel, maar voor wekelijkse boodschappen zal 't niet toereikend zijn. Verbruik is niet verkeerd, maar doordat 't lampje vroeg gaat branden zal je de tankdop vaker in je hand hebben dan strikt noodzakelijk zou zijn
op 23,2 kilometer. Op zich helemaal geen verkeerd verbruikscijfer (probeer dit maar eens met een Burgman 650 te realiseren), ware het niet dat Honda zelf een waarde van 3,6 liter (1 op 27,6) claimt en dat scheelt toch wel een slok op een borrel. Een iets grotere kleine domper op de feestvreugde is dat het reservelampje best vroeg branden gaat, waardoor je veel sneller dan strikt noodzakelijk een stop bij een tankstation maakt en je z'n theoretische actieradius van ruim 350 km in de praktijk niet vaak zult gebruiken.

Waar je daarentegen wel ontzettend vrolijk van wordt is het voor scooters zeer ongebruikelijke rijwielgedeelte met brugframe met daartussen het blok, zoals al sinds jaar en dag bij sportieve motorfietsen wordt toegepast. Het zorgt bij een maxiscooter voor veel meer dynamiek. Aan de voorkant heeft Honda een Showa BPF upside down voorvork gemonteerd, aan de achterkant een stabiele lichtmetalen dubbelzijdige achterbrug met eveneens Showa monoshock. Dat heeft het noodzakelijk gemaakt om voor kettingaandrijving te gaan, maar heeft echter ook voor een goed uitgewogen gewichtsverdeling als van een motorfiets gezorgd. De frameconstructie heeft voor een zeer Een scooter met motorfiets aspiraties, da's beter dan andersomgoede stabiliteit gezorgd, maar nadeel is de eerder genoemde brede bouw van de middentunnel.

Alles bij elkaar genomen staat het rijwielgedeelte van de Forza veel dichter bij dat van de X-ADV dan de Integra. Net als de Integra heeft de Forza een 17” voorwiel, maar aan de achterkant heeft het 17” formaat plaats gemaakt voor een meer scooter gebruikelijk 15” achterwiel. Dat is zeker geen slechte keuze geweest, het insturen en omleggen van het ene op het andere oor gaat dankzij het kleinere achterwiel een stuk lichter en gemakkelijker. Daarbij tonen de Bridgestone T31 banden zich als een zeer betrouwbare partners, die zeer stabiel en neutraal rollen en wat grip aangaat niets te wensen overlaten.

De hoge mate van stabiliteit heeft de Forza ook te danken aan de gekozen geometrie en basisconstructie, waarmee de scooter meer in koersvastheid dan lichtvoetigheid uitblinkt. En dat is geen verkeerde gedachte voor een scooter met een topsnelheid van 168 km/u. Waarmee trouwens niet is gezegd dat de Japanner zich op bochtige buitenwegen niet thuis zou voelen, in tegendeel. De vergulde 41 mm upside down voorvork reageert zeer gevoelig op oneffenheden in het wegdek, terwijl aan de achterkant de van een linksysteem voorziene centraal geplaatste monoshock vergelijkbaar onberispelijk functioneert. Wat rijcomfort betreft dwingt de Forza 750 zelfs bij de meest verwende scooterrijders respect af, de goed gekozen demping zorgt te allen tijde voor een goed contact met het wegdek, evenals de beste feedback.

Insturen of van het ene op het andere oor leggen gaat met zeer veel vertrouwen gepaard, een bescheiden kracht op het stuur is voldoende om van koers te wijzigen. Noch hobbelige wegen, noch gaten in het wegdek of verzakkingen brengen de Forza daarbij van de wijs. De onwrikbare stabiliteit bij enthousiast bochtenwerk zorgt ervoor dat de Forza bij verblufte motorrijders op hun thuiscircuit tot hun
Ten opzichte van de Integra is het achterwiel naar een meer scootergebruikelijk 15" verkleind. Voor is 't 17" gebleven

DCT geeft de Forza dat vleugje sportiviteit. Stevige handgrepen voor de duo zijn geen overbodige luxe
frustratie niet uit hun spiegel zal verdwijnen. Daaraan zijn de betrouwbaar vertragende, goed doseerbare radiale vierzuiger remklauwen ook debet, die met de niet bepaald lichtgewicht 235 Forza-kilo’s geen enkele moeite hebben. De beide instelbare remhendels hebben een goed gevoel en feedback, waardoor het gebruik van ABS alleen tot het stikt noodzakelijke kan worden beperkt. Extreme remacties gaan trouwens vergezeld met automatisch knipperende alarmlichten, zodat ook het verkeer achter je ziet dat je flink aan het ankeren bent.

Achter de slim ontworpen voorpartij met hoog windscherm ontvouwt zich een heerlijke windbescherming, die zelfs langeafstandsritten op hoge snelheid te verdragen maakt. Verder scooter-typische gemak is de via een schakelaar te bereiken ‘kofferbak’ onder het zadel, waar moeiteloos een integraalhelm in past – een A4-formaat aktentas wordt daarentegen al lastiger. Daarnaast is in de boeg aanvullend een handschoenenvakje voorzien. Het 5” TFT kleurenscherm heeft trouwens ook Bluetooth connectiviteit, waardoor de scooter met je smartphone verbinding kan maken en je – mits je een headset hebt – onderweg kunt bellen, mails checken, muziek luisteren en navigeren. Hoewel, de bijbehorende app is vooralsnog alleen voor Android beschikbaar, Apple fans hebben ditmaal pech.