Zoeken

Test: Honda Forza 750

Luxe-scooter

1 maart 2021
Met het nieuwe opperhoofd van de veelkoppige Forza familie heeft Honda de lat voor de luxe-scooter een flink stuk hoger gelegd. De ‘new kid on the block’ heeft een paralleltwin aandrijving, dubbele koppeling, het rijwielgedeelte van een motorfiets en flink wat elektronica – dat heeft de scooterwereld tot heden nog niet gezien.

Na enkele jaren van relatieve radiostilte heeft Honda voor modeljaar 2021 flink uitgepakt, zowel op het vlak van motorfietsen als dat van motorscooters, dat behoorlijk is vernieuwd en uitgebreid. De meeste aandacht ging bij de scooters naar de nieuwe Forza 750 uit, die als het nieuwe opperhoofd van de nu driekoppige Na jaren "Nee, het is geen scooter", is Honda overstag gegaan. Nou niet met z'n allen gaan roepen dat 'ie qua rijden meer op een motor lijkt...Forza luxe-scooter familie werd gepresenteerd met de Forza 125 als instapmodel, de Forza 350 als opvolger van de Forza 300 (die nog leverbaar is zolang de voorraad strekt) voor het middensegment en dus de nieuwe Forza 750 voor het premium segment.

Dat klinkt als een logisch verhaal, maar een oplettend toeschouwer zal hebben opgemerkt dat tegelijkertijd de NC750D Integra uit het gamma is genomen en dan heeft het toch alle schijn dat de Japanse productplanners uiteindelijk toch zijn gezwicht voor de druk van halstarrige motor- en scooterliefhebbers, die helemaal niks hadden met de hybride benadering van de Integra (en in dat opzicht ook de X-ADV) en ‘m vanaf het begin (toen het nog een NC700D was) gewoon als maxiscooter hebben gezien. Hoe zeer Honda iedereen probeerde te overtuigen dat ‘ie toch echt als een motorfiets moest worden gezien.

De nieuwe Forza 750 heeft namelijk niet alleen het design van een maxi-scooter, maar is door Honda nu ook in die hoek neergezet door ‘m op te nemen in de Forza maxi-scooter familie. Daarmee lijkt een eind te zijn gekomen aan de tijd dat de heren en dames van de marketing en communicatieafdeling bij Honda het mantra “Nee, de Integra is geen scooter, hij heeft namelijk geen variomatic maar een DCT (Dual Clutch Transmission) aandrijving” moesten blijven herhalen. En dat is alleen maar beter.Variomatic aandrijving of niet, de Integra was een maxi-scooter en dat is met z’n herpositionering en naamsverandering nu voor eens en altijd rechtgezet.

Tekst: Thilo Kozik
Fotografie: Honda