Test: Harley-Davidson Sportster S
De Ultieme Sportster
We hebben d’r blijkbaar wat mee, wij Europeanen, met de Sportster. Volgens Harley-Davidson is de fiets decennialang de keuze geweest in onze steden, dorpen en open wegen. Cool, fun en begerenswaardig, maar ook zeer toegankelijk. De Forty Eight is volgens Harley drie jaar op rij het 10e best verkochte model geweest en sinds 2000 heeft de Sportster een aandeel van tussen de 27% en 40% van Harleys totaalverkoop in Europa gehad. In Spanje, Portugal en Italië is de Sportster Zeg nou zelf, is dit een cool fietske, of is dit een cool fietske?goed voor 37% van de totale mix in 2020 geweest. In 2008 ervaarden we die populariteit aan den lijve toen per XL883 en XL1200 Sportster het WK Superbike werd aangedaan en de twee op weg naar het TT-circuit alle aandacht naar zich toe wisten te trekken. Méér dan welke speciale supersport dan ook.
“De transitie naar Euro 5 bood ons een kans om even op de pauzeknop te drukken, afscheid te nemen van het verleden en een nieuwe lijn Sportsters uit te ontwikkelen die datgene zou bieden waar de loyale fans al jaren naar hadden gevraagd”, aldus Harley-Davidson tijdens de presentatie van de nieuwe Sportster S in Zeche Zollverein, de voormalige steenkoolmijn in Essen die tot enorm openluchtmuseum is omgebouwd en sindsdien is opgenomen in de Unesco werelderfgoedlijst.
“Dit is hét full performance pakket… dikke banden, Brembo remmen, kenmerkende verlichting, neusje van de zalm infotainment, een 3,1 gallon benzinetank en originele styling rond het blok gemonteerd”, vat Harley-Davidson de Sportster S samen. “We zijn marktleiders, geen marktvolgers in dit segment en hebben geen compromissen gemaakt bij dit model. Loyale fans zullen van de styling, de afmetingen en het gevoel dat de motor geeft houden, maar versteld staan van z’n power en performance. We hebben de sport terug naar de Sportster gebracht.”
Tekst: Ed Smits
Fotografie: Harley-Davidson