Zoeken

Test: Harley-Davidson Sportster S

Conclusie

6 augustus 2021

Vierenzestig jaar na de lancering van de allereerste versie heeft Harley-Davidson met de lancering van de Sportster S niet alleen een nieuw tijdperk voor de Sportster ingeluid, maar tegelijkertijd een verdomd goed alternatief voor in 2018 de uit productie genomen V-Rod op de markt gezet. Een alternatief dat niet alleen in eigen kring, maar ook daarbuiten wel eens met open armen zou kunnen worden ontvangen, Yup, cool fietskezo heeft ons de perspresentatie in de voormalige steenkoolmijn Zeche Zollverein in het hart van het Duitse Ruhrgebied in Essen wel geleerd.

Als je namelijk voor de presentatie van een compleet nieuw model een testroute hebt uitgezet waarbij alle minpunten enorm worden uitgelicht, in plaats van een route te bedenken die alle pluspunten benadrukt en alle minpunten verdoezelt, en aan het eind van de dag stapt desondanks iedereen laaiend enthousiast van de motor af, dan heb je toch echt wel iets goed gedaan. Als zelfs de meest erbarmelijke omstandigheden een motor niet van z'n stuk kunnen krijgen, dan geeft dat wel aan dat 'ie veelbelovend is.

We sommen het nog even op: de vering achter is ronduit kut, de warmte van de uitlaat zal op een warme zomerdag het bloed in je rechterbeen doen koken, langer dan een uur rijden in stads verkeer is supervermoeiend, de tankinhoud is met 11,35 liter (hoe meer cijfers achter de komma, hoe minder het is) achterlijk klein en met Forward Controls heb je een zit die boven de 130 een menselijke parachute van je maakt.

Maar, nu komt de grote Maar: zodra je ‘m de sporen kunt geven is dat alles de Sportster S binnen 5 minuten vergeven. Niets dat een grotere kick geeft dan met iets waarvan je ’t totaal niet verwacht iets waarvan je ’t wél verwacht het nakijken te geven op een mooie bochtige weg. En die minpunten? Die neem je maar al te graag voor lief. "Je moet niet zeiken..." 

“We hebben de Sport weer terug naar de Sportster gebracht”, zegt Harley-Davidson en zo is het maar net. Maar dan wel op de Harley-manier, voor een super vriendelijk prijskaartje van slechts € 18.495,- (€ 15.995,- BE). Leg daar maar eens het prijskaartje van de Diavel naast, kijken of je dan nog steeds voor de Italiaan zult gaan.