Zoeken

Nadere kennismaking: Arai Quantic

Keep it cool

17 augustus 2021

Om het hoofd ook op warme zomerse dagen koel te houden zijn maar liefst 12 ventilatiepoorten in de Quantic voorzien: 6 inlaat en 6 uitlaat. Het meest opvallende en opmerkelijke is het nieuwe 3D Arai logo, dat slechts 3,5 mm dik is en twee centrale 10 mm inlaatpoorten heeft. Het is voor het eerst dat Arai dit heeft toegepast, wat geheel te danken is aan de sterkte van de PB e-cLc en de constructie van de buitenschaal. Volgens Arai werkt het 3D Arai logo inlaatduct zeer goed bij lage snelheid en bij een rechtop zithouding. Bij 50 km/u genereert het 40% extra luchtstroom, bij 120 km/u is dat nog slechts 7%. 

De luchtinlaat kan ook met winderhandschoenen aan eenvoudig worden geopend of dichtgemaakt, waarbij Arai ‘open’ en ‘dicht’ heeft omgedraaid. Als er geen lipje boven het logo uitsteekt is de luchtinlaat geopend, wanneer je wel een lipje ziet is het gesloten. De reden? Omdat je vaker
Voor het eerst heeft Arai in het ontwerp echt rekening gehouden met communicatiesystemen

De spoiler is getest bij 300 km/u en moet voor betere stabiliteit hebben gezorgd. Moesten we maar eens met de Busa gaan uitproberen dan
met mooi weer dan met slecht weer rijdt en je dus de meeste tijd met de luchtinlaat open zult rijden. En dan ziet het logo zonder lipje er gewoon strakker uit.

Naast de nieuwe 3D Arai logo luchtinlaat heeft Arai twee nieuwe druppelvormige luchtinlaten aangebracht, die in eerste instantie van Arai’s Formule 1 helm zijn overgenomen. Volgens Arai is met de tear-ducts de luchtstroom van het vorige ontwerp behouden gebleven en zijn ze dankzij de compacte, lichte en onopvallende vorm een aanvulling op de gladde en ronde schaal. Openen en sluiten gaat door te schuiven, dat laatste voorkomt tevens dat er geen water de helm indringt wanneer je in de zeikende regen aan het rijden bent. Nieuw is ook de luchtinlaat bij de kin, die in 3 posities kan worden gezet (open, halfopen en dicht) en een grotere luchtdoorstroming heeft, en waarvan het filter kan worden vervangen. 

Al die lucht die de helm instroomt moet er ook weer uit en de meest in het oog springende ‘uitlaat’ is de spoiler die aan de achterkant is aangebracht en met een 3-standen schakelaar wordt bediend. De spoiler is geïnspireerd door de DF-X2 van de RX-7V Racing, maar aangepast op meer tour-rijden – hoewel de spoiler wel bij 300 km/u is getest op het circuit van Suzuka. De spoiler is ietwat verder naar voren geplaatst, de warme lucht wordt via drie poorten in de buitenschaal afgevoerd. Volgens Arai wordt niet alleen de lucht effectief afgevoerd, maar zorgt de spoiler er ook voor een soepele luchtstroom over (en vanaf de zijkant) van de helm, waardoor de stabiliteit is verbeterd en trillingen zijn gereduceerd, vooral tijdens het inhalen op snelwegtempo. Met als resultaat dat je veel minder snel last van vermoeidheidsverschijnselen krijgt. Zo dun en licht als mogelijk gemaakt is de spoiler ontworpen om bij impact meteen te pletten of af te breken, en daarmee geen invloed te hebben op de beschermende werking van de helm.