Nadere kennismaking: Arai Quantic
Comfort op hoge snelheid
Een helm die net zo veilig is als de helmen waarmee in de MotoGP wordt geracet, maar tegelijkertijd van alle comfort en gemakken is voorzien die je van een straathelm mag verwachten. Dat is in een notendop de nieuwe Quantic, die volgens Arai tussen de enkele jaren geleden gelanceerde Profile V en het vlaggenschip van de Japanse helmfabrikant, de RX-7V is gepositioneerd. Arai had zichdaarbij als speerpunten gesteld dat de nieuwe helm stijlvol snel moest ogen, ontegenzeggelijk cool, en comfortabel op lange afstanden moest zijn. En dat ‘ie – dat spreekt voor zich – aan alle hedendaagse eisen en verwachtingen moest voldoen en deze zelfs moest overtreffen.
Volgens Arai is de Quantic het resultaat van uitgebreid werk van de R&D afdeling in het laboratorium,op straat en op het circuit, waarbij – net als bij elke Arai – het uitgangspunt is geweest dat goed nooit goed genoeg is. “We maken geen helmen die maar net aan de minimale wettelijke eisen wereldwijd voldoen, elke Arai moet de streng interne testen doorstaan –
Leverbaar in 3 kleuren (hoewel, strikt genomen zijn zwart, wit en grijs geen kleuren natuurlijk) en meerdere designs
testen waarbij we extra eisen stellen, zoals de penetratie- en impacttesten op elk punt binnen de ruime testlijn tegen een halfbolvormig aambeeld, voordat elke helm in productie mag worden genomen”, aldus Eelco van Beek van Arai Europe tijdens de online presentatie van de Quantic.
Het niet aflatende streven naar verbetering op het vlak van bescherming is de basis van Arai’s filosofie en is al meer dan 5 decennia lang de drijfveer van het door Michio Arai opgerichte bedrijf, waar de Quantic een prachtig voorbeeld van is. Het is de eerste helm die aan de beduidend strengere ECE R22-06 standaard voldoet. Naast dat bij de ECE R22-06 de valproef flink is uitgebreid moeten ook alle helmmaten afzonderlijk worden gehomologeerd, waar in het verleden met één helmmaat de goedkeuring over de hele range werd verkregen. Arai benadrukt dat tijdens het productieproces elke helm maar liefst vijf keer wordt geïnspecteerd: nadat de buitenschaal is gemaakt, na het spuiten en het aanbrengen van de graphics, na de assemblage en twee inspecties tijdens het proces. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen de helmen die voor de coureurs en de helmen die voor de consument worden gemaakt.
Glancing Off
Het eerste punt waar de Quantic zich ten opzichte van de andere helmen in het Arai assortiment onderscheidt is de PB e-cLc (Peripherally Belted e-Complex Laminate Construction) buitenschaal, waar volgens Arai dankzij aanpassingen in constructie en materiaal een substantiële gewichtsreductie is gerealiseerd, zonder dat dit ten koste van de sterkte is gegaan. Hoeveel dat substantieel is?
De buitenschaal moet volgens Arai zo rond mogelijk zijn. Binnenvoering is vanaf scratch nieuw ontworpen voor maximaal comfort, airflow en lichtgewicht
De luchtstroom in de helm, duidelijker dan zo kunnen we 't niet maken
De 3D logo luchtinlaat is open als het klepje naar beneden is gedrukt. Luchtinlaat in het kinstuk is groter en gemakkelijker te bedienen - zelfs met dikke winterhandschoenen aanArai claimt een gewicht van 1.600 gram en dat is weliswaar 80 gram lichter dan de RX-7V, maar wel 50 gram zwaarder dan de Profile-V. Net als de twee jaar geleden gelanceerde Profile-V is de onderkant van de buitenschaal 5 mm naar buiten gezet om het op- en afzetten van de helm te vergemakkelijken. En dat werkt, maar dat
wisten we al van de Profile-V. Naast dat de Quantic dus gemakkelijk is op en af te zetten zijn in de binnenvoering kleine uitsparingen voor de pootjes van een bril aangebracht, waardoor ook een bril gemakkelijk is op en af te zetten en de pootjes bij lange ritten niet pijnlijk tegen je hoofd drukken. Oh ja, voor we het vergeten: uiteraard heeft de Quantic (net als elke Arai) een dubbel-D kinbandsluiting, wat echt de allerbeste en veiligste sluiting is.
In tegenstelling tot de Profile-V, waarvan de onderkant van de helm van een ‘Hyper Ridge’ versterkingsband is voorzien, heeft Arai bij de Quantic een extra laag Super Fiber aangebracht, waardoor met behoud van stijfheid aan de zijkanten vlakken ten behoeve van intercomsystemen konden worden gerealiseerd. De binnenschaal is -uiteraard- ook op speakers ten behoeve van een intercom voorbereid, terwijl in de vernieuwde uitneembare en wasbare binnenvoering zo is ontworpen dat in het deel dat de nek afsluit de speakerkabel kan worden opgeborgen zonder dat dit ten koste van het comfort gaat.
Net als elke andere Arai is de binnenschaal van Multi-Density EPS gemaakt, ofwel geëxpandeerd polystyreen met verschillende dichtheden. Uniek hieraan is dat de binnenschaal in z’n geheel in een mal wordt gespoten, waar bij de concurrentie delen met verschillende dichtheden aan elkaar worden geplakt. “Dit is echt het best bewaarde geheim van Arai”, zegt Eelco van Beek. “Ik De 3D logo en traanvormige luchtinlaat zijn nieuw, de kleine luchtinlaten in het vizier ter hoogte van je wenkbrauwen worden door Arai al sinds jaar en dag toegepastben in de meer dan 20 jaar dat ik bij Arai werk al meermaals in de fabriek geweest en heb op alle afdelingen gewerkt, maar heb nog nooit toegang gekregen tot de afdeling waar de binnenschalen worden gemaakt.”
Ten opzichte van andere Arai’s is de Multi-Density EPS binnenschaal zachter gemaakt en zorgt er samen met de buitenschaal voor dat de kinetische energie van een impact wordt geabsorbeerd, maar minstens zo belangrijk als het absorberen van de impact-energie is ervoor te zorgen dat die energie zo klein mogelijk is, door de helm zoveel mogelijk te laten glijden. “Je ziet het ook bij motorkleding. Je pak, je laarzen en je handschoenen, overal zijn kunststof of titanium delen aangebracht om je maar zoveel mogelijk te laten glijden en daarmee de kinetische energie te absorberen”, zegt Eelco. “Dát is de kernfilosofie van Arai.” Volgens Arai is, wat met een mooie pakkende kreet “Glancing Off” is genoemd, alleen te realiseren door de buitenschaal ronder, gladder en sterker te maken. Hoekige vormen hebben misschien betere aerodynamica, maar hebben als nadeel dat in de helm veel meer krachten ontstaan, waardoor er weer constructies moeten worden bedacht om dat op te vangen.