Zoeken

Nadere kennismaking: Arai Quantic

Comfort op hoge snelheid

17 augustus 2021
Arai heeft dit jaar z’n gamma uitgebreid met de Quantic, volgens de Japanners een compleet nieuwe generatie Arai helmen voor de sport-tour rijder die een dynamische helm zoekt op raceniveau, maar dan voor de straat.

Een helm die net zo veilig is als de helmen waarmee in de MotoGP wordt geracet, maar tegelijkertijd van alle comfort en gemakken is voorzien die je van een straathelm mag verwachten. Dat is in een notendop de nieuwe Quantic, die volgens Arai tussen de enkele jaren geleden gelanceerde Profile V en het vlaggenschip van de Japanse helmfabrikant, de RX-7V is gepositioneerd. Arai had zichdaarbij als speerpunten gesteld dat de nieuwe helm stijlvol snel moest ogen, ontegenzeggelijk cool, en comfortabel op lange afstanden moest zijn. En dat ‘ie – dat spreekt voor zich – aan alle hedendaagse eisen en verwachtingen moest voldoen en deze zelfs moest overtreffen.

Volgens Arai is de Quantic het resultaat van uitgebreid werk van de R&D afdeling in het laboratorium,op straat en op het circuit, waarbij – net als bij elke Arai – het uitgangspunt is geweest dat goed nooit goed genoeg is. “We maken geen helmen die maar net aan de minimale wettelijke eisen wereldwijd voldoen, elke Arai moet de streng interne testen doorstaan –
Leverbaar in 3 kleuren (hoewel, strikt genomen zijn zwart, wit en grijs geen kleuren natuurlijk) en meerdere designs

testen waarbij we extra eisen stellen, zoals de penetratie- en impacttesten op elk punt binnen de ruime testlijn tegen een halfbolvormig aambeeld, voordat elke helm in productie mag worden genomen”, aldus Eelco van Beek van Arai Europe tijdens de online presentatie van de Quantic. 

Het niet aflatende streven naar verbetering op het vlak van bescherming is de basis van Arai’s filosofie en is al meer dan 5 decennia lang de drijfveer van het door Michio Arai opgerichte bedrijf, waar de Quantic een prachtig voorbeeld van is. Het is de eerste helm die aan de beduidend strengere ECE R22-06 standaard voldoet. Naast dat bij de ECE R22-06 de valproef flink is uitgebreid moeten ook alle helmmaten afzonderlijk worden gehomologeerd, waar in het verleden met één helmmaat de goedkeuring over de hele range werd verkregen. Arai benadrukt dat tijdens het productieproces elke helm maar liefst vijf keer wordt geïnspecteerd: nadat de buitenschaal is gemaakt, na het spuiten en het aanbrengen van de graphics, na de assemblage en twee inspecties tijdens het proces. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen de helmen die voor de coureurs en de helmen die voor de consument worden gemaakt.