Zoeken

Test: Kawasaki Ninja 1000SX

Conclusie

2 februari 2020

Als er één motor is die het beste van beide werelden is voor de fervente supersport rijder die heeft begrepen dat 200 pk niet zaligmakend is, dan is dat wel de 2020 Kawasaki Ninja 1000SX. Sportief genoeg om je heerlijk uit te kunnen leven op die prachtige weg door Wat zeg je, volgende week naar Morecamb om met McPils te ouwehoeren over de z'n switch naar het groene team de komende TT? Deal!de bergen en comfortabel genoeg om datzelfde in toeristisch tempo met duopassagier en koffers voor je bagage te doen. 

Dat was al zo bij z’n voorganger, die nog als Z1000SX door het leven ging, maar nu nog veel meer. Niet alleen heeft Kawasaki het comfort naar een hoger plan gebracht, dankzij een andere ruit, een Comfort Gel Seat en een TFT kleurenscherm met smartphone connectiviteit (waardoor je dus vanaf de bank de motor kunt uitlezen of aanpassen, en je route kunt loggen incl. data van het motorblok), daarnaast hebben kleine aanpassingen aan het rijwielgedeelte en vering en de quickshifter de SX net dat beetje sportiever gemaakt. 

Bovendien heeft de waslijst aan vernieuwingen niet tot een exorbitante prijsverhoging geleid. De Ninja 1000SX is vanaf € 15.849,- (€ 13.999,- BE) leverbaar en dat is gewoon een koopje als je ziet wat je voor dat geld krijgt. Nu nog handvatverwarming, automatisch uitschakelende knipperlichten en die wulpse blondine achterop waarmee tijdens de presentatie werd geschermd en je hoort ons niet meer klagen. 

 

 

Veel motor voor je geld, comfort en sportief bijten elkaar niet, stuurt als een kolibrie

Waarom nou geen handvatverwarming en automatisch uitschakelende knipperlichten standaard? En een opbergvakje voor het kaartje van de peage in de kuip, nu we toch bezig zijn