Zoeken

Test: Kawasaki Ninja 1000SX

Gorillas in the mist

2 februari 2020

Als ik ’s ochtends om kwart over acht voor de ingang van het hotel sta, waar pak ‘m beet 15 Ninja 1000SX’en staan opgesteld, is Cordoba nog in een lichte nevel gehuld. Maar goed, het is nog vroeg en nog niet helemaal licht, dus lijkt dat niet iets om je druk om te maken. Geloof het of niet, maar nog geen kwartier / 20 kilometer geleden kon je vanwege mist nog geen hand voor ogen zienDat verandert echter als vijftien minuten later koers richting de bergen wordt gezet en buiten de bebouwde kom het niet opklaart, maar juist mistiger wordt. Veel mistiger. Zo mistig dat het een continu proces wordt om met mijn linkerhand de mistdruppels van mijn vizier te verwijderen. Het is dat of het kenteken van de voor me rijdende voorrijder nog geeneens meer kunnen ontcijferen. Het prachtige TFT kleurenscherm leert me dat we nog geeneens op de helft zitten van de beloofde 18 graden met zon, wat in z’n geheel verklaart waarom mijn vingers langzaam onderkoeld aan het raken zijn. Terwijl ik mezelf vervloek mijn winterhandschoenen thuis te hebben gelaten (immers, 18° en zon) bedenk ik me dat handvatverwarming nu best wel aangenaam zou zijn geweest. Handvatverwarming die nu echter uitblinkt in afwezigheid. “Ja Ed, hij is standaard al behoorlijk uitgebreid, zeker als je ‘m met de concurrentie vergelijkt en je zult ergens een keuze moeten maken,” aldus de PR man van Kawasaki Benelux later de dag tijdens de lunch. Blij dat het hier is opgeklaard, het zou jammer zijn als we dit, erm... hadden gemist“Het had gekund, maar dat zou weer een effect op de prijs hebben gehad en we wilden een zo scherp mogelijke prijs. Dus hebben we het in het accessoirepakket ondergebracht.” 

Nu heeft ‘ie daarin ergens wel een punt. Bij de concurrent – tijdens de presentatie heel subtiel ‘een Duits merk’ genoemd – zijn alle opties dusdanig over een X aantal pakketten verspreid dat je er niet aan ontkomt om alles aan te vinken (en er onder de streep een significant hoger bedrag staat), en was daarnaast volgens de man van Kawasaki UK niet juist z’n ontzettend scherpe prijs van net geen £10.000 de belangrijkste reden voor het succes van de SX?  Maar toch, hoeveel duurder zou handvatverwarming de motor hebben gemaakt. Dat en automatisch uitschakelende knipperlichten zou hoog op mijn wensenlijstje staan. 

Goed, terug naar dat koud, nat en geen steek voor ogen zien, wat de Ninja niet ten goede komt, maar daar kan ’t beestje vandaag helemaal niks aan doen. Op de snelweg is nog geen vuiltje aan de lucht en de weg dwars door het glooiende landschap valt ook nog wel te doen, maar als de bochten elkaar in steeds hoger tempo opvolgen is het wel verdomd handig als je weet welke kant de weg op gaat. Dan helpt alle elektronica van deze wereld je ook niet. Elektronica waar de Ninja trouwens geen tekort aan heeft. Chef gasklepbediening is van het traditionele gaskabeltje naar een modern ride-by-wire systeem overgestapt, waarbij de gasklep dus elektronisch wordt aangestuurd. Naast dat met ride-by-wire de gasrespons enorm kan worden verfijnd levert het ook nog eens schonere uitlaatgassen op en kan cruise control worden toegepast.