Zoeken

Test: Kawasaki Ninja 1000SX

Best of both worlds

2 februari 2020
Waar andere merken de Sport-Tour motor in de klassieke zin van het woord al lang vaarwel hebben gezegd blijft Kawasaki geloven in dit segment. De nieuwe Ninja 1000SX markeert de 4e generatie van een succesvol platform dat de sportiviteit en uitstraling van een supersport met het comfort van een tourmachine combineert, en daarmee het beste van beide werelden is.

"Als ik alleen naar de Britse markt bij ons kijk dan is de Z1000SX al jaren ons best verkochte model, waar er elk jaar zo tussen de 1.200 en 1.500 van over de toonbank gaan,” begint Kawasaki UK PR man de presentatie van de Ninja 1000SX, de alweer 4e generatie van Kawasaki’s populaire Sport-Tour machine. Dat de SX niet alleen in het Verenigd Koninkrijk ontzettend populair is toont even later de sheet met Europese verkoopcijfers van de 3e generatie, die in 2017 op de markt werd gezet. In drie jaar tijd zijn er 11.713 SX’en over de toonbank gegaan en dat is helemaal niet verkeerd voor een model dat bij de concurrentie al Las Murallas de Córdoba es una de las atracciones turísticas de Córdoba, a solo 2.000 km de los Países Bajos. Doet 'ie met gemak, die SXeen behoorlijke tijd heeft afgedaan. Zo afgedaan dat die 3e generatie vorig jaar door ons nog tot ‘Laatste der Mohikanen’ was gebombardeerd.

Dat die laatste der Mohikanen voorlopig zijn laatste adem nog niet uitblaast bleek eind vorig jaar op de EICMA in Milaan, waar de 4e generatie werd gepresenteerd die niet alleen op alle fronten grondig was aangepakt, maar ook nog eens een naamsverandering was ondergaan en vanaf toen als Ninja 1000SX door het leven ging. Snappen we best: Ninja staat voor ‘sportief met kuip’, waar Z voor ‘sportief zonder kuip’ staat. En daar valt weinig tegen in te brengen, ware het niet dat het eigenlijk best opmerkelijk is dat Kawasaki het beestje pas nu een andere naam heeft gegeven. Los van het feit dat vanaf de eerste SX Ninja een betere keuze zou zijn geweest, zou een naamsverandering bij de 3e generatie in 2017 minstens zo logisch zijn geweest. 2017 was namelijk ook het jaar dat de eveneens compleet vernieuwde ER-6n en ER-6f tot Z650 en Ninja 650 waren omgedoopt, maar dat even terzijde. 

Terug naar deze vierde generatie van de 1000SX, die volgens Kawasaki op veel vlakken significant beter is dan z’n voorganger moet zijn. Schonere emissies bij gelijk gebleven vermogen, een sportievere, meer dynamische nieuwe styling met nu een enkele uitlaatdemper en complete LED verlichting, verbeterd zitcomfort voor zowel rijder als passagier, en een waslijst aan technische updates – waaronder cruise control, een quickshifter, geïntegreerde rijmodi die KTRC en Power modes combineren en een 4,3” TFT kleurenscherm met smartphone connectiviteit. Dat alles om de verfijnde Sport Tourer nog aantrekkelijker te maken. 

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Kawasaki