Zoeken

Test: Ducati Multistrada V4 S

Conclusie

30 november 2020

18 jaar na de lancering van de allereerste Multistrada heeft Ducati een nieuw hoofdstuk aan haar hoogpoter avonturier toegevoegd. “Met de nieuwe Multistrada V4 is wegen domineren nog nooit zo gemakkelijk geweest”, is de allereerste regel waarmee Ducati de presskit opent en na Je zou het niet zeggen, maar het is toch echt eind november en we zitten gewoon in België230 kilometer met de V4 S Touring + Radar door het heuvellandschap van Franstalig België te hebben getoerd en geknald weten we dat dát geen grootspraak is geweest. 

De Multistrada V4 mag misschien op sexappeal hebben ingeboet vanwege die die dubbelzijdige achterbrug en het in de eerste meters afleggen tegen de oude 1260, maar is wel de allerfijnste, meest geavanceerde en dus ook meest bevredigende Multistrada die Ducati ooit heeft gebouwd. 

De eerste indruk mag misschien minder verpletterend zijn geweest als BMW in 2015 met de S 1000 XR, maar daar weer thuis op terugkijkend realiseer ik me dat het onvoorstelbare geluid daar destijds aan heeft bijgedragen. En dat was nog in ’t Euro3 tijdperk, waar we inmiddels in Euro5 zijn aanbeland. En misschien zijn we met zoveel 200+ pk motoren op de markt ook wel een beetje aan gewend geraakt.

Het enige echte minpunt dat ik me kan bedenken is dat voor de Multistrada V4 diep in de buidel moet worden getast. De standaard versie is met € 22.390 (€ 12.290 BE) al niet bepaald de kiloknaller van de week, maar is nog een koopje vergeleken met de € 28.040 die voor de V4 S Travel & Radar moet worden neergelegd. En dat is toch de versie die je op je eigen oprit wilt hebben staan. Het kan trouwens nóg duurder, voor de V4 S Sport Full moet maar liefst € 30.040 (€ 26.190 BE) worden neergelegd.

Ontzettend goede ergonomie, Beest in Sport en poeslief in Urban, Adaptieve cruise control, goede vering, goede wegligging

Bokkig onderin, mooi is anders voor wat betreft de achterbrug, geen kiloknaller wat prijs betreft 

Net als in het verleden heeft Ducati een aantal optiepakketten samengesteld, met dat verschil dat de pakketten nu niet meer door de dealer, maar de motor af fabriek al met de gekozen pakketten wordt uitgeleverd. Dat heeft als voordeel dat alle opties meteen zijn meeverzekerd, maar heeft als nadeel dat er wel BPM over moet worden betaald. De Multistrada V4 is in Nederland leverbaar vanaf eind december, Belgische klanten moeten iets langer wachten, tot begin januari 2021.

NEDERLAND
Multistrada V4 Ducati Red € 22.390,00 Aviator Grey € 200
Multistrada V4 S Ducati Red € 25.590,00 Spaakwielen € 700
Travel € 27.190,00
Travel & Radar € 28.040,00
Performance € 26.990,00
Full € 29.440,00
Multistrada V4 S Sport Ducati Red Performance € 27.590,00
Full € 30.040,00
BELGIË
Multistrada V4 Ducati Red € 19.290,00 Aviator Grey € 200
Multistrada V4 S Ducati Red € 22.190,00 Spaakwielen € 600
Travel € 23.590,00
Travel & Radar € 24.390,00
Performance € 23.490,00
Full € 25.690,00
Multistrada V4 S Sport Ducati Red Performance € 23.990,00
Full € 26.190,00