Zoeken

Test: Ducati Multistrada V4 S

Zwitsers zakmes

30 november 2020
Tien jaar na de lancering van Multistrada 1200 heeft Ducati de “Vier in een” formule naar het V4 platform doorgezet. Met de nieuwe Multistrada V4 is het volgens de Italianen gemakkelijker dan ooit om alle wegen te domineren, op zowel het sportieve als het toeristische vlak en al dan niet geasfalteerd. Dat moesten we maar eens proberen dan.

We denken niet dat er ook maar één motor is waar we dit jaar rijkhalzender naar uit hebben gekeken dan de Multistrada V4, na de Panigale en Streetfighter het derde model dat van een V4 aandrijving is voorzien. Een V4 die trouwens compleet anders is dan de V4 van die eerdere twee modellen, maar daarover straks meer. Vanaf de allereerste Multistrada in 2003 is Ducati’s hoogpoter een vreemde, Meeste vermogen, meest uitgebreide elektronica en adaptieve cruise control. Iets zegt ons dat de nieuwe Multistrada V4 Ducati geen windeieren gaat leggen, al kost 'ie een rib uit je lijfmaar wel lekkere eend in de bijt geweest. Vreemd, vanwege het spraakmakende uiterlijk met meedraaiend bovendeel van het neusje van de eerste door Pierre Terblanche ontworpen Multistrada. Vreemd omdat het de eerste sportieve hoogpoter was die ontworpen was puur en alleen voor de straat, en supervreemd toen daar in 2010 nog eens de performance van de 1198 Superbike aan toe werd gevoegd. 

De Multistrada 1200 was in meerdere opzichten revolutionair. Het was ’s werelds eerste motorfiets met elektronisch geregelde vering, het was de motor die de pk-wedloop naar het “Allroad” segment had gebracht en het was de eerste motor volgens het “Vier in een” concept, met elk een eigen rijmodus: “Sport, Touring, Enduro en Urban”. Hoewel nog steeds met 17” voorwiel was het wel degelijk de eerste Ducati die ook voor offroad was bedoeld. Dat de Multistrada Ducati geen windeieren heeft gelegd wijzen de verkoopcijfers uit: in 18 jaar tijd zijn er meer dan 110.000 Multistrada’s geproduceerd.

Achttien jaar na het eerste Terblanche model heeft Ducati nu een vierde hoofdstuk aan de Multistrada toegevoegd. Inderdaad, een vierde hoofdstuk, omdat de 2015 versie met DVT variabele kleptiming – alweer zo’n unicum voor Ducati – bij Ducati als derde generatie de geschiedenisboeken in is gegaan. Een vierde generatie die volgens de Italianen nog meer “Vier in Een” performance biedt dan een Zwitsers zakmes. In een notendop: gemakkelijker te rijden, robuuster en ultralicht, veelzijdiger en comfortabeler edoch effectief onder alle rijcondities. Een ongeëvenaarde top-performer. Dat moesten we nog maar eens zien…

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Jonathan Godin