Test: Kawasaki Z900RS
Akelig oke
4 december 2017
‘En, wat vind je er tot nu toe van?’ vraagt de lieftallige Kawadame tussen twee foto’s door. ‘Nou, als je voortaan geen enkele gewone Z900 meer verkoopt en alleen maar deze RS, dan snap ik dat’. En hoewel als grapje bedoeld, zit er wel een kern van waarheid in. De Z900 is akelig oké… en dat komt door meer dan alleen een tijdelijke bevlieging omdat we tegenwoordig retro’s zo gaaf vinden.
Er is namelijk veel, heel veel aan de hand met de nieuwe Z900RS. Niet alleen uiterlijk, maar ook motorisch is de RS anders dan de Z900, rijwieltechnisch en daarbovenop ook nog eens technisch bekeken. Het is veel meer dan alleen maar een nieuw jasje, maar dat nieuwe jasje alleen is ook nog eens zó tot in de puntjes uitgevoerd, dat sommigen daar alleen al het prijsverschil voor ratificeren. Want ja, hij is duurder. En als je alleen maar kijkt naar de motor zou je dat nog een fors verschil kunnen vinden, maar als je alle wijzigingen bij elkaar optelt heb je een heleboel redenen om daar overheen te stappen.
Tekst: Vincent Burger
Fotografie: Kawasaki, James Wright (Double Red), Ula Serra