Zoeken

Test: BMW HP4 RACE

Elektronische snufjes

3 juli 2017

Ook in 15 standen in te stellen is de tractiecontrole van de HP4 RACE, die letterlijk met je spreekt middels een scherp klapperend geluid als de ontsteking per cilinder in patronen van verschillende sterkte wordt onderbroken, afhankelijk van de hoeveelheid wielspin. In de van de 4 beschikbare rijmodi (Wet, Intermediate, Dry1, Dry2) greep de Intermediate rijmodus waarmee ik in de ochtend begon Oh, ze zijn nog niet allemaal besproken? Thuis even m'n spaarvarken stukslaanvrij snel in, zelfs met de superplakkerige SC2 compound van de Pirelli Diablo Superbike slicks die waren gemonteerd.Dry1 voelde al een stuk fijner aan, hoewel het wel zo is dat in alle vier de rijmodi de tractiecontrole kan worden gefinetuned. Hetzelfde geld voor de in te stellen wheelie controle, daarnaast is wat elektronische snufjes betreft ook nog eens Launch Control en een pitstraat limiter voorzien. Ook uit de MotoGP/WSBK overgenomen is de 43mm Öhlins FGR300 upside-down voorvork en de eveneens Zweedse TTX36 GP achtershock, beiden natuurlijk volledig in te stellen.

Ondanks dat het extra vermogen en grotere koppel van dit fabuleus motorblok niet te negen is, is het de erg verfijnde handling van de BMW HP4 RACE die écht indruk maakt, dankzij z’n vedergewicht en met name dan de carbon wielen. Na me een eerste sessie op een standaard 2017 S1000RR model op het circuit van Estoril te hebben voorbereid maakte ik de eerste sessie op de HP4 RACE dezelfde fout als afgelopen maand op de 1299 Superleggera op Mugello, die eveneens met carbon wielen is uitgerust. Ik bleef oversturen naar de apex van de bocht, vooral in de erg krappe en langzame omhooglopende chicane, waardoor ik telkens weer de motor moest oppakken en mijn lijn moest corrigeren. Ik rijd al met carbon wielen sinds 1994 en hielp Dymag met de ontwikkeling door ermee te racen, dus ik weet hoe groot de invloed ervan met insturen is en weet dat je daar elke keer op moet aanpassen. Je moet erop focussen om minder kracht met sturen te gebruiken, wat ik eerlijk gezegd ook dacht te doen. Tot ik me realiseerde dat ik even was vergeten
Elektronica ten voeten uit, dus ook een autoblipper. Data is volledig uit te lezen, hoewel een meegeleverde monteur dan wel handig zou zijn

In drie standen in te stellen, de hoogte van het zadel. Bol ruitje kun je perfect achter kruipen
dat ook het nieuwe carbonfiber frame een stuk lichter is dan het aluminium frame van de standaard S1000RR, evenals alle andere magisch zwarte onderdelen van dit überlichte racemonster.

Dit heeft van de HP4 RACE een ultralichte stuurfiets gemaakt, vooral wanneer de fiets van het ene op het andere oor moet worden gelegd in de opeenvolging aan bochten vanaf bocht 1, zonder dat het ten koste van stabiliteit in de snelle bochten is gegaan. Werkelijk het beste van beide werelden – het lichtere carbonfiber chassis en alle andere CF onderdelen hebben deze BMW lichtvoetiger en snel reagerend gemaakt, evenals minder vermoeiend om van richting te veranderen, vooral bij lage snelheid, waar ‘ie superwendbaar is en je gekozen lijn stevig omarmt. Deze fiets is sneller en lichtvoetiger dan elke andere viercilinder Superbike die ik ooit gereden heb, wat het des te jammer maakt dat BMW deze fiets niet voor het WK Superbike kan homologeren. 

Carbonfiber technieken 

BMW Motorrad heeft drie verschillende productietechnieken gebruikt voor de carbonfiber onderdelen van de HP4 RACE, die elk verschillend in materiaal en toepassing zijn.

Dus, wat BMW “Carbonview” noemt is gebruikt om onderdelen als deksels en zichtbare prominente designonderdelen die de esthetische visuele kwaliteit van carbonfiber onderstrepen – onderdelen als het voor- en achterspatbord, het deksel van de koppeling etc.Gewichtsbesparing en toegenomen sterkte zijn hier minder van belang. OnderschriftDe gebruikte materialen zijn over het algemeen carbonfiber stof en epoxy hars, met de hand verwerkt ofwel op de traditionele - en tijdrovende - manier door laag-na-laag te lamineren, ofwel in mallen onder druk.

De “Carbondrive” techniek houdt in dat er niet verweven gebonden laminaat met continue vezels is gebruikt, waardoor een soort vilt wordt gecreëerd waarmee onderdelen volgens het RTM (Resin Transfer Moulding) proces kunnen worden gemaakt. De weefsels worden op voorhand gevormd en in een mal geplaatst, die vervolgens met een tweecomponenten hars wordt geïnjecteerd. Het doel is om een optimale stijfheid/gewicht verhouding te bereiken en daarmee de ideale balans tussen gewicht en stijfheid, zowel in de langs- als dwarsrichting. Het is vooral belangrijk bij productie van onderdelen die onder grote

Carbon racers

BMW is niet de eerste fabrikant die een carbonfiber frame heeft toegepast, Armstrong, Cagiva en Bimota gingen de Duitsers in de racerij al voor. BMW is wel de eerste fabrikant die in een productieserie een carbonfiber Deltabox frame heeft toegepast.



spanningen staan en dynamisch van cruciaal belang zijn voor wat betreft de stuureigenschappen van de fiets, zoals het frame en de wielen. Hoewel wat het laatste betreft het productieproces ook wel “braiding” wordt genoemd, waarbij de complete constructie die nodig is voor het wiel in een geheel machinaal is gewikkeld.

De carbon wielen zoals BMW op de HP4 RACE heeft toegepast hebben voordelen op het vlak van flexibiliteit en weerstand tegen beschadigingen, vergeleken met gesmede aluminium wielen. Bij testen waarbij het wiel een 70mm hoog obstakel moet nemen met een snelheid van 120 km/u, brak het aluminium wiel met abrupt verlies van bandenspanning, waar het carbon wiel de energie absorbeerde en volledig terugveerde naar z’n oorspronkelijke vorm. BMW claimt dat de HP4 RACE zo is ontworpen dat in het geval van een crash de carbon wielen de laatste onderdelen zullen zijn die kapot zullen gaan. 

Tot slot verwijst de term “Carboncore” naar onderdelen als het carbonfiber dat is gebruikt als functioneel materiaal met als doel gewicht te reduceren of sterkte te vergroten ten opzichte van alternatieven zoals staal, aluminium of magnesium – het subframe is hier een goed voorbeeld van. Het uitgangsmateriaal is hier eveneens niet verweven gebonden laminaat dat ook door middel van RTM techniek wordt geproduceerd. 

Duurzaamheid van carbonfiber onderdelen heeft bij BMW al vanaf de eerste M3 CSL sportauto in 2003 een sleutelrol gespeeld, toen BMW de eerste fabrikant was die carbonfiber op grote schaal ging gebruiken in massaproductie van auto’s. Volgens BMW Motorrad CF expert Elmar Jäger zijn uitgebreide testen met de CF onderdelen van de HP4 RACE uitgevoerd voor blootstelling aan onder andere zout, benzine, koelvloeistof en de zon, zonder negatieve gevolgen. Bovendien zijn alle metalen inserts rechtstreeks geïntegreerd in de carbon structuur als onderdeel van het productieproces, met additionele bescherming tegen corrosie voor het metaal door fiberglas. De permanente stevigheid die is vereist wordt bereikt door een gepatenteerd borgsysteem.