Zoeken

Test: BMW HP4 RACE

Duitse primeur

3 juli 2017

Slechts 750 zullen er worden gemaakt van BMW’s nieuwe exotische model, voor het luttele bedrag € 80.000 en alleen leverbaar in racetrim, in de BMW Motorsport huiskleuren. En ja, ze zijn nog Christian Gonschor: "Nieuw hoofdstuk op het vlak van chassis-constructie"niet allemaal besproken, dus voor wie z’n zinnen erop heeft gezet, wees snel.

Bij BMW’s autodivisie begint carbonfiber langzaam door te stromen naar de productielijn. In eerste instantie bij de i3 elektrische auto, waarvan er tussen november 2013 en eind vorig jaar al meer dan 65.000 zijn geproduceerd, die net als de exotische hybride i8 sportauto een licht en veerkrachtig carbonfiberchassis waarin de bestuurderskooi, de emissievrije aandrijflijn en het accupakket zijn ondergebracht en daarmee het extra gewicht van het de accu’s compenseren.

BMW Motorrad heeft nu de Resin Transfer Moulding (RTM) techniek van die i3 bij de productie van een motorfiets toegepast en is daarmee de eerste fabrikant ter wereld die een conventioneel Deltabox frame geheel uit carbonfiber heeft vervaardigd, aldus Christian Gonschor, de projectmanager van de HP4 RACE. Strikt genomen heeft de beste man natuurlijk gelijk, hoewel Ducati met de carbonfiber 1299 Superleggera BMW wel voor is geweest, maar die heeft geen Deltabox frame. Dankzij RTM-techniek is het mogelijk om carbonfiber in massaproductie toe te passen, met alle frames identiek aan elkaar. “Het industrieel geproduceerd carbonfiber frame van de nieuwe HP4 RACE opent een nieuw hoofdstuk op het vlak van chassis-constructie,” zegt Gonschor. “Met de techniek brengen we optimale technische kwaliteiten, consistente productiekwaliteit en economische betaalbaarheid voor het eerst samen.” Met de RTM-techniek behoort het onder druk bakken van carbon in speciale ovens voor meer dan 30 uur namelijk tot de verleden tijd en is de productietijd een kwestie van minuten eerder dan uren geworden. € 80.000 is een prikkie voor een Superbike racer. Jammer alleen dat je 'm niet in het WSBK mag inzettenHet is ook veel minder arbeidsintensief, omdat in plaats van het geduldig met de hand laag voor laag leggen van de carbonfiber lagen het RTM-proces gebruik maakt van kant en klaar carbonfiber dat in een mal wordt geplaatst en daarna met hars wordt geïnjecteerd.

BMW heeft zelfs drie verschillende carbonfiber technieken (zie kader) voor de productie van de HP4 RACE toegepast, die in feite de opvolger is van de HP4 die in 2012 door BMW op de markt was gezet en drie jaar op productie was, voordat die werd vervangen door de huidige S1000RR. De HP4 RACE circuitmotor wordt echter aangedreven door de 215 pk sterke versie van de S1000RR Superbike racemotor waarmee Jordi Torres de tweede race in Misano dit jaar rondenlang aan de leiding lag, enkele dagen voordat ik met de HP4 RACE kennismaakte op het Portugese Grand Prix circuit van Estoril net buiten Lissabon. Het grote verschil tussen Jordi’s fiets en deze HP4 RACE is echter dat de Superbike racer een stuk zwaarder is – 146 kg droog ofwel 171 race-klaar met volle 17,5 liter aluminium tank tegenover de 168 kg rijklaar zonder benzine voor de SBK racer.

Het verschil in gewicht komt voor rekening van het carbonfiber frame, subframe en de wielen, want het chassis waarin het viercilinder motorblok als dragend deel is opgenomen brengt slechts 7,8 kilo op de schaal, inclusief verstevigingsplaten en metalen inserts die tijdens productie zijn verwerkt voor duurzaamheid. Dat is maar liefst 4 kilo lichter dan het aluminium frame van de
Op de achterbrug na is alles van carbon. 2D display van de SBK racer

waar ook deze knopjes van zijn overgenomen

Alles uiteraard instelbaar in het kwadraat. De tank is trouwens van aluminium
S1000RR en het carbonfiber frame is daarbij een eendelige holle monocoque constructie en heeft dus geen naden, geen verbindingen en geen zwakke plekken, zoals bij las- of boutverbindingen wel het geval is. Volgens Gonschor heeft het desondanks een mate van flex ingebouwd, om een juiste feedback te creëren wat een superstijf chassis normaal ontbreekt.

Het zelfdragende carbonfiber subframe is ook door middel van RTM techniek vervaardigd en is qua hoogte in drie verschillende standen in te stellen, van 816mm tot 846mm in stappen van 15mm. De carbonfiber wielen zijn 30% lichter dan de conventionele gesmede exemplaren en bieden daarnaast een significante 40% reductie in gyroscopische massa, wat zich vertaalt in een sterk verbeterd stuurgedrag, plus verbeterde acceleratie en remmen. Dit is omdat er minder roterende massatraagheid is – dé reden waarom topniveau dragracers allemaal gebruik maken van CF wielen. Opmerkelijk genoeg heeft BMW de toepassing van carbonfiber als substituut voor aluminium alleen tot het hoofdframe beperkt en is de achterbrug nog gewoon van aluminium gemaakt. “Tegen de tijd dat we alle metalen delen hadden aangebracht die in de carbonfiber achterbrug moesten worden verwerkt, was er niet genoeg materiaal over dat om toepassing van dat exotische materiaal te rechtvaardigen,” zegt Gonschor. “Dus hebben we het niet gedaan.”