Zoeken

Test: BMW HP4 RACE

Conclusie

3 juli 2017

Motoren met carbonfiber frames zijn net als bussen: je kunt drie decennia wachten op de volgende –de allereerste motor op dit vlak, de Armstrong CF250 roadracer maakte zijn debuut in 1983 tijdens de Britse Grand Prix op Silverstone – en dan heb je er in korte tijd ineens drie, elk totaal verschillend van de ander. Eerst was de grote verrassing van het afgelopen jaar, de Nederlandse Zouden ze bij BMW ook Bitcoins accepteren? Vanderheide waarvan de test binnenkort ook op Motorfreaks te lezen zal zijn, met zijn carbonfiber monocoque chassis dat tevens dienst doet als 24-liter tank, gevolgd door de tot 500 gelimiteerde Ducati 1299 Superleggera met z’n carbonfiber semi-monocoque wat in feite een CF airbox is die de elementen met elkaar verbindt en nu misschien het meest relevant voor alle toekomstige toepassingen komt deze BMW, met een conventioneel Deltabox frame dat in plaats van aluminium van carbonfiber is gemaakt en waarvan de productietechniek kostenefficiënt genoeg is voor commerciële toepassingen. BMW heeft ervoor gekozen om aan de top te beginnen, door carbonfiber te gebruiken voor de meest sportieve en dure motor die voor geld te koop is, met de performance van een fabrieks Superbike racer. Maar het is overduidelijk dat deze techniek zijn weg zal gaan vinden naar andere modellen in de line-up van BMW. Dus wat is het volgende – misschien een HP1 RACE op basis van de G310R? Lach niet – het zou maar eens zo kunnen zijn.