Vergelijk Kawasaki Z800, MV Brutale 800, Kawasaki Z1000
Kawasaki Z1000
Inhoudsopgave |
---|
Vergelijk Kawasaki Z800, MV Brutale 800, Kawasaki Z1000 |
Andere werelden |
Elektronica, wel of niet? |
Kawasaki Z800 |
MV Agusta Brutale 800 |
Kawasaki Z1000 |
Conclusie |
Technische gegevens |
De Methusalem van deze test is uiteindelijk toch wel de Z1000, dapper de wereld ronddolend sinds 2003. Dat je die 13 jaar niet aan 'm ziet, komt doordat de engineers bij Kawasaki ervoor hebben gekozen de Z inmiddels al een keer of vier een echt serieuze makeover te geven. Zet twee generaties Z1000 naast elkaar en je zou net zo makkelijk aannemen dat het verschillende modellen zijn. Ooit begonnen als de reïncarnatie van het legendarische model uit de seventies is er weinig meer dat 'm met die historie linkt behalve z'n naam. Dat is natuurlijk een keuze, maar dat valt 'm in dit geval best goed. De Z staat in de concurrentie z'n mannetje en kan zo met de rest mee. Natuurlijk is er verschil, het is geen kanon als de toppers inmiddels hebben, maar dat heeft ook z'n invloed op de prijs; de Z1000 is een stuk toegankelijker. En zoals altijd weer aangehaald wordt, bewijst de motor dat het ook nog steeds zónder poeha kan. De Z1000 doet wat 'ie moet doen en niks anders. Het vermogen wat je mogelijk zou missen wordt daarbij ok goed gecompenseerd door de gearing die korter is dan de concurrentie, zodat je alsnog flink snel van je plek gaat. Enige wat je in kunt stellen is de vering en eigenlijk kijk je wel uit. Dat is dan wel een beetje jammer, het ding is zo plankhard dat zelfs met alles los je je nog zorgen maakt om je nieren en vullingen. Ga je er echter een beetje met de zweep over en rijdt 'm zo agressief als hij er uit ziet, dan kun je daar nog best ver mee komen.
Zoiets herken je al van ver, ook in je spiegels. Dash is eenvoudig en toch slim, toerenteller is helemaal tof
Normaal proberen we het zo min mogelijk over smaak te hebben, maar voor zover het om Z's gaat is dit wel een erg geslaagde
Een Z en z'n uitlaten is al menig boek over geschreven. Maar Kawa leert wel bij, wie weet wat de volgende brengt
- Supermakkelijk en niet indimiderend 'voor een 1000', recht door zee, bewijs dat veel toeters niet nodig zijn
- Komend van een 800 is de zit krapper dan je denken zou, misschien toch met de concurrentie mee?