Zoeken

Test: Honda NC750X en Integra

Integra

29 maart 2016

Honda Integra

Waar bij de NC750X de verschillen met het 2014 model duidelijk zichtbaar zijn, is het bij de Integra meer zoeken naar een speld in een hooiberg. Tenminste, als we het nieuwe uitlaatsysteem en het in het kontje geïntegreerde achterlicht even buiten beschouwing laten. Net als de NC750X is ook de Integra van de nieuwe LED koplamp voorzien, maar je zult meer dan twee keer moeten kijken wil je dat verschil kunnen zien. Los van nieuwe kleurschema’s heeft Honda aan de styling van de Integra geen aanpassingen gegaan, wHonda IntegraGeen slecht idee om naar het strand te gaan. Alleen, waar laat ik m'n kleren nou?el zijn nu fraaie roestvaststalen inserts in de vloerplaten geïntegreerd, wat de Integra nét dat beetje sportiever maakt. De vorm van de vloerplaten is helaas niet aangepast, waardoor deze naar achteren nog steeds te smal zijn en er naar voren net te weinig ruimte is om met gestrekte benen te rijden. Irritanter is echter de brede middenconsole waaronder het motorblok schuilt, waardoor je benen net iets meer uit elkaar moeten dan bij elke willekeurige andere scooter.

Het grote verschil met andere maxiscooters is eigenlijk dat de Integra maar één natuurlijke zit kent, waar bij anderen vaak van zithouding kan worden gewisseld. Ten opzichte van de NC750X heeft de Integra een lagere zit van 790mm (830mm voor de X), maar voor scooterbegrippen is dat weer best aan de hoge kant. Dat maakt opstappen voor kleine motorrijders met stramme spieren wat onhandig, maar eenmaal in het zadel is de hogere zit wel prettiger. HHonda IntegraVerder dan maar. Was toch m'n zonnebrand vergeten...et geeft je meer overzicht en een sportievere zit, waardoor de Integra meer als een normale motor te rijden is. En dat is precies het uitgangspunt van Honda geweest: een motorscooter creëren die stuurt als een gewone fiets.

Waarmee we meteen het sterke punt van de Integra te pakken hebben. Ten opzichte van normale maxiscooters zijn de stuureigenschappen op z’n zachtst gezegd indrukwekkend te noemen, de motor stuurt net als de NC750X mooi neutraal en volgt te allen tijde de gekozen lijn op. Lekker relaxt toeren, geen probleem. Even het gas er flink op om die mooie bochtige (berg)weg sportief te nemen, de Integra draait er z’n handen niet voor om. De DCT aandrijving komt nu nog beter tot z’n recht, simpelweg omdat een motorscooter in principe al een automaat is, maar daarbij moet wel worden aangetekend dat de zestraps automaat met variabele poelies van de Suzuki Burgman 650 met schakelen wel een mooiere overgangen heeft. Daar staat tegenover dat die Burgman 650, nHonda Integra Honda Integra
Qua design zijn de aanpassingen beperkt tot een nieuwe koplamp en een nieuw kontje met nu geïntegreerd achterlicht.
Honda Integra Honda Integra
Voor de sportieve looks, roestvast stalen inserts. De opbergruimte blijft voor scooterbegrippen aan de krappe kant.
et als elke andere maxiscooter, in de verste verte niet kan tippen aan de stuureigenschappen van de Integra, die bovendien over een niet onaardige grondspeling beschikt. Om nog maar te zwijgen van het verbruik, dat volgens Honda aardig in de buurt van de 1 op 30 komt.

Toch heeft de Integra nog steeds een groot minpunt, en dat is de opbergruimte onder het zadel die voor scooterbegrippen best beperkt is. Volgens Sakamoto-San was dit een bewuste keuze: om meer opbergruimte te creëren had men op 15” wielen moeten overstappen – die op hun beurt weer andere aanpassingen aan het rijwielgedeelte hadden vereist, waardoor de scooter te ver van het hele NC platform concept was komen te staan. Voor wie opbergruimte een dealbreker is heeft Honda wel een complete kofferset met 29 liter zijkoffers en 35/45 liter topkoffer in het accessoirepakket (die trouwens ook voor de NC750X beschikbaar zijn), maar daarvoor zijn wel andere handgrepen met montagesteun vereist.

Honda Integra