Test: Honda NC750X en Integra
Conclusie
Waar sinds de kredietcrisis de looptijd van motoren veelal naar vijf jaar of soms nog langer is verlengd, heeft Honda het in 2013 gelanceerde New Concept platform al voor de tweede keer vernieuwd. Lag twee jaar geleden het accent op de grotere cilinderinhoud en de toename in vermogen van 48 naar 55 pk, voor 2016 is vooral veel aandacht aan de DCT semiautomatische transmissie besteed. De sportieve S modus kent nu drie standen en heeft daardoor een veel breder bereik: de sportiefste S3 komt aardig dicht in de buurt bij waar we tijdens een sportieve rit zelf zouden schakelen, terwijl de S1 voor dagelijks forensen – als brandstofverbruik belangrijk is – de ideale keuze is.
De 750cc paralleltwin aandrijving is vanwege z'n laagtoerige karakter niet bepaald spannend, maar het nieuwe DCT heeft het rijden wel een stuk leuker gemaakt. Tel daar het nieuwe frissere design, het grotere volume van de opbergruimte en het verbeterde rijwielgedeelte dankzij de nieuwe Showa voorvork bij op en we zouden niet weten waarom deze nieuwe NC modellen wederom geen succes zouden zijn.