Test: Ducati Multistrada 1200 Pikes Peak
Conclusie
Ducati’s waren vroeger vaak erg goed als je er hard mee ging, maar nukkig als je er rustig mee reed. Dat gold dan niet alleen voor het sturen, maar ook voor het motorblok. Tegenwoordig liggen de zaken wel iets anders en zijn er al heel wat Ducs die ook bij minder bruut hard r
ijden goed handelbaar zijn. De grote V-twins zijn echter nooit echt goed geworden langzaam rijden bij lage toerentallen. Dat kan nu dus wel.Zoals wij de Pikes Peak reden, loopt hij bij rustig boemelen verrassend soepel en loopt hij bij voluit knallen geweldig hard, maar is hij niet goed in stevig rijden op lagere toerentallen. Qua sturen is hij in standaardafstelling ook meer op een gematigde rijstijl afgestemd, maar er is gelukkig meer dan voldoende stelbereik om hem op een felle rijstijl af te stellen, waarbij je niet per se heel veel comfort inlevert. Echt een motor met twee gezichten, bijna ideaal voor een weekendje kilometers maken en sturen zoals dit. Het ene moment knal je met grof geweld een bochtige weg over, vervolgens rol je soepeltjes een dorpje door, en daarna rij je ook nog in behoorlijk comfort een paar honderd kilometer over de snelweg naar huis.
Een laatste detail dan nog. De prijs van het gemonteerde Termignoni-raceuitlaatsysteem: om precies te zijn 1.961 euro en 88 cent (!). Daarmee komt de toch al niet goedkope Pikes Peak op een totaalprijs van afgerond € 29.752,-. Hallooo! Da’s zelfs meer dan een 1299 Panigale S (€ 29.690,-)! En véél meer dan een ‘gewone’ 1299 Panigale (een koopje met € 24.490,-). Alleen de homologatiemotor voor het WK Superbike, de Panigale R, is nog duurder. Daarmee is de Pikes Peak gewoon echt duur – ook zonder dat uitlaatsysteem trouwens - ook al zit er veel moois op en aan, en kun je er enorm veel lol mee hebben. Hij mag dan wel behoorlijk veelzijdig zijn, de Multistrada Pikes Peak koop je duidelijk niet uit rationele overwegingen. Je moet er ook voor vallen. En een riant budget hebben.
- Enorm soepel onderin, sterk bovenin, uitgebreide elektronica, goed afleesbaar display en armaturen, goede vering, eindelijk weer knallen
- 28.000 euro is heel veel geld, geen quickshifter, loopt bij tempo volgas onvoorspelbaar tussen 3- en 6.000 toeren, Termignoni uitlaatsysteem is wel héél erg luid
Note:
De door ons geconstateerde rommelige motorloop tussen de 3- en 6.000 toeren werd meteen door Ducati onderkend en wordt volgens Ducati waarschijnlijk veroorzaakt doordat de mapping niet correct op het uitlaatsysteem is aangepast. Men heeft ons zelfs met klem verzocht om 'm weer op te halen als 'ie is gefixt, zodat we zelf kunnen ervaren dat 'ie wél mooi kan lopen. Vooruit, omdat ze zo aandringen...