Test: Suzuki GSX-S1000F versus Kawasaki Z1000SX
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: Suzuki GSX-S1000F versus Kawasaki Z1000SX |
Knallen voor het Pilsen |
Flink uitgedost |
Suzuki GSX-S100F |
Kawasaki Z1000SX |
Conclusie |
Technische gegevens |
Door de bank genomen zijn allebei de fietsen gewoon goed, dat staat buiten kijf. Ja, hier volgt de aloude conclusie waarin twee fietsen enorm op elkaar lijken, maar behoorlijk verschillend zijn en jij als lezer maar moet beslissen. Ik kan hier met alle gemak de Suzuki GSX-S1000F als alleenheerser aanwijzen en dan zou ik niet eens ver van de waarheid zitten. De Suzuki is in mijn ogen de betere fiets van de twee. Op een paar simpele vlakken na: de remmen en gasreactie, maar vooral die afzichtelijke voorpartij. Zo vlug als de fiets is, zo traag oogt de topkuip – het deel dat per slot van rekening het scheidend element is tussen de ‘gewone’ GSX-S1000A en de GSX-S1000F, en toch voegt het echt wat toe. De laatste kilometers tot de Nederlandse grens werden in de toerenbegrenzer afgelegd en dat had zonder kuip nooit zo leuk geweest als met.
Zonder hadden beide rijders binnen no-time er de brui aan gegeven en een fijnzinniger tempo opgezocht. Maar met kuip waren we allebei prima in ons sas om nog even met 250+ kilometer per uur over de Autobahn te blaffen, zoals het ‘Holländer’ in Duitsland betaamt. Toevallig wint de Kawasaki het net daar met wel geteld vier kilometer per uur extra aan topsnelheid, maar ook de verstelbare ruit geeft de Z1000SX een stukje overwicht, want de extra hoogte voegt echt wat toe wat betreft windbescherming.
Een puntje waarmee de Kawasaki zijn eigen toergerichtheid dik onderstreept, want zo is het wel: de Kawasaki Z1000SX is wel een sportief te sturen fiets, maar bovenal is het een langeafstandsmotor. Bochten kan ‘ie hebben, maar zijn expertise ligt in de rit náár het bochtige beloofde land. Kortom, waar de kracht van de Kawasaki op de weg naar bochtenwalhalla van Winterberg ligt, komt de Suzuki GSX-S1000F het meest tot z’n recht in Sauerland zelf. De ene is toer met een sportief tintje, de ander sportief met een toertintje. Zoals Winterberg ’s winters het mekka voor de winterspelen is, en in het zonnige gedeelte van het jaar voor de zomerspelen, zijn ook deze twee fietsen qua bruikbaarheid tweeledig. En daar is niets mis mee.