Test: middenklasse Allroads
Tingeling
Inhoudsopgave |
---|
Test: middenklasse Allroads |
Costa Brava |
Tingeling |
Hoezo Midi |
Conclusie |
Technische gegevens |
Na geheel in Freaks stijl op het Spaanse strand te hebben gezond is het aan de motoren om ons ervan te overtuigen dat ze meer in hun mars hebben dan wat de eerste indruk ons heeft geleerd. Te beginnen met de 1050 Adventure, die van een serieuze kofferset uit de Powerparts catalogus is voorzien en daarmee veel punten scoort op reis-gebied. De montage ophangpunten zijn netjes in het design van het kontje verwerkt zodat een lelijk ophangframe overbodig is, maar datzelfde concept hebben ook Suzuki en Kawasaki toegepast. D
De koffer van de KTM is groot genoeg voor een integraalhelm. Voor de set mag bij de dealer € 947,18 extra worden afgetikt
Ook de Versys 1000 maakt van een helm geen probleem. Als enige van dit trio zitten in Nederland de koffers trouwens bij de prijs inbegrepen, dat heeft Team Green weer goed voor elkaar
Bij de V-Strom is de deksel nét groot genoeg om je helm even op te leggen. Voor het prijskaartje van € 1.689 voor de complete set zou je meer opbergruimte mogen verwachten.
Best handig, zo'n hoge uitlaat. Maar niet als je ook nog wat opbergruimte in je koffer overhouden wilte aluminium koffers ogen robuust en passen perfect en het avontuurlijke design, en lijken geen enkele invloed op het rijgedrag van de Adventure te hebben. De fiets stuurt nét zo precies en direct als z’n grotere 1190 evenknie en dat is niet vreemd: de verschillen tussen deze 1050 en de 1190 zijn op een hand te tellen, maar daarover later meer.
Ondanks de forse kofferset is bij de KTM ook op hoge snelheid geen onrust in het rijwielgedeelte te bespeuren, maar daarbij moet wél worden aangetekend dat de snelheid niet boven de 200 km/u is geweest. En eerdere ervaringen met een 1190 Adventure met koffers hebben geleerd dat dán de ellende (lees; speedwobble) begint. Niet voor niets dat KTM zelf een maximum snelheid met koffers van 180 km/u adviseert. Ook de V-Strom 1000 ligt niet wakker van de gemonteerde kofferset, maar dat hadden we ook niet anders verwacht. De set is zó klein dat je vriendin nooit achterop met je op vakantie zal willen gaan: in haar eigen handtas kan ze waarschijnlijk meer spullen kwijt. Bij de Versys 1000 is het een heel ander verhaal: niet alleen ogen de koffers fors en maken ze – in ieder geval voor je gevoel – de motor erg breed, maar hebben naar achteren toe een onhandige vorm waardoor er opbergruimte verloren gaat. Vergeleken met de V-Strom is het echter muggenzifterij. Daar staat tegenover dat bij de Kawa als enige het uitlaatsysteem geen invloed op de inhoud van de rechter koffer heeft. Als enige blijken de koffers bij de Versys 1000 echter wél een negatieve invloed op het rijgedrag te hebben, boven de 160 km/u voelt de fiets als een Parkinson patiënt na zes blikjes Red Bull. Positief bij alle drie de fietsen is trouwens dat de koffers met de contactsleutel kunnen worden bediend.
Waar voor wat de bagagemogelijkheden de meeste punten dus naar de 1050 Adventure gaan laat de Oostenrijker voor wat de windbescherming betreft weer belangrijke punten liggen. De oranje verschijning heeft van dit trio het kleinste scherm waardoor je weliswaar de minste herrie in je helm als gevolg van turbulentie hebt, maar daarmee ook het minst tegen de elementen beschut bent. En dus is het ’s ochtends vroeg op de Adventure best wel fris. Op dat vlak gaan alle punten naar de Versys 1000 toe, waarvan het forse scherm in combinatie met de brede topkuip voor de beste beschutting zorgt. Jammer is wel dat de hoogteverstelling bij de Versys tijdens het rijden behoorlijk onhandig (lees: eigenlijk niet) gaat. Geen van de drie fietsen is trouwens standaard met handvatverwarming uitgerust, maar bij KTM heeft men daar wél over nagedacht door in de armatuur alvast een knopje hiervoor te voorzien. Bij zowel de Kawa al de Soes gaat de handvatverwarming uit het accessoirepakket met een lomp lelijke knop uit 1810 vergezeld. Zowel de 1050 Adventure alsmede de Nederlandse versie van de Versys 1000 zijn standaard van handkappen voorzien, bij de V-Strom 1000 en de Belgische uitvoering van de Versys 1000 moet daarvoor extra in de buidel worden getast.
Zo goed als de windbescherming van de Versys 1000 is, zo goed is ook het zadel dat niet alleen het beste comfort biedt, maar bovendien groot genoeg is om desgewenst lekker te kunnen verzitten. Dankzij de tweetraps vorm kan bij een sportieve rijstijl het duozadel als steuntje in de rug worden gebruikt. De 1050 Adventure heeft daarentegen de meest sportieve en actieve zit, verhoudingsgewijs zit je bij de KTM het dichtst op de tank en heb je het meest de neiging om in de bocht je poot uit te steken. De V-Strom 1000 laat je weten dat dit soort fratsen overbodig zijn en blijf je het liefst zitten waar je zit.